Közhasznú jogállás, mint a civil szervezetek sajátossága
Jelentős befolyással bír..
Az idei évben – bár már ősz van – az eltérő szabályozás miatt, melynek az oka a COVID helyzet, még pár esetben a beszámoló letétbe helyezése így még a szervezetek előtt áll, talán nem baj, ha kicsit átrágjuk, a közhasznúság szempontjai hogy is jelennek meg a beszámolókban! Annál is inkább, mivel a civil szervezetek számára a közhasznú jogállással kapcsolatosan ez jelentős befolyással bír! Ennek ellenére általában ezen paraméterek vizsgálatára évről évre nem fordítanak kellő figyelmet a szervezetek!
Még mielőtt a közhasznú jogállásról ejtenénk szót, fontos megemlíteni, hogy a közhasznú tevékenység folytatása nem egyenlő a közhasznú státusszal, ugyanakkor a közhasznú státuszú civil szervezetnél biztosan kell lennie közhasznú tevékenységnek is. Egy civil szervezet életében alapvetően két típusú tevékenység létezik, a cél szerinti és vállalkozási tevékenység. A közhasznú tevékenységek a cél szerinti tevékenység egy részhalmazát teszik ki általában, de természetesen elképzelhető olyan eset, amikor ez a két részhalmaz egybe esik! Rendre problémát okoz a civil szervezeteknél, hogy adott esetben foggal körömmel ragaszkodnak a közhasznú jogállásukhoz, de amikor rákérdezek – piciny szervezet lévén – az egyetlen ok, amit itt fel tudnak hozni, a NAV 1%, mint olyan, amiért a jogállásra szükségük van. Felhívom a figyelmet, hogy NAV 1%-ból részesülés feltétele a közhasznú tevékenység folytatása, nem pedig a közhasznú státusz megléte! Fontos és mérlegelendő, hogy az adott civil szervezetnek szüksége van-e feltétlenül a közhasznú jogállásra, avagy nem. Fontos lehet a közhasznú jogállás léte pl. akkor, ha szívesen pályázik, ha a szervezet a működéséhez a vállalkozói szférából rendszeresen (esetleg jelentős mértékben) anyagi forrásokat kap – ide tartozik pl. az ingyen kapott szolgáltatás, a kapott eszközök, anyagok és természetesen az a pénzbeli adományok is -, és ha végez vállalkozási tevékenységet rendszeresen, vagy nagyobb volumenben.
A civil szervezetek beszámolójának kötelezően kitöltendő része a közhasznúsági melléklet, és az abban rejlő, közhasznú jogállás mutatóit tartalmazó adatlap. Ahhoz, hogy ez az adatlap jól készülhessen el, alaposan oda kell figyelni a beszámoló mérlegének és eredménykimutatásának adattal való feltöltésére! Nagyon fontos egy közhasznú szervezet esetén, hogy a közhasznú tevékenység bevételei és ráfordításai soron pontos összeg szerepeljen! Felhívom a figyelmet arra, hogy amely szervezet közhasznú jogállás nélkül végez közhasznú tevékenységet, annak is tartalmaznak ezen sorok adatot! Jól kitölteni ezt a sort kizárólag a könyvelő és a civil szervezet vezetősége és a tevékenység részletes ismerete birtokában lehet! Ezért nagyon fontos, hogy a civil szervezetek maguk is tisztában legyenek egy – egy sor, vagy tétel jelentőségével.
Sajnos típushibaként van jelen, hogy ezen sorok kitöltése egyszerűen elmarad, holott a közhasznú jogállást meghatározó mutatók megképzésénél ennek rendkívüli jelentősége van. Ezen állhat vagy bukhat egy-egy civil szervezet közhasznú jogállása, ami kőkemény felelősségi kérdéseket is felvethet!
Köztudott tény, hogy a kétszer hármas mutatópáros közül legalább egynek-egynek meg kell felelni a beszámolóban, FOLYAMATOSAN közhasznú jogállás fennállása alatt! Nézzük át, konkrétan hogyan is kapcsolódik össze a beszámoló a közhasznúsági melléklettel:
Megfelelő erőforrással rendelkezik a szervezet, ha az alábbi három tétel közül legalább egynek megfelel:
Előző két lezárt üzleti évre vonatkozóan az alábbi feltételek közül legalább egy teljesül:
- Átlagos éves bevétele (azaz a két év átlaga) meghaladja az egymillió forintot VAGY
- Két év egybeszámított adózott eredménye együtt nem negatív VAGY
- a személyi jellegű ráfordításai (kiadásai) – a vezető tisztségviselők juttatásainak figyelembevétele nélkül – elérik az összes ráfordítás (kiadás) egynegyedét, ideértve a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény alapján közérdekű önkéntes tevékenységet végző személyek által összesen teljesített munkaóráknak a civil szervezetek gazdálkodása, az adománygyűjtés és a közhasznúság egyes kérdéseiről szóló 350/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet szerinti értékét is.
Megfelelő a társadalmi támogatottsága a szervezetnek, ha az alábbi három tétel közül legalább egy paraméternek megfelel:
- Az Szja meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló törvény (Szftv.) alapján a szervezetnek felajánlott összegből a részére kiutalt összeg eléri az 54§ nélkül számított összes bevétel 2%-át, mindkét évben (nem átlag!) VAGY
- Közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét (két év átlagában) VAGY
- Közhasznú tevékenység ellátást tartósan, két év átlagában legalább 10 közérdekű önkéntes segíti a Köt. Törvénynek megfelelően.
Az első két pontnál egyértelműen láthatóak az eredménykimutatással a kapcsolódások. A harmadik pont több kérdést is felvet. Először is fontos kijelenteni, hogy sokszor az önkéntes kérdésben sokszor tévúton járnak a szervezetek. Ebben a mutatóbank KIZÁRÓLAG a Köt hatálya alatt foglalkoztatott közérdekű önkéntes szerepeltethető! A közérdekű önkéntest fogadó szervezet rendelkezik minisztériumi regisztrációval, az önkéntesekkel szóban és/vagy írásban (javaslom ez utóbbit) szerződést köt, az önkéntesekről vezetett nyilvántartásba felvezeti őket, majd dokumentálja, hogy mennyi időt foglalkoztatja az adott önkéntest! És fontos, hogy erről a könyvelőt is tájékoztassa, hiszen információ hiányában esetleg egy teljesíthető mutatószám kitöltése elvész! Fontos megjegyezni, hogy a jogszabályok lehetőséget adnak a közérdekű önkéntesek munkaideje alapján a könyvelésben való szerepeltetésére is, mely véleményem szerint több, mint célszerű! Annál is inkább, mert a mutatókban is jelentkezik az így lekönyvelt tétel, és egyre több pályázatnál lehet elszámolni az önkéntesek munkaóráit, mint önerőt!
Amennyiben beszámolókészítés során kiderül, hogy a civil szervezet nem felel meg a közhasznúságot eredményező mutatószámoknak, úgy a beszámoló elfogadásakor erre is ki kell térni, azzal együtt, hogy ezután változásbejegyzési eljárás keretében a közhasznú státusz törlését kell kezdeményezze a törvényszéken. Mióta az adóhatósághoz átérő adatok is a törvényszékektől kerülnek át, azóta ez kiemelten fontos, hiszen az adóhatóság nyilvántartja a szervezetről, hogy közhasznú jogállású e avagy sem, ennek pl. társasági adó szempontjából – ha van vállalkozási tevékenység – kiemelt szerepe lehet! Ezen felül a közhasznú jogállás léte vagy nem léte befolyásolja a partnereknek kiállítandó “adományigazolások” tartalmát, és ezáltal az adózási vonzatát is.
* * *
Szeretném figyelmedbe ajánlani 2020. szeptember 16-án megrendezésre kerülő nonprofit témájú konferenciámat, ahol a cél az, hogy áttekintsük a civilek mindennapjait az alakulástól a megszűnésig. Attól függően, hogy Neked melyik megoldás kényelmesebb és hatékonyabb, azonos időpontban vehetsz részt személyesen hagyományos tantermi formában, vagy választhatod a rendkívül népszerű online formájú élő közvetítést. >> Civil Kaleidoszkóp – TANTERMI és ÉLŐ ONLINE KÖZVETÍTÉS
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás