Társasági adó és állami támogatások

Társasági adó és állami támogatások

3300 Ft

A kiadvány számos példával számítási mintával mutatja be a különböző támogatások elszámolását.

Kategóriák: , , ,
Kiadás éve

2020

Kiadó

Saldo

Nyilvántartási kód

S-5842/20

Oldalszám

80

Szerző(k)

dr. Tormáné dr. Boris Szilvia

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban:
Tao. törvény) számos (elsősorban kis- és középvállalkozások számára elérhető) adóalap-,
illetve adókedvezményt tartalmaz, amelyek az uniós fogalmak szerint állami támogatásoknak
minősülnek. Ha belegondolunk valóban nem csak a „kapott pénzzel” jut támogatáshoz
a társaság, hanem akkor is, ha egy kedvezmény alkalmazása következtében kevesebb
adót kell fizetnie.
Az uniós jog főszabályként tiltja a vállalatoknak nyújtott állami támogatásokat, mert
az a verseny torzításának egyik forrása. Tudjuk, hogy az Európai Unió célja egy egységes
piac létrehozása és ennek érdekében minden akadályt meg kíván szüntetni. Az állami
támogatás olyan eszköz, amely gátolja a szabad áramlást az Unión belül, hiszen általa
előnyben részesítenek bizonyos vállalatokat más vállalatokkal szemben, és ezzel
akadályozzák a megfelelő versenyhelyzet kialakulását.
Az állami támogatások bármilyen formát ölthetnek. Nem csak a vissza nem térítendő
támogatások minősülnek állami támogatásnak, hanem például az adókedvezmények is.
Egy adó(alap)kedvezmény akkor minősül állami támogatásnak, ha teljesülnek az uniós
jog szerinti állami támogatási ismérvek. Ezek a következők: i) kedvezményezett vállalkozásnak minősül, ii) állami forrásból származik a támogatás, iii) előnyt jelent, iv) szelektív, azaz bizonyos vállalati, adózói csoportot előnyösebb helyzetbe hoz a többivel
szemben, hatással van v) a versenyre, és vi) a tagállamok közötti kereskedelemre.
Ahhoz, hogy az állami támogatás nagyságát mérni tudjuk, számításokat kell végezni.
A vissza nem térítendő támogatás esetén a helyzet egyszerű, hiszen a támogatástartalom
egyenlő a vállalatnak átadott támogatás összegével. Más esetben, így például az adókedvezménynél is, azonban meg kell nézni, hogy mekkora az intézkedésben a támogatási
elem. Az elv az, hogy be kell azonosítani azt az összeget, amelyet az állam kifizet, vagy
nem kap meg (pl. az adóról történő lemondással).
A Tao. törvény szerint igénybe vehető állami támogatások lehetnek adóalap kedvezmények,
vagy adókedvezmények. Az adóalap kedvezmény értelemszerűen a társasági adóalapot
csökkenti, míg az adókedvezmény a számított adóból vehető igénybe.

A kiadvány számos példával számítási mintával mutatja be a különböző támogatások elszámolását.