Képzeljük el, hogy egy nagyvállalat pénzügyi osztályán dolgozunk, és épp most kaptunk egy feladatot, ami olyan bonyolultnak tűnik, mint egy…
Látványcsapatsport támogatása a gyakorlatban – a támogatók nézőpontjából – Dr. Németh Nóra
Az egyes támogatási struktúrák szabályai, szempontok a struktúrák közötti választáshoz

A látványcsapatsport támogatása a társasági adóalanyok szempontjából hosszú ideig egyet jelentett az ún. adókedvezményes struktúrával, amelynél a támogatók a sportszervezeteknek nyújtott támogatásra tekintettel csökkenthették a számított adójukat. Az adókedvezményes struktúra mellett 10 évvel ezelőtt megjelent az adó felajánlás jogintézménye, amely a viszonylag egyszerű működési metódusával gyorsan népszerűvé vált. Azóta újabb jogcímen is támogathatják a társasági adóalanyok a látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezeteket.
A támogatói oldalról nézve az egyes juttatási típusokhoz eltérő szabályrendszer és eltérő adóelőny kapcsolódik. Azon társasági adóalanyoknak, amelyek látványcsapatsportban működő sportszervezeteket kívánnak támogatni, célszerű áttekinteni a jelenlegi támogatási struktúrákat és a szabályok ismeretében kiválasztani a számukra az adott helyzetben a legmegfelelőbb juttatási módot. Jelen írás ehhez kíván segítséget nyújtani.
A látványcsapatsport támogatásának adókedvezménye
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXVI. törvény [a továbbiakban: Tao. tv.] 22/C. § (2) bekezdése szerint az adózó a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összegig – döntése szerint – a támogatás (juttatás) adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás (juttatás) naptári évét követő nyolcadik naptári évben lezáruló adóév adójából adókedvezményt vehet igénybe. Az adókedvezmény érvényesítésének számos feltétele van, ilyen például a támogatási szándéknyilatkozat beszerzése, az alap- és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás átutalása, az átutalás megtörténtének bejelentése. Ha az adózó valamennyi feltételt teljesíti, akkor – a kutatás-fejlesztési, illetve a fejlesztési adókedvezménnyel csökkentett – számított adója 70 százalékáig adókedvezményt érvényesíthet az alaptámogatás összege után. Az alaptámogatás összege tehát egyrészt adókedvezményre jogosít, másrészt pedig elismert költségnek minősül a társasági adóalap meghatározása során [Tao. tv. 3. számú melléklet B) rész 15. pont]. A kiegészítő sportfejlesztési támogatás összegével viszont növelni kell az adózás előtti eredményt [Tao. tv. 3. számú melléklet A) rész 12. pont].
Az adó felajánlása
2015. január 1-je óta már nem csak – adókedvezményre jogosító – közvetlen támogatás formájában támogathatók a látványcsapatsport szervezetek, hanem adó felajánlás útján is. Ezen konstrukció lényege, hogy az adózó az őt terhelő adóévi adóelőleg, illetve adó meghatározott részéről valamely kedvezményezett célra felajánlást tehet, amelyet – bizonyos feltételek fennállása esetén – az adóhatóság utal át a kedvezményezett részére. Az adózót az így átutalt összegre tekintettel jóváírás illeti meg, amelynek összege az adózó adószámlájára kerül átvezetésre (társasági adónemen) csökkentő tételként. Kedvezményezett célnak a látványcsapatsport, illetve a filmalkotások támogatása minősül.
Az adózó felajánlást két ütemben tehet, első ízben az adóelőleg terhére, majd az éves adó terhére. Az adózó első ütemben rendelkezhet a Tao. tv. 26. § (2)-(3) és (8) bekezdése alapján megállapított, egyes havi, illetve negyedéves társasági adóelőleg-kötelezettsége legfeljebb 80%-ának megfelelő részéről [Tao. tv. 24/A. § (1) bekezdés]. Amennyiben az adózó az adóelőleg terhére felajánlást nem tett, továbbá abban az esetben, ha az adóelőleg terhére felajánlott és átutalt összeg nem éri el a tényleges fizetendő adó 80%-át, az adózó az éves társasági adó bevallásában, a bevallás benyújtási határidejéig is tehet nyilatkozatot a 80%-os korlátot meg nem haladó mértékben. A felajánlott összeget az állami adóhatóság utalja át, amennyiben az adózó teljesíti valamennyi, a Tao. tv. 24/A. § (11) bekezdésében meghatározott feltételt. Az adózót a felajánlott és az adóhatóság által a kedvezményezettnek átutalt összegre tekintettel jóváírás illeti meg.
A látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezetek 1%-os támogatása
2025. január 1-jei hatállyal bővült a Tao. tv. 3. számú melléklet B) része egy új 27. ponttal, amely értelmében az adózók által a látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezeteknek nyújtott juttatások – bizonyos feltételekkel – elismert költségnek, ráfordításnak minősülnek a társasági adóalap meghatározása során. További adóelőny ilyen támogatás esetén nem jár az adózónak.
A látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezetek közül is csak azon szervezetek részesülhetnek az új jogcím szerinti támogatásban, amelyek az adóévi árbevételük legalább 75%-át sporttevékenységből érik el. Az ilyen jogcímen nyújtott adóévi juttatások összértéke nem haladhatja meg a juttató adóévi árbevételének 1%-át. A juttató a bevételének 1%-át meg nem haladó összegű támogatást akkor tekintheti elismert költségnek, ráfordításnak, ha rendelkezik a látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezet igazolásával. A fenti előírások mellett a juttatás elismert költségként való kezeléséhez az is szükséges, hogy a juttatásra ne a Tao. tv. 7. § (1) bekezdés z) pontja (adományként) vagy a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdése alapján (sportcélú adókedvezményre jogosító támogatásként) kerüljön sor.
Adomány a látványcsapatsportban működő közhasznú sportegyesületek részére
A látványcsapatsport támogatása esetén előfordulhat olyan eset, hogy a támogatott közhasznú besorolással rendelkező szervezet, ez jellemzően az egyesületi formában működő sportszervezeteknél merülhet fel. Ha az adózó adományt biztosít a közhasznú sportegyesület közhasznú tevékenységének támogatására, akkor az adomány összege elismert költségnek minősül a társasági adóalapnál, feltéve, hogy az adózó rendelkezik a megfelelő tartalmú igazolással [Tao. tv. 3. számú melléklet „B” rész 17. pont]. Mindemellett az adózó adóalap-csökkentő tételt is érvényesíthet a közhasznú szervezet részére nyújtott adomány esetén. A Tao. tv. 7. § (1) bekezdés z) pont za) alpontja szerint ugyanis csökkenti az adózás előtti eredményt a közhasznú szervezetnek, a közhasznú szervezettel kötött adományozási szerződés keretében a közhasznú tevékenysége támogatására nyújtott támogatás 20%-a, tartós adományozási szerződés esetén 40%-a.
Közhasznú besorolással természetesen nem csak a látvány-csapatsportban működő sportegyesületek rendelkezhetnek, hanem bármely más sportágban működő sportszervezetek is. Így ebben a formában akár a „látvány-csapatsporton kívüli” sportszervezetek is támogathatók.
Melyiket támogatási struktúrát válasszuk?
Az adózónak célszerű mérlegelni a saját körülményeit a támogatásnyújtás előtt. Ha az alapján kívánunk dönteni, hogy melyik a támogatási struktúra biztosítja a legmagasabb adóelőnyt, akkor az adó felajánlás mellett tehetjük le a voksot. Lehetnek azonban olyan helyzetek, amikor az adózó nem tehet például adóelőleg-felajánlást, ilyen helyzet áll elő, a kiva-hatálya alól „frissen” visszatért adózóknál, amelyek az adóelőlegüket a Tao. tv. 26. § (13) bekezdése alapján vallották be. Ezen előlegek terhére ugyanis nem lehet felajánlást tenni.
Ha az adózónak várhatóan negatív lesz az adóalapja és nem lesz számított adója, akkor nem célszerű az adókedvezményes struktúrát választani. Ugyanez a helyzet akkor is, ha „más” – például a kutatás-fejlesztési – adókedvezmény érvényesítése révén az adózó teljes egészében lenullázza a számított adóját.
Ha az adózó egy bizonyos hivatásos sportszervezetet kíván támogatni és megelégszik azzal, hogy a juttatás értékét elismert költségként vehesse figyelembe, akkor jó alternatíva lehet a látványcsapatsportban működő hivatásos sportszervezetek támogatására vonatkozó új jogcímen történő támogatás, ahol relatíve egyszerű tartalmú igazolást kell kiadni a sportszervezetnek.
Számos, a fentiekhez hasonló körülményt lehetne nevesíteni. Az általános rendezőelvek közül a Tao. tv. 23. § (7) bekezdésében foglaltakat kell még kiemelni. Ezen előírás értelmében ugyanazon adóév tekintetében a Tao. tv. 22/C. § (2) bekezdésében meghatározott adókedvezmény együttesen nem alkalmazható a 24/A. § szerinti felajánlással és a 24/B. § szerinti jóváírással.
***
5percAdó ajánló:
A látványcsapatsportokhoz kötődően az elmúlt 14 évben számos részletszabály módosult, 2025. január 1-jével pedig egy újfajta támogatási lehetőség is megjelent a rendelkezések között. Vegyél részt a PENTA UNIÓ Zrt. >>Látványcsapatsport – gyakorlati nézőpontból című online konferenciáján 2025. 03. 12-én, ahol Dr. Németh Nóra segítségével gyakorlati példákon keresztül ismerheted meg – többek között – a támogatási struktúrákat.
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás