Habos kávés jó reggelt kívánok! Az október hónap határidőkben bővelkedik, így van teendőnk bőven, de mielőtt nekiállunk, tekintsük át, mire…
Hétindító – 13. hét – Beszámoló és magáncélú beszerzések – Suller Kriszta
Esedékes a kamarai tagdíjak befizetése és a Bérszámfejtés előkészítése, praktikus tanácsokat adunk a zárlathoz
Most, hogy végre berobbant a tavasz, kicsit a kedvünk is jobb talán. Ám ennek ellenére, hiába csalogat hívogatóan a napocska, nekünk haladnunk kell, mert rengeteg a teendőnk! A havi határidők mellett előkészítjük a beszámolókat és érdemes szót ejtenünk a magáncélú beszerzések kezeléséről is.
Fontos feladatok – bérszámfejtés, áfa, szja bevallások
Én a héten igyekszem a bérszámfejtéssel – már amennyire lehetséges – haladni, és a bérszámfejtési feladatokkal együtt az ügyfelek alkalmazottai által kért szja bevallásokat is elkészítem, előkészítem, így is segítve a kiutalások meggyorsítását. Természetesen csak azon esetekben, ahol ezt korábbi felhívásomra válaszul kérvényezték.
A NAV rendszere sokat segít nekünk ezen a téren, ugyanakkor éppannyi gondot is okoz véleményem szerint, mert nagyon sok kedvezmény – akár pl. a megosztott családi kedvezmény is – “beragad”, és ez általában az érintetteknél egyáltalán nem, vagy csak későn, ősz tájékán tudatosul. Ezért figyelmeztetem erre azokat, akikről tudom, hogy korábbiakban érintettek voltak.
És ha már április, akkor negyedév! Erre is felkészülve igyekszem a negyedévvel érintettek iratanyagát minél előbb teljes körűen begyűjteni. Nem megfeledkezve az áfát havi gyakorisággal bevalló ügyfelekről sem.
Napirenden a beszámoló
Mi itt az irodánkban – a beszámoló készítés oltárán áldozva – még egyszer áttekintjük minden ügyfél anyagát, kijegyzetelve a még mindig hiányzó okiratokat. Persze a renitens ügyfeleket is megpróbáljuk becserkészni, hogy ne megint az utolsó utáni pillanatban kelljen a beszámolóikkal vesződni. Ezen felül ellenőrzöm a listámat, hogy biztosan mindenki szerepeljen rajta beszámoló készítés szempontjából is. Nem tudom, ti hogyan tartjátok nyilván ügyfeleiteket, de én már évek óta egy számolótáblában, még pedig úgy, hogy szűrhető állomány jöjjön létre, melyből a különböző ellenőrző listákat két mozdulattal lehet gyártani.
Beszámoló előkészítő munkáink folyamán már zajlanak az egyeztetések, én ebben az időszakban mindenkinek lementek még egy folyószámlát, hogy gyorsan rendelkezésre álljon abban az esetben is, ha esetleg az adóhatóság rendszereiben fennakadások lennének. Nálunk nem múlik el zárás úgy, hogy ne ellenőriznénk a friss cégkivonatokat, és ezek az iratanyagokban is mentésre kerülnek. Ezt mindenkinek javaslom, érdekes dolgok tudnak ugyanis kiderülni.
Kimutatás a főbb beszámoló adatokról
Bár nem vagyunk könyvvizsgálók, én évek óta ragaszkodom a könyvelői teljességi záradékhoz, és ügyfeleim minden évben kapnak egy külön kimutatást, melyben a főbb beszámoló adataikat szerepeltetem, jelölve, melyik ponton van gond. Ez a bizonylat jól jöhet a későbbi problémák elkerülése végett is. Ez egy egyszerű táblázat, nem kell bonyolultra gondolni. Tartalmazza a generális kérdéseket, pl. készlet, tagi kölcsön, tagnak nyújtott kölcsön, pénztáregyenleg, alultőkésítés stb. Tapasztalatom szerint az ügyfelek is szeretik, mivel sokkal jobban “értik”, mint a csupasz főkönyvi kivonatot, jobban szembesülnek a problémákkal. A másik oldalon pedig jól jöhet, amikor az ügyfél és a könyvelő között “kínos” kérdések merülnek fel. Akinek jelentős adótartozása van, azt erről a későbbi problémák elkerülése végett egy külön csatolt folyószámla dokumentált átadásával is tájékoztatom, felhívva a figyelmét az esetlegesen szükségessé váló könyvvizsgálati kötelezettségre!
Magáncélú beszerzések
Többször szembesülök vele, hogy az ügyfeleknél vannak olyan termék- és szolgáltatás beszerzések, melyekről nincs meg a számla. Ezek sokszor egyértelműen magánvásárlások. A kollégák egy része ezt a gazdasági eseményt egyből 86-os főkönyvi számra könyveli, majd TAO alapot növel vele. Ezzel kapcsolatosan két aggályom is van, az egyik, hogy az ügyfél nem tud róla, mert a szó elszáll. A másik pedig, hogy szerintem ez egy egyszerű TAO alap növeléssel nincsen kipipálva, pláne akkor, ha ez jelentős volumen. Véleményem szerint több esetben megáll a természetbeni juttatás kérdése, hiszen, ha ingyen kapta – függetlenül a könyvelés mivoltától – , mérlegelni kell a természetbeni juttatások és azok adóvonzatainak kérdéskörét! Én ezt mindig egy technikai 36-os számlára teszem, ezt a kartont év végén lehúzom és aláíratom az ügyféllel. A mértéket és volument figyelembe véve együtt döntünk mind a számviteli, mind az adójogi kezeléséről! Az már csak hab a tortán, hogy KIVA alanyok esetében ezek a tételek egyáltalán nem is kerülnek kezelésre, pedig meglátásom szerint a KIVA alapot is befolyásol(hat)ja.
Mindenkinek szép, kellemes napsütéses napokat kívánok!
***
Teljesítsd 2024. évi kreditpontjaid most! Válaszd a 3 képzési forma közül a számodra legmegfelelőbbet! >>
***
5percAdó konferenciaajánló:
- 2024. március 27. – Az építőipari tevékenység és az ingatlanberuházás számvitel és áfa kérdései>>
- 2024. április 08. – Az évzárás és beszámoló készítés számviteli feladatai, a társasági adó-, a KIVA és az iparűzési adó bevallás fontosabb kérdései>>
- 2024. április 11-13. – XVI. Pécsi Pénzügyi Napok
- 2024. április 16. – eÁfa – kihívás vagy lehetőség?
- 2024. április 23. – Egyéni- és társas vállalkozások megszűnési eljárásainak adózási- és számviteli feladatai>>
- 2024. április 25. – Gépjárművekhez kapcsolódó ügyletek áfa szabályai, a Gépjárművekkel kapcsolatos SZJA elszámolások, cégautóadó>>
- 2024. május 06. – A kiküldetés munkajogi szabályai, a kiküldetések szja és társadalombiztosítási kérdései>>
- 2024. május 09. – USA egyezmény gyakorlati tapasztalatok – SZJA és TB>>
- 2024. június 17. – Értékpapírok számvitele és adózása (SZJA)>>
- 2024. június 19. – Közösségen belüli és export-import ügyletek – a nemzetközi áfa jelene és jövője>>
Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!
Értékelés, hozzászólás