Milyen változásokat szeretne az adótanácsadó szakma?

Beszéljünk tabuk nélkül az adórendszer továbbfejlesztéséről: SZJA

adó

A 2018 évi nemzetközi konferencián arra vállalkozunk, hogy tabuk nélkül beszéljünk az adórendszer továbbfejlesztéséről! Például: SZJA

Mi történt a jövedelemre épülő terhekkel az elmúlt 8 évben?

Egyrészt a családok támogatásának egyik legjobban működő eleme lett a családi adókedvezmény és a családi járulékkedvezmény. Másrészt a bér után fizetendő közterheket a közelmúltban jelentősen mérsékelték. Harmadrészt pedig az adóalanyok adminisztrációs terhei is csökkentek – elsősorban a bevallási tervezet bevezetésével. Ezek a lépések helyesek voltak, de ez nem elég. További változtatásokra van szükség!

Mi várható a következő években?

A negyedik Orbán-kormány új népesedési programja várhatóan a személyi jövedelemadót, így elsősorban a családi kedvezményt, másodsorban pedig a lakáscélú támogatási formákat fogja e cél megvalósításának eszközeként használni. Másodsorban előfordulhat, hogy a gyermekvállaláshoz szükséges részmunkaidős foglalkoztatást szociális hozzájárulási kedvezményekkel fogja támogatni a kormány. A vállalkozások versenyképességének javítása pedig szintén kormányzati cél..

Mit javasol a szakma?

Szögezzük le, hogy Magyarországon az adóterhek döntő többségét a magánszemélyek viselik (szja, járulékok, áfa, jövedéki adó stb.). Minden eddig felsorolt állami cél a munkabér terheinek csökkentését indokolja. A bérre épülő közterhek módosításának egyik várható lépése a személyi jövedelemadó további csökkentése lehet. Ugyancsak javasolható Magyarország versenyképességének növelése érdekében a szociális hozzájárulási adó további, differenciált csökkentése. Ezek a módosítások persze nem fogják tökéletesen orvosolni a magyar munkaerőpiac adózási eredetű problémáját, nevezetesen azt, hogy az alacsony és közepes jövedelem esetén a magyar adóék (tax wedge) messze magasabb a környező országokban irányadónál. Ezt a sajátosságot (többkulcsos adórendszer, adójóváírás hiányában) a többlépcsős járulékszabályok orvosolhatnák. Így nehezen, de elképzelhető például olyan előírás bevezetése, amely meghatározott jövedelemig – például a jövedelem feléig, de legfeljebb a minimálbérig – mentesíti a munkavállalókat a járulékfizetés alól. A szocho differenciált csökkentésével mérsékelni lehetne a kkv–ra a bérnövekedés miatt nehezedő nyomást. A forrást például a 25 év alattiak és 55 felettiek szociális hozzájárulási adókedvezményének eltörlése – melyek a mai munkaerőpiaci helyzetben már feleslegesnek látszanak – biztosíthatna. Figyelni kell ugyanakkor a megindult bér-ár spirál kézbentartására is.

Adminisztrációs terhek csökkentése

Határozottan kiállnak az adózással foglalkozó szakemberek az adminisztrációs terheinek csökkentése mellett. Ennek eleme lehet a túlburjánzó és a jelenlegi gazdasági helyzetben már értelmetlen különleges adózási szabályok kivezetése – gondoljunk csak a tartós befektetésre, mellyel az állam a bankbetéteket akarta a kockázatosabb befektetések, a tőzsde felé terelni (sic!). Másik eleme lehetne az egyéni vállalkozókra vonatkozó – három helyett egylépcsős – adórendszer megalkotása, hiszen jelenleg ezek a személyek a társaságoknál is bonyolultabb rendszerben teljesítik az adókötelezettségeiket. Egy következő szegmens lehet a négyféle járulék egybevonása, a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás összevonása, illetve az szja és a járulékalap egységesítése szintén komoly egyszerűsítéssel járhat. És folytatható a sor az ingatlan bérbeadástól kezdve, a társadalombiztosítási kifizetőhelyek kötelezettségeinek egyszerűsítésén át egészen a rehabilitációs hozzájárulásig. Ezek a változások tehát csak marginális változásokat eredményeznének az adóterhelésben, ugyanakkor havonta százezreket érintenének, és több órával csökkentenék az adminisztrációval eltöltött időt még a legkisebb cégeknél, magánszemélyeknél  is. Így viszonylag fájdalommentesen lehetne növelni az ország gazdasági teljesítőképességét. Azonban a múltbeli példák arra tanítanak minket, hogy komoly dereguláció csak erős politikai támogatással érhető el. Fontos lenne, hogy a javaslataink egy csomagban kerüljenek kidolgozásra, megvalósításra.

* * *

Ha kíváncsi vagy a részletekre is, esetleg lennének javaslataid, hasznosítható tapasztalataid akkor most aktív résztvevője lehetsz a változásoknak, vagy ha csak elsőként szeretnél hozzájutni az információkhoz, akkor jelentkezz a 2018. június 7-8-án megrendezésre kerülő XII. Nemzetközi Adókonferenciára, melynek központi témája az Adópolitikai alternatívák.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM