Hétindító – 9. hét – Suller Kriszta

Szép, kellemes hétfő reggelt kívánok mindenkinek, így a habos kávé mellé! Viszonylag nyugalmas – már ha lehet ilyet mondani egy könyvelőnek ebben az időszakban – hét előtt állunk, ám természetesen az élet most sem áll meg! Esedékesek az éves bevallások és már közeledik a helyi iparűzési adók és a kamarai tagdíjak befizetése is.

Itt a február vége, bokros teendőkkel

Február 26-án, azaz ma határidős az alábbi bevallások benyújtása:

  • KATA bevallások,
  • 2301-es éves bevallások (főszabály szerint akkor kell csak, ha a rajta szereplő bármilyen adónemben kötelezettek lennénk),
  • Éves áfa bevallások (2365).

Előre dolgozhatsz…

Bár az iparűzési adó bevallások elkészítése a fenti bevallásokban érintett bevallói körnek is – amennyiben bevallási kötelezettség terheli – jellemzően május 31-ére határidős, én ezeket a bevallásaikat már a most határidős bevallásokkal együtt elkészítem és be is nyújtom. Így nem kell kétszer ugyanahhoz a vállalkozáshoz nyúlni, és májusban eggyel kevesebb feladatra kell figyelni! 

Felhívom a figyelmet, hogy az egyéb adózás – VSZJA, átalányadó – alá tartozó egyéni vállalkozók SZJA bevallásának benyújtási határideje az idén is május 20-ára datálódik. Részükre is készül bevallás tervezet, melyet ennek ellenére részben nekünk kell majd adattal feltölteni. Véleményem szerint egy aktív egyéni vállalkozó bevallási tervezetét kiegészítés nélkül jóváhagyni nem lehet. Én ezekben az esetekben – ahol csak tehetem – megvárom a bevallási tervezeteket, és azok adatait is egyeztetem a rendelkezésre álló adatokkal.

Gőzerővel a zárási időszak kellős közepén, akinek van ideje, már előkészítheti az alábbi, március 12. napján határidős járulékbevallásokat:

  • 08-as bevallás (0-ás adattartalommal is),
  • 58-as bevallás.

És természetesen nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az ebből eredő járulékok átutalásának a határideje is ugyanez a nap!

Helyi adók, hamarosan határidős!

Március 18-ára (a hosszú hétvége miatt) lesznek esedékesek a helyi iparűzési adók előlegei is. E célból, ahol rendelkezésre áll, lekérhetjük és egyeztethetjük a folyószámlákat, illetve itt az ideje az érkező folyószámlákra és fizetési meghagyásokra az ügyfelek figyelmét is felhívni.

Kamarai tagdíj befizetés március végéig

A kamarai díj befizetési határideje általános esetben március 31-e, így az erről szóló fizetési értesítőt már elküldhetjük ügyfeleinknek! Kamarákkal kapcsolatosan legyünk figyelemmel arra, hogy nem feltétlen minden ügyfél a Kereskedelmi és Iparkamara tagja. Vannak, akik például az agrár kamara tagjai közé sorolódtak át a korábbi években!

Dübörög a zárás

És mindeközben szép lassan dübörög a zárás, és mivel már március havát kezdjük, ez egyre intenzívebb lesz. Én márciusban igyekszem az összes kisebb zárással készen lenni, annak érdekében, hogy mindenki beszámolója időben letétbe helyeződjék! A civileknél e tekintetben maradt a régi bejáratott mód a szokásos – az idén PK941 és 942-es – nyomtatvánnyal. Még mindig rendre elmarad – pedig már 2019-re is kötelező volt – a civil szervezetek részére is számviteli törvény szerinti kiegészítő mellékletet készíteni. Akinél ez a korábbi években elmaradt, az ismételt közzététellel pótolhatja, és az idén kiemelten figyeljen arra, hogy ez a letétbe helyezéskor csatolásra kerüljön.

Mindenkinek haladós bevallás benyújtást, működő elektronikus csatornákat és kitartást kívánok ezen a szép hétfői napon és a hét hátralévő részében is!

***

5percAdó konferenciaajánló:

Tipikus számlázási problémák és megoldások – I. rész – dr. Csátaljay Zsuzsanna

Ebben az írásban a PENTA UNIÓ Zrt. áfa és számlázási problémákat feldolgozó konferenciáján tárgyalandók közül szeretnék megvilágítani néhány tipikus számlázási problémát és azok megoldását.

1. Kiállítható negatív számla?

Gyakran felmerül a kérdés: “Ki lehet állítani negatív számlát?” Erre egyszerű a válasz: igen, de csak helyesbítő/korrekciós számlaként. Amennyiben azt kívánná az ügylet, hogy negatív végösszegű számlát állítsunk ki, akkor bizonyosan kell, hogy legyen egy vagy több előzmény számla, amihez képest megtörténik a csökkenés, hiszen negatív összegű teljesítés önmagában nem lehetséges. Ez azt jelenti, hogy csak úgy lehet kiállítani negatív egyenlegű számlát, ha feltüntetjük azon annak az alapszámlának vagy alapszámláknak a számát hivatkozási sorszámként, amelyet módosítunk.

Tipikus negatív számla esetkör – ami a fentiek szerint az előzményszámla számát hivatkozásként feltüntető módosító számla – például az árengedmény, a teljesítés meghiúsulás, a betétdíjas göngyöleg visszaváltása, vagy az elszámoló számla kiállítása időszaki elszámolású szolgáltatásoknál (például bérleti díjnál vagy közüzemi költségnél). 

Például a bérbeadó év közben havi rendszerességgel átalányösszeggel számlázza tovább a közüzemi költségeket a bérlőre és év végén a tényleges fogyasztás alapján elszámolnak. Az aktuális elszámolás egyenlege negatív, mivel kevesebbet fogyasztott a bérlő annál, mint ami már kiszámlázásra került a részére. Ezt a helyzetet a következőképpen kell kezelni.

Mivel jelen esetben az összevont elszámolás eredményeképpen csökken az ellenérték, ezért számlahelyesbítést kell végrehajtani és tilos önellenőrizni az Áfa törvény 153/B.§-a alapján, miszerint legkorábban abban a bevallásban lehet elszámolni a csökkenést, amelyben a korrekciós számla a befogadó személyes rendelkezésére áll (azaz amikor a korrekciós számlát kiküldi a számlakibocsátó, tehát a folyó időszakban). Mivel csökken az adókötelezettség, elegendő egyetlen korrekciós számlát kiállítani, de a korrekciós számlán hivatkozni kell az eredeti számla/számlák számára. Amikor több rövidebb időszak adatáról állítunk ki egy hosszabb időszak vonatkozásában elszámoló számlát – mint a jelen esetben -, akkor elegendő visszafelé haladva azokra az utolsó számlaszámokra hivatkozni, amelyek fedezetet nyújtanak a csökkenésre.

Példa

Helyesbítendő időszak: 2023. január-december – eredetileg havi számlákat állítottak ki. Helyesbítés időpontja: 2024 március 5. Bevallásban történő szerepeltetés: 2024. március (a korrekciós számla kiállításának bevallása). A korrekció módja: korrekciós számla kiállítása és nincs önellenőrzés az Áfa törvény 153/B.§-a alapján. 

Megjegyezzük, hogy amennyiben fordított irányú a helyesbítés, tehát a hosszabb időszakra vonatkozó elszámolás eredményeképpen még fizetni kell, mert alulszámlázás történt, akkor arról nem lehet helyesbítő számlát kiállítani, mert az Áfa törvény 58.§ sajátos szabályaiból következően minden újonnan esedékes fizetés adójogilag önálló teljesítésnek minősül, így önálló normál számlát igényel. Ennek a számlának a teljesítési időpontját az időszaki elszámolásos számlákra vonatkozó szabályok szerint kell megállapítani, azaz ha a hosszabb időszak – ami a példa szerinti esetben a naptári év – utolsó napja előtt kiállítják a számlát és az azon szereplő fizetési határidő is megelőzi az év utolsó napját, akkor a számla kelte lesz a teljesítési időpont. Ha a számlán szereplő fizetési határidő (mindegy mikori a számlakiállítás) az év utolsó napját követő 60 napon belüli, akkor a fizetési határidő, ha pedig azon túli, akkor az év utolsó napjától számított 60. nap lesz a teljesítés időpont. Egyéb esetben pedig az év utolsó napja.

2. A teljesítési igazolás aláírása, vagy a munka elvégzése a teljesítési időpont?

Gyakori hiba, hogy a teljesítési igazolás aláírását és nem a munka elvégzését tekintik teljesítési időpontnak. Ha eltér a fizikai teljesítésnek és a teljesítési igazolás kiállításának (és a munka átvételének) időpontja, melyiket kell figyelembe venni? – Az attól függ! (Az Európai Bíróság: C-224/18. számú Budimex S.A. ügye ad erre a kérdésre választ.)

Eszerint alapesetben a tényleges (fizikai) teljesítés minősül az Áfa törvény szerinti teljesítésnek is, kivéve, ha a felek közötti szerződéssel alátámasztottan a köztes időszak is szerves része a teljesítésnek, például a munka tényleges elkészülte és teljesítési igazolás kiállítása közötti eltérő időpont arra szolgál, hogy a megrendelő megbizonyosodik a teljesítés szerződésszerűségéről, az esetleges minőségi kifogásokat előterjeszti és a szolgáltatásnyújtó azokat kijavítja, és emiatt még változhat az ellenérték a köztes időszakban. 

Példák

Példa1: A vállalkozó elkészíti a munkát augusztus 15-én, azt át is veszik. A teljesítési igazolás aláírására azonban – az aláíró szabadságolása miatt – csak szeptember 25-én kerül sor. Hibás gyakorlat, ha szeptember 25-e a teljesítési időpont, ez adóhiányt eredményez.

Példa2: A vállalkozó elkészíti a munkát augusztus 15-én, azonban a szerződés szerint a munka végleges átvételére csak azt követően kerül sor, ha a megrendelő minőségi kifogásait, változtatási igényét is elvégzi a vállalkozó. Ezt követően szeptember 25-én írják alá a teljesítési igazolást. Helyes gyakorlat, ha szeptember 25-e a teljesítési időpont.

3. Az előlegszámlákkal kapcsolatos néhány probléma

Ha akár az eladó, akár a vevő helyébe új szereplő lép, akkor nullára helyesbíteni kell az előleg számlát és az új szereplő által / felé kell kiállítani egy új előleg számlát. Az új vevő általi előlegfizetés napja lesz a teljesítés napja, illetve ha az előleget beszámítással rendezik, akkor az új vevő belépésének napja. (Amennyiben az új vevő nem ad előleget, akkor az irányába nem kell előlegszámlát kiállítani.)

Ha a korábbi és az új vevő előleg fizetése között változik az adókulcs (például kivezetik az 5 %-os lakásáfát vagy már abban az időpontban nem minősül újnak az ingatlan, így adómentesen vagy fordított adózással értékesül), akkor a korábbi és az új vevő felé kiállított számla eltérő adókulcsú vagy adózási módú, mivel mindig az előleg átvételének időpontjában érvényes adókulcsot, adózási módot kell alkalmazni az előlegre, és az új vevő részéről új előleg folyósítási időpont van. Lényeges, hogy abban az esetben is ezt a szabályt kell követni, ha jogutódlás történik.

Amennyiben többet kértek be előlegként, mint ami a tényleges ellenérték, akkor nincs lehetőség a végszámlában lemínuszolni az előleget. A végszámlát ugyanis nem lehet módosító számlaként használni, ezért a végszámla nem lehet negatív összegű. Ilyenkor az a helyes eljárás, ha az előlegszámlát módosítják a tényleges ellenérték összegére, amelynek következtében a végszámla nem negatív, hanem nulla végösszegű lesz.

4. Számlahelyesbítéseknél felmerülő számlázási kérdések

Sok kérdés merül fel a csoportos számlahelyesbítés témakörében. Mi most ezek közül két kérdéssel foglalkozunk.

Csoportos korrekciós számla

Több korábbi számlát is lehet egyetlen (összevont), ún. csoportos korrekciós számlával korrigálni, ha az azok eredményeként elszámolandó adókülönbözet ugyanabba a bevallási időszakba esik. Ebből következően, ha a helyesbítés eredményeként nő a fizetendő adó, akkor csak az ugyanazon bevallási időszaki teljesítési időpontú számlákat lehet csoportosan helyesbíteni (mivel önellenőrzés szükséges). Ha a helyesbítés eredményeképpen csökken a fizetendő adó, akkor eltérő bevallási időszaki teljesítési időpontú számlákat mindig lehet egy bizonylattal korrigálni (és a 153/B.§ szerint nincs önrevízió), attól is függetlenül, hogy milyen okból csökken a fizetendő adó összege. Ha a helyesbítés nem eredményez adó-, adóalap eltérést, eltérő bevallási időszaki teljesítési időpontú számlák korrigálhatók összevontan (nincs önrevízió). De valamennyi helyesbítéssel érintett számlaszámra utalni kell, és valamennyit jelenteni kell! (Teljesítési időpont itt sem kötelező).

Több tétel módosítása a számlán

Másik gyakran felmerülő kérdés annak a tisztázása, hogy hogyan kell a számlamódosítást elvégezni, ha az eredeti számlán több tételt kell módosítani. 

Ha egy számlán több tétel szerepel és több tétel módosítása (csökkentés vagy növelés) szükséges, akkor 

  • amennyiben azonos előjellel változik valamennyi tétel (mind növekszik vagy mind csökken): egyetlen korrekciós számlával lehet kezelni
  • amennyiben nem azonos előjellel változik valamennyi tétel (van, amelyik nő, van, amelyik csökken):
      • akkor lehet egyetlen számlával korrigálni, ha egyazon szolgáltatás (komplex szolgáltatás) vagy egyazon termékmegrendelés résztételeiről van szó
      • különálló korrekciós számlákat kell kiállítani, ha önálló szolgáltatásokról (termékértékesítésekről) van szó.

***

A cikksorozat következő részei:

II. rész: Kártérítés megítélése az EUB jogesetek alapján, ingatlan bérlethez kapcsolódó közüzemi díjak átterhelésének áfa-minősítése
III. rész: Az adószámot érintő számlázási anomáliák a határon átnyúló ügyleteknél

  • ***

Teljesítsd 2024. évi kreditpontjaid most! Válaszd a 3 képzési forma közül a számodra legmegfelelőbbet!

Az ingatlanok értékesítésének áfa kérdései – I. rész – Dr. Csátaljay Zsuzsanna

Bármennyire is furcsán hangzik, de az áfa szabályozás egyik legösszetettebb szegmense az ingatlanok adózása. Most az ingatlanértékesítés témakörében villantunk fel néhány érdekes területet. A PENTA UNIÓ Zrt. ingatlanokra vonatkozó áfa szabályokat tárgyaló konferenciáján >> további ügyletek általános forgalmi adó szabályait is elemzem gyakorlati példákon keresztül.

1. Az építési telek fogalma és eladása

Az építési telek értékesítése – amennyiben adóalany az eladó – mindig adóköteles és egyenes adózású. Továbbá az egyébként nem adóalany eladónál is adókötelezettséget eredményez az építési telek eladása, amennyiben sorozat jellegű ingatlan értékesítésnek minősül, azaz 2 éven belül a negyedik építési telket, félkész vagy új ingatlant értékesíti. 

Ugyanakkor egyáltalán nem egyszerű meghatározni az építési telek fogalmát, amelyet ugyan az Áfa törvény 259.§ 7. pontja definiál, azonban ezt nem mindig könnyű a gyakorlatra átültetni. 

Az Áfa törvény meghatározása alapján a definíció a) pontja szerint az építési teleknek egyrészt teleknek kell minősülnie, ami a vonatkozó építési szabályok szerint azt jelenti, hogy önálló helyrajzi számmal kell rendelkeznie. Másrészt beépítésre szántnak kell lennie, amely tényről nem tudunk informálódni az ingatlan-nyilvántartásból, hanem alapesetben az önkormányzat rendezési terve az irányadó. Azonban előfordulhat konkrét esetekben, hogy kormányrendelet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánít egy területet, ami a beépíthetőségét is jelenti egyúttal, felülírva az önkormányzati rendezési tervet és az OTÉK szabályait.

Harmadrészt az építési szabályoknak megfelelően kell kialakítottnak lennie és gépjárművel közvetlenül, zöldfelület, illetve termőföld sérelme nélkül megközelíthetőnek kell lennie, és a közterülettel vagy magánúttal közös határvonala legalább 3,00 m kell legyen.: Ezt is az építési szabályok határozzák meg. Az OTÉK 33. § (1) bekezdése szerint “épület csak olyan telken vagy építési telken helyezhető el, amelynek megközelíthetősége – beépítésre nem szánt területen a honvédelmi, katonai és nemzetbiztonsági célú épület elhelyezésére szolgáló telek kivételével – gépjárművel közterületről vagy magánútról közvetlenül biztosított…”. 

Negyedrészt nem minősülhet beépített ingatlannak: Mivel etekintetben nem utal az Áfa törvény az építési szabályokra, ezért a Kúria a Kfv.I.35.140/2021/8. számú ítéletében kimondta, hogy az ingatlan beépítettségének minősítésénél a közösségi jog szabályai irányadóak. A módosított 282/2011/EU tanácsi végrehajtási rendelet 13b. cikk b. pontja alapulvételével az már beépített ingatlannak minősül, amelyen bármilyen állapotú és nagyságú, a földbe vagy a földhöz rögzített olyan épület, építmény van, ami nem könnyen elmozdítható. Az építési jogszabályok, az OTÉK az áfa minősítésnél a beépítettség szempontjából közömbösek. Akkor is beépítettnek minősül egy ingatlan, ha azon befejezetlen vagy romos építmény, épület van és akkor is, ha a beépítettség nem éri el sem a 10 %-ot, sem a helyben előírt, illetve szokásos mértéket.

Ugyanezen Áfa törvénybeli definíció b) pontja az építési telek másik fajtáját is meghatározza. E szerint olyan telekről vagy telkek egy csoportjáról kell hogy szó legyen, amelyek nyomvonal jellegű építmény elhelyezésére szolgálnak és nem minősülnek beépített ingatlannak. Azt hogy mi szolgál nyomvonal jellegű építmény elhelyezésére, az építési szabályok döntik el. Az Étv. szerint „nyomvonal jellegű építmény: a sajátos építményfajták körében a vasúti pálya, a függő- és szállítószalag-pálya, az út, a vízilétesítmény, a vízellátási vezeték, a csatorna, a szénhidrogéntermelés mezőbeli vezetékei, a kőolaj- és a kőolajtermék-szállító vezeték, a földgázszállító vezeték, a földgáz-célvezeték és a földgáz-elosztóvezeték, a szén-dioxid-szállító vezeték, az egyéb gáz- és gáztermékek vezetéke, a villamosenergia-átviteli és elosztóhálózat, a villamosenergia-termelői, magán- és közvetlen vezeték, a távhővezeték-hálózat, az elektronikus hírközlési építmény.” A telek fogalmánál és annak eldöntésénél, hogy beépített ingatlannak minősül-e, a fentebb írottak az irányadóak.

2. A funkcióváltáson átesett ingatlanok értékesítése

Mint ismeretes a félkész és az új ingatlanokat adóalany eladó esetében szintén kötelezően adókötelesen kell értékesíteni (nem jön szóba a fordított adózás sem). Továbbá itt is igaz, hogy az egyébként nem adóalany eladónál is adókötelezettséget eredményez az új és félkész ingatlan eladása, amennyiben sorozat jellegű ingatlan értékesítésnek minősül, azaz 2 éven belül a negyedik építési telket, félkész vagy új ingatlant értékesítik. Az új ingatlankénti létszakasz időbeli korláthoz kötött: az ingatlan első rendetetésszerű használatba vételétől [a használatba vételi engedély véglegessé válásától (korábbi terminológia szerint jogerőre emelkedésétől) vagy a használat hatósági tudomásulvételétől, vagy egyszerű bejelentéshez kötött építkezéseknél az ingatlan elkészültét követő bejelentésről kiállított hatósági igazolás kiadásától] számítottan, ha még nem telt 2 év az értékesítéskor, abban az esetben minősül újnak az ingatlan.

Azonban 2023-tól azokat az ingatlanokat is új ingatlannak kell tekinteni, amelyeknek első rendeltetésszerű használatbavétele megtörtént, de 

  • mint önálló rendeltetési egység rendeltetését megváltoztatták és az ezt igazoló hatósági bizonyítvány kiállítása és az értékesítés között még nem telt el 2 év; vagy 
  • a rendeltetési egységeinek számát megváltoztatták, és az ezt igazoló hatósági bizonyítvány kiállítása és az értékesítés között még nem telt el 2 év [Áfa tv. 86. § (1) bekezdés jc) pont].

Az előzőekben kifejtettekből következően tehát

  • amennyiben az önálló rendeltetési egység(ek) funkciójának vagy számának megváltoztatását az Étv. szerinti hatósági aktus zárja le (használatbavételi engedély, hatósági tudomásulvétel vagy egyszerű bejelentés), akkor az Áfa tv. 86. § (1) bekezdés jb) pontjának hivatalos értelmezése szerint már 2023. előtt is újraindult a 2 éves új ingatlanos periódus, 
  • míg ha az önálló rendeltetési egység(ek) funkciójának vagy számának megváltoztatását nem az Étv. szerinti hatósági aktus zárja le (használatbavételi engedély, hatósági tudomásulvétel vagy egyszerű bejelentés), hanem más hatósági bizonyítványt állítanak ki ezek lezárultával, akkor csak 2023-tól indul újra a 2 éves határidő számítása.

Ilyen egyéb hatósági bizonyítvánnyal lezáruló eljárás például a településképi vagy az örökségvédelmi eljárás. Ez a szabály ugyan 2023-tól hatályos, de nem a funkcióváltásnak vagy az önálló rendeltetési egységek száma változásának kell 2022. december 31-ét követően megtörténnie, hanem az értékesítésnek. 

Alapszabály, hogy építményt, illetve annak önálló rendeltetési egységét csak a meghatározott rendeltetés céljára szabad használni. Ezt a rendeltetést a használatbavételi engedély tartalmazza, az ettől eltérő használathoz pedig az építésügyi hatóságnak a rendeltetés megváltoztatására irányuló engedélye szükséges. Ezt az újabb engedélyezési eljárást minden olyan esetben le kell folytatni, amikor építményünk használati célját, üzemeléstechnológiáját úgy kívánjuk megváltoztatni, hogy az az állékonyság, a tűzbiztonság, az egészségvédelem, a környezetre gyakorolt hatás, a használati biztonság, az energiafelhasználás, a zaj- és rezgéskibocsátás tekintetében változást eredményez a megelőző használathoz képest.

Az ingatlan rendeltetésének megfelelő osztályozást a KSH által kiadott Építményjegyzék (a Központi Statisztikai Hivatal elnökének 9006/1999. (SK 5.) KSH közleménye az Építményjegyzékről) tartalmazza. Ezt az osztályozást követi az építésügyi használatbavételi eljárás is.

A 2 éves időtartam az áfatörvény szövege szerint az ingatlan első rendeltetésszerű használatbavételétől számítódik. Azonban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden ingatlan „életében” csak egyszer van ez a 2 éves intervallum, amikor kötelezően adókötelesen értékesül.

Amikor tehát egy már korábban használatba vett ingatlan (ahol már van kiadott használatbavételi engedély vagy Étv. szerinti hatósági tudomásulvétel vagy szintén az Étv. szerinti egyszerű bejelentés) funkcióváltáson megy keresztül vagy megváltozik az ingatlanban lévő önálló rendeltetési egységek száma, akkor, ha ezt újabb használatbavételi engedély, hatósági tudomásulvételi eljárás vagy egyszerű bejelentés zárta le vagy az említett Étv. szerinti hatósági eljárásoktól eltérő olyan eljárásokkal (például településképi vagy örökségvédelmi) zárulnak, amelyekről valamilyen hatósági bizonyítványt állítanak ki. Lényeges azonban, hogy mindezen aktusok csak akkor bírnak jelentőséggel, ha ennek eredményeképpen az ingatlan funkció-, illetve rendeltetésváltására vagy a rendeltetési egységek számának változására is sor kerül. (Például lakóingatlant irodává alakítanak át úgy, hogy ehhez kapcsolódóan új használatbavételi engedély kerül kiadásra.) Amennyiben bővítik az ingatlant, de funkcióváltozásra nem kerül sor, azaz az eredeti funkcióra kap új használatbavételi engedélyt az ingatlan (például iroda volt és maradt is), akkor nem indul újra a 2 év számítása (feltéve, hogy az önálló rendeltetési egységek száma sem változott). Ha azonban megváltozik az önálló rendeltetési egységeinek száma (például új albetéteket alakítanak ki), és ezt követően is új használatbavételi engedély kiállítására, hatósági tudomásulvételre, illetve Étv. szerinti egyszerű bejelentésre vagy egyéb hatósági bizonyítvány kiállítására kerül sor, akkor szintén újra kezdődik a 2 éves periódus.

Annak megítélése során, hogy valamely ingatlan átalakítása nyomán új ingatlan jön-e létre, 2008/64. sz. Adózási kérdés szerint elsősorban azt kell vizsgálni, hogy megváltozik-e az adott ingatlan rendeltetése. E tekintetben a tájékoztató azt az esetet elemzi, amikor lakóingatlanból nem lakóingatlan, illetve nem lakóingatlanból lakóingatlan kerül kialakításra. Más jellegű átalakítást (például gyártelepből iroda, irodából hotel) az adott tájékoztató nem érint, azonban általánosságban megfogalmazható, hogy minden olyan esetben újraindul a 2 éves periódus, amikor funkcióváltással együttjáró új használatbavételi engedély kiadására/hallgatással történő tudomásulvételre/egyszerű bejelentésről hatósági igazolás kiadására kerül sor. (2023-tól akkor is, ha egyéb hatósági bizonyítványt állítanak ki a változásról). (Megjegyezzük, hogy ezt az általánosító megfogalmazást a lakóingatlan értékesítésének 5%-os adómértékéről kibocsátott 2016/13, számú adóhatósági tájékoztató már tartalmazza.)

Ugyancsak első rendeltetésszerű használatbavételnek minősül a meglévő ingatlan olyan átalakítása, amelynek eredményeként az ingatlan önálló rendeltetési egységeinek a száma, például albetéteinek a száma megváltozik, feltéve, hogy az albetéteket érintő átalakítást követő használatbavételi engedélyhez vagy tudomásulvételi eljáráshoz vagy egyszerű bejelentéshez kötött vagy egyéb hatósági bizonyítványt állítanak ki a változásról. Ez az eset jellemzően úgy valósul meg, hogy az eredeti ingatlanból több önálló ingatlan jön létre, és az átalakítást követően ezen önálló ingatlanokat, az azokra kiadott használatbavételi engedély, tudomásulvétel, egyszerű bejelentés alapján használatba veszik (albetétesítés). Ilyen albetétiesítésre kerül például sor akkor, ha egy ingatlan tetőterét beépítve önálló lakást alakítanak ki benne, amelyre külön használatbavételi engedély vagy egyszerű bejelentés vonatkozik. (2023-tól akkor is, ha egyéb hatósági bizonyítványt állítanak ki a változásról.) A tetőtéri lakás ilyenkor új lakásnak minősül és a használatbavételi engedély véglegessé válásától (korábbi terminológia szerint jogerőre emelkedésétől) számítottan vagy egyszerű bejelentési eljárásnál az erről szóló hatósági bizonyítvány kiállításától számítottan 2 évig kötelezően adókötelesen értékesítendő. Akkor is új albetétek keletkeznek, ha például egy irodaház földszintjén üzlethelyiségeket alakítanak ki és azt önállóan használatba veszik. Egy másik példa szerint amennyiben egy gyártelepen orvosi rendelőt alakítanak ki, ha ez új használatbavételi engedéllyel is együtt jár, akkor elölről kell kezdeni az új ingatlanra vonatkozó 2 éves időszak számítását. (2023-tól akkor is, ha egyéb hatósági bizonyítványt állítanak ki a változásról.) 

Ebből következően, amennyiben a funkcióváltás vagy a rendeltetési egységek számának változása eredményeképpen lakóingatlan jön létre, akkor annak 2 éven belüli értékesítése új lakásként 5 %-os adómértékű (persze csak ha a 150 négyzetméteres, illetve háznál a 300 négyzetméteres hasznos alapterületi limitben benne van), függetlenül attól, hogy adott esetben az ingatlan legelső használatba vétele már sokkal régebben megtörtént.

Előfordulhat olyan eset is, hogy az ingatlanra nem kérnek használatbavételi engedélyt az elkészültekor, hanem utólag csak fennmaradási engedélyt kap. Ilyen esetben a fennmaradási engedély véglegessé válásának időpontjától számít a 2 éves időtartam, amíg új ingatlanként kötelezően adókötelesen értékesíthető. Azt követően használt ingatlan értékesítéseként főszabály szerint adómentes az értékesítés.

Az olyan engedélyezett, tudomásul vett, illetve igazoltan bejelentett használatbavételt követő átalakítás esetén, amelyhez nem társul az ingatlan „darabszámában” (albetétek számában) vagy az ingatlan rendeltetésében bekövetkező változás, az átalakítást követő engedélyezés, illetve tudomásulvétel nem minősül első rendeltetésszerű használatbavételnek, így nem indul újra a 2 éves periódus. A lefolytatandó eljárástól függetlenül nem valósul meg első rendeltetésszerű használatbavétel az ingatlan bővítése esetén, mivel nem jön létre új ingatlan (új albetét).

Lényeges, hogy ha csak az ingatlan bővítése kapcsán kerül sor új használatbavételi engedély kiadására, a 2 éves időtartamot nem kell/lehet újrakezdeni számolni, hacsak a bővítés nem járt együtt funkcióváltással vagy az önálló rendeltetési egységek számának változásával.

Olyan eset is lehet, hogy az ingatlan funkcióváltására építési engedélyt adtak ki és meg is kezdték a munkálatokat az értékesítés időpontjában, de még nem került sor az új funkciónak megfelelő használatbavételi engedély kiadására (egyszerű bejelentésre) és más hatósági bizonyítvány kiállítására sem. Ha ebben az állapotában kerül értékesítésre az ingatlan, akkor félkész ingatlan értékesítéseként szintén kötelezően adókötelezettséggel jár. 

Abban az esetben, amikor az ingatlanra kiadott építési engedély nem irányul az ingatlan funkcióváltására és az önálló rendeltetési egységek számának változására – a kiadott új használatbavételi engedély ellenére – nem indul újra a 2 év számítása, tehát ha az eredeti funkciót tartalmazó használatbavételi engedély véglegessé válásától (jogerőre emelkedésétől) számítottan már 2 év eltelt, akkor használt ingatlan értékesítéseként főszabály szerint adómentes az eladás.

Amennyiben kiadták ugyan az építési engedélyt az ingatlan új funkcióját eredményező építkezésre, de az még nem kezdődött meg, akkor nem félkész ingatlan értékesítésként kezelendő az eladás – ami mindig adóköteles –, hanem kész ingatlan értékesítéseként. Ez az értékesítés – ha a használatbavételi engedély véglegessé válásától (jogerőre emelkedésétől) vagy a 2023-tól hatályos új szabály szerint bármilyen hatósági bizonyítvány kiállításától számítottan még nem telt el 2 év – eltérést nem engedően adóköteles, ha azonban már 2 évnél régebbi a használatbavételi engedély (vagy az egyéb hatósági bizonyítvány), akkor használt ingatlan értékesítéseként főszabály szerint adómentességgel jár. Ilyenkor tehát nem az új funkció nézőpontjából kell félkésznek minősíteni az ingatlant, hanem a régi funkció szempontjából kész ingatlannak kell tekinteni, amelynek számít a „kora”.

A gyakorlatban kérdésként merült fel olyan eset megítélése, amikor telekmegosztásra került sor, és úgy keletkezett egy telekből kettő, hogy eredetileg is álltak épületek az ingatlanon, ugyanakkor azon nem történt funkcióváltás és nem került sor új használatbavételi engedély vagy egyéb új hatósági bizonyítvány kiadására. Függetlenül attól, hogy új tulajdonhányadok kerültek kialakításra, az ingatlanok tekintetében nem indul újra a 2 éves időszak számbavétele, mivel nem került sor funkcióváltással vagy önálló rendeltetési egységek számának változásával egybekötött új használatbavételi engedély kiadására, illetve 2023-tól egyéb hatósági bizonyítványt sem állítanak ki.

***

5percAdó rendezvényajánló:

2024. február 28-án, a PENTA UNIÓ Zrt. Az ingatlanokkal kapcsolatos ÁFA szabályok >> című konferenciáján dr. Csátaljay Zsuzsanna a 2023-tól és 2024-től is jelentősen változott építőipari fordított adózást, az azzal összefüggő nyilatkozattételi kötelezettségeket és az ingatlanértékesítés szabályait tekinti át, miközben átfogó képet ad az ingatlanra vonatkozó áfa rendelkezésekről és joggyakorlatról.

***

A cikksorozat II. részét, melynek témája az újból réginek, régiből újnak minősülő ingatlan értékesítésre vonatkozó áfa szabályok, valamint az előleg és a végszámla áfa megítélése, ide kattintva >> olvashatod.

KATA bevallás, a KATA és az ÁFA kapcsolata – Antalfi Csilla

Közeleg a KATA adóalanyok bevallási határideje. A kisadózó vállalkozókra vonatkozó szabályok értelmében a kisadózóknak nyilatkozniuk kell a 2023-as évben szerzett bevételeikről 2024.02.26-ig. (A határidő 02.25-e lenne, de ez hétvégére esik.)

Az erre szolgáló nyomtatvány a 23KATA „Nyilatkozat és bevallás kisadózók részére a 2023. évre”.

Mit is kell szerepeltetni a KATA bevallásban?

1. Bevallási időszak

A saját vállalkozási adatokon felül, a legfontosabb, hogy az időszak, amelyre a bevallás vonatkozik helyesen kerüljön kitöltésre. 

Amennyiben 2023-ban a teljes évben kisadózó vállalkozónak minősült vállalkozásunk, úgy január 1 – december 31-ig időszakot kell megadnunk.

Amennyiben ezt az adózási formát évközben választottuk és év végéig KATA alanyok voltunk, akkor a választás hónapjától év végéig kell az időszakot meghatározni.

Ezen szisztéma szerint kellett eljárnunk akkor is, ha évközben kiléptünk a KATA adózás alól, hiszen ekkor a megszűnést követő 30 napon belül már bevallási kötelezettség keletkezett. Ha ennek az időszaknak a bevallása már megtörtént, akkor 02.26-ára bevallási kötelezettségünk már nincs.

A bevallási időszak akkor is 2023.01.01-2023.12.31-ig terjed, ha évközben az egyéni vállalkozásunkat szüneteltettük, de év végén aktív volt adózói státuszunk.

2. A tételesadó-fizetési kötelezettséggel érintett hónapok száma

Ennek megadásánál figyelembe kell venni, ha a vállalkozásunkat szüneteltettük, hiszen a szüneteltetés időszakára nem keletkezik tételesadó-fizetési kötelezettség. 

Nem szabad elfelejtkezni arról, hogy csak teljes hónap vehető figyelembe a szünetelés során, vagyis ha például február 10-én jelentettem be a szüneteltetést, akkor február hónapra még keletkezik tételesadó-fizetési kötelezettség. 

3. Nyilatkozat a kisadózó vállalkozó által elért bevételről

Az egyik legfontosabb, hogy a bevételi adatokat ezer forintban kell megadni. 

A kisadózó egyéni vállalkozónak a bevételeiről időrendi sorrendben, folyamatosan ellenőrizhető módon bevételi nyilvántartást kell vezetni.

A bevételi nyilvántartás tartalmi követelménye nem bonyolult: sorszám, a bizonylat sorszáma ( nyugta, számla), bevétel összege, a bevétel megszerzésének időpontja.

Abban az esetben, ha a vállalkozásunk már az alanyi mentességi határt túllépte, vagyis már áfa bevallásra is kötelezett, véleményem szerint ez a nyilvántartás nem elegendő. Ebben az esetben a bevétel összegét legalább adóalapra és áfa összegére célszerű megbontani.

4. 40%-os különadó

Amennyiben a vállalkozás bevétele a 18 millió forintos KATA értékhatárt meghaladja, úgy már a kisadózó egyéni vállalkozónak a 40%-os különadót is meg kell fizetnie a kisadózói bevételének a naptári évben elért összegéből a 18 millió forintos keretösszeget meghaladó része után, ha a tételes adót a naptári év minden hónapjára meg kell fizetnie. 

Ha az egyéni vállalkozó évközben szüneteltette a vállalkozását, vagy a tételes adót nem kellett a naptári év minden hónapjára megfizetnie, akkor a 18 millió forintos értékhatárt arányosan kell figyelembe venni. Vagyis a kisadózói adóalanyiság fennállásának a tételes adófizetési kötelezettséggel érintett hónapjai és a 18 millió forintos keretösszeg egytizenketted része, azaz 1,5 millió forint szorzatát meghaladó része után kell fizetnie.

A bevallás nyomtatvány igen praktikus e tekintetben, mert a helyes tételesadó-fizetési kötelezettséggel érintett hónapok számának megadásával és az elért bevétel összegének megadása után a nyomtatvány automatikusan meghatározza ezt az összeget a nyomtatvány 01-es lapján.

Mi minősül bevételnek?

  • A kisadózó egyéni vállalkozó által a vállalkozási tevékenységgel összefüggésben bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett vagyoni érték,
  • a tevékenység végzéséhez kapott támogatás és,
  • a külföldön is adóköteles bevétel, valamint,
  • az az összeg, amelyet az adóalany az általa kibocsátott bizonylat alapján az adóalanyisága megszűnésének napjáig még nem szerzett meg.

Mi nem minősül bevételnek?

A kisadózó vállalkozásokról szóló törvény külön kiemeli a bevételek közé nem tartozó tételeket. A tételes felsorolást mellőzve, a legjellemzőbb tételek a következők:

  • az áthárított általános forgalmi adó,
  • a visszatérített adó,
  • az a vagyoni érték, amelyet az adóalany köteles visszaszolgáltatni (hitel, kölcsön),
  • az adózó által korábban átadott vagyoni érték – vagyis a korábban adott kölcsön, hitel adós általi visszafizetése,
  • jogszabály vagy jogerős bírósági, illetve hatósági határozat alapján kapott nem jövedelempótló kártérítés, kártalanítás,
  • költségek fedezetére vagy fejlesztési célra folyósított támogatás.

A bevétel megszerzésének időpontja

  • Pénz, dolog, értékpapír, váltó, csekk és más hasonló okirat esetében az átvétel vagy a számlán való jóváírás napja.
  • Igénybe vett szolgáltatás esetében az a nap, amelyen a szolgáltatás nyújtójának vagy igénybe vevőjének az Áfa tv. rendelkezései szerinti adófizetési kötelezettsége keletkezik, vagy keletkezne:
      • jog esetében az a nap, amelytől kezdődően az adóalany a jog gyakorlására, átruházására, átengedésére vagy megszüntetésére jogosult,
      • elengedett követelés és átvállalt tartozás esetében az a nap, amelyen az adóalany kötelezettsége, illetve tartozása megszűnik,
      • az adóalanyiság megszűnésének napja, ha az adózó az általa kibocsátott bizonylat ellenértékét az adóalanyiság utolsó napjáig nem szerezte meg.

KATA és az Áfa kapcsolata

Általában minden kisadózó vállalkozó induláskor választja az alanyi adómentességet – kivéve, ha kizárólag az Áfa törvény 85-86. § szerinti “tárgyi mentes” tevékenységet végez – hiszen ebben az esetben 12 millió forintos bevételi értékhatárig nincs általános forgalmi adó fizetési kötelezettsége.

Fontos! A törvényi szabály alapján az alanyi adómentesség felső értékhatárát nem pénzforgalmi szemléletben kell értelmezni.

Tehát a vállalkozás által a naptári évben teljesített ügylet ellenértéke akkor is beszámít a felső értékhatárba, ha azt a vevő a naptári évben nem, vagy csak részben fizette meg. Kivéve, ha abba az Áfa tv. szerint azt nem kell figyelembe venni

Amennyiben a vállalkozás év közben jött létre és alanyi adómentességet választott, akkor naptári évre vonatkozóan meghatározott felső értékhatárát köteles arányosítani, s az alakulás naptári évében az arányosított összeg minősül a felső értékhatárának. 

Tehát fontos, hogy az Áfa tekintetében a 12 millió forintos értékhatárt, a KATA bevételnél a 18 millió forintos értékhatárt szükséges figyelni. 

Vannak speciális esetek, amikor az alanyi adómentességet választó adóalanynak bevallási és adófizetési kötelezettsége keletkezik, ezek, amikor nem járhat el alanyi adómentesként. 

Jellemzően erről a vállalkozások megfeledkeznek amikor külföldről, közösségen belülről rendelnek terméket, vesznek igénybe szolgáltatást. Ebben az esetben ugyan a számlában senki nem hárít át Áfát, de az áfa törvény értelmében ezek úgynevezett közösségi fordított adózás alá tartozó beszerzések, mely eset áfa befizetési kötelezettséget keletkeztet, de az alanyi adómentesség választása miatt, az adóalanyt adólevonási jog nem illeti meg.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy az adót nem csak megállapítani és bevallani, hanem megfizetni is szükséges!

***

5percAdó rendezvényajánló:

Az egyéni vállalkozás Magyarországon a legnépszerűbb gazdálkodási forma, ezért fontos, hogy tisztában legyünk az egyéni vállalkozót terhelő bevallási és befizetési kötelezettségekkel is. A PENTA UNIÓ Zrt. Egyéni vállalkozók bevallása, egyéni cég >> című konferenciáján ismerteti a bevallási és befizetési kötelezettségeket, a megillető és igénybe vehető kedvezményeket és az egyéni céggé, vagy egyszemélyes korlátolt felelősségű társasággá való átalakulás eseteit és szabályait.

Globális minimumadó – II. rész

A halasztott adó fogalommal, mint számviteli kategóriával eddig csak az IFRS szabályok körében találkoztunk. A globális minimumadó szabályozás következtében a számviteli törvényben bevezetésre kerül a halasztott adó intézményének szabályozása. Ez tartalmaz hasonlóságokat az IFRS előírásokkal, de az egyedi magyar szabályozáson alapul.

A 2024. üzleti évtől kezdődően a vállalkozók meghatározott részének globális minimum-adószint biztosításához szükséges kiegészítő adót kell fizetnie. A kiegészítő adó bevezetésével kapcsolatosan a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény módosítása megteremti a hazai számviteli előírásokban a halasztott adó kimutatásának a lehetőségét annak érdekében, hogy a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókötelezettség megállapítása során azt az érintett vállalkozók figyelembe tudják venni. A számviteli törvénybe így bekerültek a halasztott adó intézményének számviteli bevezetéséhez szükséges fogalmi meghatározások és egyéb tartalmai előírások (pl. halasztott adó mérlegben, az eredménykimutatásban és a kiegészítő mellékletben történő bemutatása). 

A számviteli törvény lehetőséget ad a halasztott adókövetelés, illetve a halasztott adókötelezettség éves beszámolóban és az összevont (konszolidált) éves beszámolóban történő kimutatására. A halasztott adókövetelés, illetve a halasztott adókötelezettség kimutatása így nem kötelező, hanem lehetőség, azaz a vállalkozásnak számviteli politikájában kell döntést hoznia arról, hogy alkalmazza-e vagy sem ezt az intézményt. Amennyiben alkalmazza, akkor a vállalkozónak – előjelétől függően – mind a halasztott adókövetelést, mind a halasztott adókötelezettséget ki kell mutatnia. Az előírásokból következik az is, hogy a halasztott adó intézményét azok a vállalkozások is alkalmazhatják egyébként, akiknek kiegészítő adó fizetési kötelezettségük nincs.

A halasztott adóra vonatkozó új számviteli előírások 2023. december 31-én léptek hatályba azzal, hogy azokat először a 2024. évben induló üzleti évről készített beszámolóra kell alkalmazni. Az átmeneti szabályok alapján azonban a vállalkozás dönthet úgy is, hogy az új szabályokat már a 2023. évben induló üzleti évről készített beszámolóra is alkalmazza.

***

Globális minimumadó illeszkedése a magyar adórendszerbe

Ha szeretnél jobban elmélyedni a kérdésben, figyelmedbe ajánljuk a témával foglalkozó helyszíni és ÉLŐ ONLINE konferenciánkat>>, ahol kitérünk a globális minimumadó magyar adórendszerbe történő illeszkedésére, az adópolitikai szempontokra, a részletszabályokra és a halasztott adó számviteli elszámolására is.

Az előadások mellett lehetőséged lesz az új Globális Minimumadó könyv szerzőivel való találkozásra is.

Részletesebb információk és jelentkezés >> Globális minimumadó illeszkedése a magyar adórendszerbe

Globális Minimumadó könyv

Globális minimumadó

Vadonatúj kiadványunk témája is a Globális minimumadó. A könyv célja, hogy bevezesse az olvasót az új, minden eddiginél komplexebb és globálisabb adónem rejtelmeibe.

A kiadvány szerzői kiemelkedő elméleti felkészültségű és gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező szakemberek, akik részt vettek a nemzetközi tárgyalásokon és a hazai adaptációban. Ismereteiket a kiadványban szereplő példákon keresztül hasznosíthatja az olvasó.

A kiadvány február 26-ig 15%-os kedvezménnyel érhető el. Részletek és megrendelés: Globális minimumadó>>

Hétindító – 8. hét – Suller Kriszta

Napfényes jó reggelt kívánok mindenkinek! Jelzem, a héten a kávéra minden mennyiségben szükségünk lesz! Az áfa bevallás mellett a február végi határidők is vészesen közelednek.

Az első áfa bevallás az idei évben

Mindjárt a hét elején, kedden egy áfa határidővel indítunk, az alábbiak szerint: 

  • a 65-ös áfa bevallások
  • az A60-as összesítő nyilatkozatok
  • és a 01-es (az arra kötelezetteknek) bevallások benyújtásának határideje is keddre esik.

Az idei év első bevallását háromféle lehetőség valamelyikének alkalmazásával nyújthatjuk be:

  • A vállalkozás dönthet úgy, hogy semmit nem változtat az eddigi gyakorlatán, vagyis az ANYK rendszeren keresztül tölti fel a bevallását.
  • A másik alternatíva esetében egy adott WEB felületen az adózónak – a NAV által ismert – bejövő és kimenő számlái adatival egy előzetes áfa analitikát tesz közzé a hatóság. Az analitikát kell felülvizsgálnia, kiegészítenie, módosítania az adózónak  (könyvelőjének).
  • A harmadik lehetőség gépi interfész alkalmazás választása (nagyobb cégek esetében képezheti megfontolás tárgyát).

Jön a február vége, bokros teendőkkel

Február 26-ra lesz határidős, ami sajnos vészesen közelít, és a hét második felében utolér minket:

  • KATA bevallások benyújtása 
  • 2301-es éves bevallások benyújtása (fő szabály szerint akkor kell csak, ha a rajta szereplő bármilyen adónemben kötelezettek lennénk)
  • Éves áfa bevallások (2365)

Előre dolgozhatsz…

Bár az iparűzési adó bevallások elkészítése a fenti bevallói körnek is – amennyiben bevallási kötelezettség terheli – jellemzően május 31-ére határidős, én ezen bevallásaikat már a most határidős bevallásokkal együtt elkészítem, és be is nyújtom, így nem kell kétszer ugyanannak a vállalkozásnak az irataihoz nyúlni, és májusban egy feladattal kevesebb, amire figyelni kell! 

Felhívom a figyelmet, hogy a normál adózás alá tartozó egyéni vállalkozók SZJA bevallásának benyújtási határideje az idén is május 20-ra datálódik. Részükre is készül bevallás tervezet, melyet ennek ellenére részben nekünk kell majd adattal feltölteni. Véleményem szerint egy aktív egyéni vállalkozó bevallási tervezetét kiegészítés nélkül jóváhagyni nem lehet.

Kamarai tagdíjak

Lassan – mivel a befizetés határideje március 31 lesz – már előkészíthetjük az ügyfelek részére az idei évi kamarai regisztrációs díjakról szóló értesítő levelünket, nehogy elmaradjon, illetve legyen idejük befizetni ezeket a tételeket! Én annak ellenére tájékoztatom őket, hogy a Kamara ügyfélkapus felületre értesítést küldött, természetesen felhívva a figyelmet, hogy amennyiben már befizették a kamarai tagdíjat, ne fizessenek kétszer. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy egyes tevékenységek alapján bizonyos ügyfelek a Kereskedelmi és Iparkamara égisze alól átkerültek az Agrárkamarához! 

Mindenkinek haladós bevallás benyújtást, működő ügyfélkaput és kitartást kívánok ezen a szép hétfői napon, és a hét hátralévő részében is!

***

5percAdó ajánló:

Megnyíltak a kapuk: 2024-es 16+ Könyvelői Kreditpontos továbbképzéseinknél számos élő online közvetítés időpontunk mellett választhatod a tantermi képzéseinket is az ország 9 városában >> Mérlegképes könyvelői továbbképzések 2024.

Globális minimumadó – I. rész

Az Európai Unióhoz 20 éve csatlakoztunk, amikor is a közösségi szabályok harmonizálása még csak a közvetett adók szintjén volt követelmény. Az évek során a közvetlen adók vonatkozásában is megjelentek uniós szabályok, irányelvek, jelenleg pedig a hazai jogba átültetett új jogintézménnyel, a globális minimumadó szabályaival kell megismerkednünk.

A globális minimumadó szabályrendszerének gyökerei ugyan felfedezhetők már az ellenőrzött külföldi társaságokra vonatkozó szabályokban, közvetlen előzményeként az OECD Adóalaperózió és profitáthelyezés elleni (BEPS) projektjét szokták nevesíteni, a legközelebbi hasonlóságot mégis az Egyesült Államokban a Trump-reform keretében bevezetett GILTI (Global Intangible Low-Taxed Income) szabályokkal mutatja.

Azonban a globális minimumadó minden korábbi szabályrendszerhez képest új mérföldkövet jelent a nemzetközi adóelkerülés elleni küzdelemben, mind komplexitását, mind kiterjedtségét tekintve. Szemben ugyanis a korábbi adóelkerülés elleni szabályokkal, a globális minimumadó nem a kiskapukat kívánja befoltozni és nem is csak a jövedelem államok közötti átcsoportosításához használt jövedelmekre terjed ki, hanem a jövedelem teljes körére kiterjedően húz egy minimum effektív adószintet, amelyet a maga módján zseniális módszerrel kényszerít ki.

Mint minden jogszabály esetében, jogos elvárás, hogy az adózók az adott ország törvényeiből ismerhessék meg a rájuk vonatkozó szabályokat. Nincs ez másként a globális minimumadóval kapcsolatban sem. Bár a modellszabályozást egy nemzetközi szervezet, az OECD égisze alatt több száz Inclusive Framework tagállam közösen dolgozta ki, annak az államnak, amely be kívánja azt vezetni, át kell ültetnie a saját jogrendszerébe.

Magyarország a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókról és ezzel összefüggésben egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LXXXIV törvény (továbbiakban: GMA tv.) keretében fogadta el azokat a szabályokat, amelyekkel a hazai jogrendszer részévé tette a globális minimumadó szabályrendszerét.

***

Globális minimumadó illeszkedése a magyar adórendszerbe

Ha szeretnél jobban elmélyedni a kérdésben, figyelmedbe ajánljuk a témával foglalkozó helyszíni és ÉLŐ ONLINE konferenciánkat>>, ahol kitérünk a globális minimumadó magyar adórendszerbe történő illeszkedésére, az adópolitikai szempontokra, a részletszabályokra és a halasztott adó számviteli elszámolására is.

Az előadások mellett lehetőséged lesz az új Globális Minimumadó könyv szerzőivel való találkozásra is.

Jelentkezz most és spórolj! Február 19-ig kedvezményes áron jelentkezhetsz!

Részletesebb információk és jelentkezés >> Globális minimumadó illeszkedése a magyar adórendszerbe

Az adóbevallási gyakoriság 2. rész – Dr. Kovács Ferenc

A magyar adóbevételek több, mint 90%-a az önadózáson alapul, melynek egyik mozzanata az adóbevallás. Fontos tehát ismerni az adóbevallási gyakoriságot, hogy az adózóknak milyen gyakran kell teljesíteniük ezen adókötelezettséget. A második részben az Áfa bevallás kötelezettségének teljesítésének gyakoriságát ismertetem.

Áfa bevallási gyakoriság

Az általános forgalmi adó vonatkozásában az Art. speciális bevallási gyakoriságot állapít meg.

Az általános forgalmi adóról az adófizetésre kötelezett adózónak az Art. 2. mellékletben foglalt kivételekkel negyedévenként kell adóbevallást benyújtania.

A havonkénti Áfa bevallás esetei

Az adózónak havonként kell adóbevallást benyújtania, ha a tárgyévet megelőző második év adómegállapítási időszak(ai)ban fizetendő adó együttes összegének és az ugyanezen vagy korábbi adómegállapítási időszakokban keletkezett – de a tárgyévet megelőző második év adómegállapítási időszak(ai)ban érvényesített – levonható, előzetesen felszámított adó különbözetének (a továbbiakban: az elszámolandó adó) éves szinten összesített – vagy annak időarányosan éves szintre átszámított – összege pozitív előjelű, és az egymillió forintot elérte, valamint a következő adózóknak

  • havonként kell adóbevallást benyújtania, abban az esetben, ha a csoportos általános forgalmi adózást választotta,
  • havonként kell adóbevallást benyújtania abban az esetben, ha az Áfa tv. 96. §-ában meghatározott közvetett vámjogi képviselőnek vagy az Áfa tv. 89/A. §-ában meghatározott adóraktár üzemeltetőjének minősül,
  • havonként kell adóbevallást benyújtania abban az esetben, ha az Áfa. tv. szerinti adómentes termékimportot megalapozó közösségi termékértékesítésen kívül adóalanyiságot keletkeztető termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást belföldön nem végez azzal, hogy nem kell adóbevallást benyújtani arról a hónapról, melyben az adózó az e pontban meghatározott termékértékesítést sem végzett,
  • ha jogelőd nélkül alakult, havonként kell adóbevallást benyújtania a bejelentkezés évének, valamint az azt követő évnek az általános forgalmi adó kötelezettségéről.

A havi bevallást első alkalommal arról a hónapról kell benyújtani, amelyben az adózó az áfa törvényben meghatározott nyilatkozat vagy a termék vámjogi szabad forgalomba bocsátására irányuló árunyilatkozat tételére köteles. A havi elszámolásra való évközi áttérés esetén az áttérést megelőző, bevallással le nem fedett időszakról az adózó az első alkalommal benyújtandó havi bevallással egyidejűleg tesz bevallást. Az adót a bevallással egyidejűleg fizeti meg, illetve ettől az időponttól igényelheti vissza.

Az évenkénti Áfa bevallás esetei

Az adózónak évente kell adóbevallást benyújtania, ha a tárgyévet megelőző második évben

  • az elszámolandó adójának éves szinten összesített – vagy annak időarányos éves szintre átszámított – összege előjelétől függetlenül nem érte el a kettőszázötvenezer forintot és
  • az Áfa tv. szerinti termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása ellenértékének adó nélküli éves szinten összesített összege nem haladja meg az ötvenmillió forintot, feltéve, hogy nem rendelkezik közösségi adószámmal.

Az adómegállapítási időszakról

Az adózónak az adót, ha

  • havi adóbevallásra kötelezett, a tárgyhónap első napjától a tárgyhónap utolsó napjáig,
  • negyedéves adóbevallásra kötelezett, a tárgynegyedév első napjától a tárgynegyedév utolsó napjáig,
  • éves adóbevallásra kötelezett, a tárgyév első napjától a tárgyév utolsó napjáig terjedő időszakra kell megállapítania (adómegállapítási időszak).

Az átalakulásban, egyesülésben, szétválásban érintett szervezetek

Az átalakulással, az egyesüléssel, a szétválással létrejövő adózó általános forgalmiadó-bevallási kötelezettségének ugyanolyan gyakorisággal tesz eleget, mint az a szervezet, amelyből átalakult, egyesült vagy szétválás útján létrejött. Az átalakulással, egyesüléssel vagy szétválással létrejövő adózó a gyakoribb bevallásra kötelezett jogelőd bevallási gyakoriságának megfelelően tesz eleget általános forgalmiadó-bevallási kötelezettségének.

Az átalakulással, illetve szétválással létrejövő adózó tehát nem mentesül a gyakoribb bevallási kötelezettségre történő áttérés általános szabályai alól. Az áttérés szükségességének vizsgálata szempontjából a jogutód tevékenységének megkezdése időpontjától elért általános forgalmi adó összege az irányadó.

Azoknál az adózóknál, amelyek szervezeti változásukat megelőzően és azt követően is folyamatosan működtek (vagyis azok az adózók, amelybe beleolvadtak, vagy amelyből kiváltak), önmagában a szervezeti változás az áfabevallás gyakoriságban változást nem hoz. (A jogelőd adózóra is vonatkozik azonban az év közbeni gyakoribb bevallás benyújtására történő áttérési kötelezettség.)

A havi bevallási gyakoriság további esetei

Az alanyi adómentességet választó adóalany, kizárólag adólevonásra nem jogosító tevékenységet folytató adóalany, valamint a kizárólag mezőgazdasági tevékenységet folytató különleges jogállású adóalany az általános forgalmi adó bevallási kötelezettségének minden esetben havi gyakorisággal tesz eleget, amennyiben bevallási kötelezettsége merül fel.

A közösségi adószámmal rendelkező, ÁFA alanynak nem minősülő jogi személyek

A közösségi adószámmal rendelkező, általános forgalmiadó-alanynak nem minősülő jogi személy a közösségi kereskedelemmel kapcsolatos ügyletet az adófizetési kötelezettség keletkezését követő hó huszadik napjáig vallja be. Az ügylethez kapcsolódó általános forgalmi adófizetési kötelezettségének a bevallás benyújtásával egyidejűleg tesz eleget. Nem kell bevallást tenni arról az időszakról, amelyben az adózó közösségi kereskedelmet nem folytatott. A közösségi adószámmal rendelkező, általános forgalmiadó-alanynak nem minősülő jogi személy azt a Közösségen kívül letelepedett adóalanytól igénybe vett szolgáltatást, amely után az adófizetési kötelezettség őt terheli, az adófizetési kötelezettség keletkezését követő hó huszadik napjáig vallja be. Az ügylethez kapcsolódó általános forgalmi adófizetési kötelezettségének a bevallás benyújtásával egyidejűleg tesz eleget.

***

A cikk első részének témája: Az adóbevallási gyakoriság 1. rész – Általános szabályok. Ajánljuk ezt is olvasásra!

***

5percAdó ajánló:
Ha még nem készültél fel az évváltáshoz kötődő aktuális jogszabály változásokból, vagy csak szeretnéd minél hamarabb elkezdeni gyűjteni 2024-es krediteidet, kényelmesen, bárhonnan, bármikor, az Adóegyetem 2024 E-learning videóival mindezt megteheted.

Hétindító – 7. hét – Suller Kriszta

Jó reggelt kívánok mindenkinek ezen a szép napon! Jelzem, a héten a kávéra minden mennyiségben szükségünk lesz, hiszen határidős a járulékbevallás és az NY nyomtatvány benyújtása, közelítenek az ÁFA bevallások.

Járulékbevallás, nyilatkozat nyomtatvány bevallás helyett

A mai hétfőre határidős a járulékbevallások benyújtása, és mai napra határidős az NY nyomtatványok benyújtása is azokban az esetekben, amikor valamilyen okból nullás bevallás benyújtására lennénk kötelezettek. (pl. 08-as bevallások, stb.). Természetesen ezek bevallási időszakhoz igazodva is benyújthatóak majd, fő szabály szerint mindig az érintett bevallás benyújtására előírt határidőig. A határidő leteltét követően NY nyomtatvány nem nyújtható be, kizárólag nullás adattartalmú bevalláson lehet azt benyújtani, pótolni. Amennyiben előremutatóan tettük meg nyilatkozatunkat, és mégis bevallandó tétel keletkezett, akkor figyeljünk arra, hogy tavaly ősz óta mindenképpen önellenőrzésként adjuk be bevallásunkat!

Átalányadó és járulékbevallás

Az átalányadóból normál szja alá átnyergelő egyéni vállalkozók esetében figyeljünk oda, hogy az 58-a bevallás főlapján jelöljük, hogy nem átalányadós bevallás kerül benyújtásra, annak ellenére, hogy az átalányból a normál VSZJA szabályai alá való átállás jelölésére az SZJA bevallásban lesz majd mód!

Azoknál a vállalkozóknál, ahol marad az átalányadó, marad a negyedéves bevallási rend, ettől érvényesen eltérni nem lehet. Likviditási problémák kiküszöbölése okán sok esetben igény lehet továbbra is a havi járulékfizetési értesítők kiküldésére. Ez esetben fel kell hívni az ügyfél figyelmét, hogy az átalányadóhoz kapcsolódó szabályok miatt, ha havonta kéri az utalandók kiküldését, akkor előfordulhat, hogy több adót fizet be havonta, mint szükséges lenne. Természetesen egy kis odafigyeléssel ez negyedévente korrigálható! Mi minden átalányadós ügyfelünktől nyilatkozatot kértünk be az idén is, azokban az esetekben, ha szeretné a havi járulékok és adók megküldését, felhívva figyelmüket az esetleges többlet befizetés lehetőségére! 

Közelít az ÁFA bevallási cunami…

A jövő hét közepére lesz határidős az idei év első áfa bevallási turnusa, mely a következő bevallási formanyomtatványokat érinti

  • xx65-ös áfa bevallások (az áfa bevallás benyújtásának módjára már három lehetőség van, ezek közül választhatunk)
  • xxA60-as összesítő nyilatkozatok

Szintén 20-án határidős (az arra kötelezetteknek) az xx01-es  bevallások benyújtása is.

Jön a február végi teendők virágcsokra

Február 25. helyett február 26-ra lesz határidős, ami sajnos vészesen közelít:

  • KATA bevallások benyújtása 
  • 2301-es éves bevallások benyújtása (főszabály szerint akkor kell csak, ha a rajta szereplő bármilyen adónemben kötelezettek lennénk)
  • Éves áfa bevallások (2365)

Mindenkinek haladós bevallás benyújtást, működő ügyfélkaput és kitartást kívánok ezen a szép hétfői napon, és a hét hátralévő részében is!

***

5percAdó ajánló:

Megnyíltak a kapuk: 2024-es 16+ Könyvelői Kreditpontos továbbképzéseinknél számos élő online közvetítés időpontunk mellett választhatod a tantermi képzéseinket is az ország 9 városában >> Mérlegképes könyvelői továbbképzések 2024.

Egyszerűsített foglalkoztatás közterhe szociális hozzájárulási adónak minősül 2024. január 1-től

Írásunkban röviden áttekintjük az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó közteher mértékének már 2023. december 1-től történő foglalkoztatás esetében irányadó összegének változását. Továbbá kitérünk arra, hogy 2024. január 1-től kezdődő időszakban a közteher szociális hozzájárulási adónak minősül az adónemek számának csökkentése okán. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a NAV-nál a közteher befizetésére szolgáló számla száma nem, csak a megnevezése módosult.

Az egyszerűsített foglalkoztatást az EFO törvény, vagyis a 2010. évi LXXV. törvény szabályozza. Az egyszerűsített foglalkoztatást, mint atipikus munkaviszonyt előszeretettel alkalmazzák a kellő rugalmassága és szabályrendszere miatt a munkáltatók. Az egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül alkalmazott személyekre vonatkozó közteherfizetést a minimálbérhez kötötten határozza meg most már törvényi szinten is a jogalkotó.

Közteher mértéke

A meghatározás a tárgyhónap első napján érvényes minimálbérhez kötődik, tehát 2023. december 1-jétől az egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazók vonatkozásában megemelkedtek a tételes közterhek. Ennek megfelelően a mezőgazdasági idénymunka és a turisztikai idénymunka esetében naptári naponként 1300 forint, alkalmi munka esetében 2700 forint, a filmipari statiszták esetében pedig 8000 forint a közteher.

Jogcím módosulása

2024. január elsejétől az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó közteherfizetés szabálya változott. Fontos megjegyezni, hogy kimondja a jogalkotó azt az elvi szabályt, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás után fizetendő közteher 2024. január 1-től szociális hozzájárulási adónak minősül. Ennek az az oka, hogy az adónemek számának a csökkentését elvárja tőlünk – többek között – az Európai Unió. Egyébiránt ehhez a módosításhoz kiegészítést tett a jogalkotó azzal, hogy természetesen a szocho-törvény szerinti kedvezmények nem érvényesíthetők. A teljesítésre az EFO törvény szabályait kell továbbra is alkalmazni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 2024. január 1-től történő egyszerűsített foglalkoztatás esetében a közterhet az alábbi megnevezésű számlára és számlaszámra kell megfizetni: NAV Egyszerűsített foglalkoztatásból eredő szociális hozzájárulási adó beszedési számla 10032000-06057763
A számla megnevezése változott, de a számlaszám változatlan maradt.

A jogalkotó rögzítette, hogy a közteher-bevétel felosztása az egészségbiztosítási- nyugdíjbiztosítási- és a foglalkoztatási alap között az EFO törvény szerint történik továbbra is.

***

Teljesítsd 2024. évi kreditpontjaid most! Válaszd a 3 képzési forma közül a számodra legmegfelelőbbet!

***

Ha egyéb foglalkoztatási formák adózási feladatai is érdekelnek, ajánljuk figyelmedbe az alábbi cikkünket: Újévi munkajogi teendőink 2024. elején – Dr. Horváth István

Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM