Hétindító – 1. hét – Suller Kriszta

Üdvözletem az új, 2024-es évben! Először is eredményekben gazdag, ellenőrzés- és bírságmentes boldog új évet kívánok! Legkésőbb a héten gőzerővel kell visszaeveznünk a munka vizeire, hiszen nyakunkon a negyedik negyedévi zárás és közben záródott az előző év is, tehát lassan fel kell készüljünk a zárlati feladatokra is! 

Bérszámfejtéssel indul az új év

A bérszámfejtés az egyik első, és legfontosabb teendőnk! Bár a 12-i járulék bevallási határidő még csak jövő hét második felében esedékes, muszáj a szokásosnál is korábban a számfejtési feladatokhoz hozzákezdenünk, egyrészt mert KIEMELTEN FONTOS, hogy a munkabérek január 10-ig kifizetésre kerüljenek, hiszen csak ebben az esetben számítanak a 2023-as év jövedelmének, másrészt már a decemberi bérek esetén figyelnünk kell a minimálbér és a garantált bérminimum emelt összegeinek a korrekciójára. 

Maga a járulékbevallások benyújtása 12-re esik, az alábbiak szerint: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

Indul a nyilatkozat-cunami

Az évváltás okán muszáj már a 2024-es bérekre, nyilatkoztatásokra is rátérni, és idejekorán bekérni ezen adatokat a partnereinktől! Fontos felhívni ezekre a tényekre a partnereink, ügyfeleink figyelmét is! Én ekkortájban szoktam küldeni aktualizált nyomtatvány mintákat az ügyfeleknek! Át kell számoljuk a szabadságokat, újra be kell kérnünk az adónyilatkozatokat (pl. családi kedvezmény, költséghányad nyilatkozat, négy gyermekes anyák nyilatkozatai, készpénzben történő munkabér fizetés nyilatkozat). Jó hír, hogy egyes nyilatkozatok folytatólagos nyilatkozatnak fognak minősülni az adójogszabályok módosítása miatt, de most még mindenkivel a vonatkozó nyilatkozatokat kell kitöltetni.

Adó- és járulékváltozásokról tájékoztatás

Amire már most figyelnünk kell, hogy tájékoztassuk ügyfeleinket a változásokról, ha korábban még nem tettük volna meg. Nézzük meg, melyek azok az ügyfeleink, akiket egy-egy változás érzékenyen is érinthet. Annak érdekében, hogy legalább a számlázás flottul menjen, már január első napjaiban kiküldjük ügyfeleinknek a 2024-es évre vonatkozó, frissített számlázási kisokost, így azt bármikor elő tudják venni, ha elakadnának. Az a tapasztalatom, hogy szeretik, ha kéznél van egy segédlet, melyet a számla befogáskor éppúgy tudnak használni, mint a számlák kiállítása során! 

2023 negyedik negyedévének zárása

Vészesen közelít a negyedik negyedévi zárás, melynél megint kiemelt figyelemmel kell lenni az éves áfa bevallókra, léptek-e határértéket, mert ha igen, akkor elvileg az éves bevallás benyújtása is 20-ára határidős. Jönnek a cégautóadó és társasági adó előlegek, és termékdíjas bevallási határidők is! 

Kellemes, haladós hetet, működő tárhelyeket és EBEV rendszert kívánok! 

***

Készülj fel teljeskörűen a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 konferencián! >> Adóegyetem 2024

Hétindító – 51. hét – Suller Kriszta

Közeledve az ünnepekhez egyre inkább érezzük, hogy közelít az évzárás is, így emelt dózisú kávéval készüljünk fel az előttünk álló – ünnepek előtti – hajrára!

ÁFA bevallás

A járulékbevallások múlt heti arzenálján túl ezen a héten az áfa bevallásoké a főszerep. December 20-ra, azaz szerdára határidős az áfa bevallások benyújtása:

  • 65-ös áfa bevallások,
  • A60 -as összesítő nyilatkozatok,
  • és a 01-es (az arra kötelezetteknek) bevallások benyújtása,
  • Termékdíj előleg megfizetése,
  • KIVA hatálya alól kilépés.

El ne felejtsd!

Mindezeken túl, amire folyamatosan gondolnunk kell decemberben:

  • áfa státusz-beli váltások, 
  • áfa “módszerek” közti választás (pl. pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.)
  • NAV törzsadat kontroll

Felkészülés a 2024-es évre

Lassan egyre intenzívebben kell tanulmányoznunk a jogszabály változásokat, melyeket már kihirdettek a Magyar Közlönyben! Én jellemzően a két ünnep közötti viszonylagos nyugalomban szoktam neki állni egy, az ügyfelek részére küldendő rövid, adóváltozásokat tartalmazó tájékoztató összeállításának. Akinek van szabadideje, már most gondolhat rá!

A minimálbér és garantált bérminimum összege már az idén, december 1-jétől emelkedett, nem húzódott át januárra, ám ellátások esetén majd januárra vonatkozó időszakok tekintetében lesz csak irányadó. 

A héten mindenképpen foglalkoznunk kell azon ügyfeleink adófolyószámláival, ahol fontos, hogy fordulónapon ne legyen tartozás, vagy bizonyos limit fölé ne emelkedjék! Gondolok itt a KATA-sokra, civilekre stb. 

Arra kérlek, saját magad védelmében és megnyugtatására, hogy amely ügyfél adónemet, áfa státuszt vagy módszert vált, kérd, hogy ezt írásban is erősítse meg, a későbbi problémákat elkerülendő!

Kellemes karácsonyi ünnepeket és eredményekben gazdag boldog új évet kívánok!

***

Teljesítsd a 2023. évi kreditpontjaid most! >>

Aktuális konferenciáink! >> 

Hétindító – 50. hét – Suller Kriszta

Az ünnepi készülődés hatása alatt, a meleg habos kávét kavargatva tekintsük át, hogy az ünnepek előtt milyen feladatokkal is kell szembenéznünk!

Körmünkre égnek a bevallási határidők 

A járulékbevallások benyújtása a holnapi napra, 12-re esedékes, majd az áfa bevallásoké a főszerep, december 20-ra (jövő hét közepére) határidős az áfa bevallások benyújtása:

  • 65-ös áfa bevallások,
  • A60 -as összesítő nyilatkozatok ,
  • 01-es (az arra kötelezetteknek) bevallások benyújtásának határideje is,
  • és a termékdíj előleg megfizetése.

Decemberi egyéb teendők

Mindezeken túl, amire folyamatosan gondolnunk kell decemberben:

  • áfa státusz-beli váltások, áfa “módszerek” közti választás (pl. pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.)
  • NAV törzsadat kontroll – kinek, milyen tevékenysége van, mit végez ténylegesen, kell-e törölni, felvenni új tevékenységet?

Minimálbér változás

A decemberi hónapban kilépőknél kiemelt figyelemmel járjunk el, hogy a bérek – ha szükséges – át lettek-e állítva az új minimálbér vagy garantált bérminimum mértékére! Amely ügyfelünknél sok az EFO-alkalmazott, ott célszerű lehet még egyszer felhívni a figyelmüket, hogy az EFO bérek is változtak!

Felkészülés a jövő évre

Már az új törvények alapján gyakorlatilag napok alatt kell javaslatokat tennünk ügyfeleinknek, hogy mely adózási alternatívák lehetnek jók és gazdaságosak az ő szempontjukból. Meg kell nekik magyaráznunk, hogy nem minden úgy van, ahogy azt egyes cikkekben és a híradásokban látták, hallották, olvasták, hiszen nagyon sok tájékoztatás felszínes, nem ismerve a részleteket könnyen tévútra vezethet! Arra kérlek, saját magad védelmében és megnyugtatására, hogy amelyik ügyfél adónemet, áfa státuszt vagy módszert vált, kérd, hogy ezt írásban is erősítse meg, a későbbi problémákat elkerülendő!

Adófolyószámla – kontroll

A héten mindenképpen foglalkoznunk kell azon ügyfeleink adófolyószámláival, ahol fontos, hogy fordulónapon ne legyen tartozás, vagy bizonyos limit fölé ne emelkedjék (pl. KATA alany egyéni vállalkozók, civil szervezetek, KIVA alanyok)!

Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok! 

***

Teljesítsd a 2023. évi kreditpontjaid most! Választ a képzési formák közül a számodra legmegfelelőbbet! >>

Aktuális konferenciáink! >> 

Az IFRS-ek alkalmazásáról szóló ÚJ EU rendelet

A számviteli törvény és a 1606/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján Magyarországon 2005. év óta azon társaságoknak, melyek hitelviszonyt vagy tulajdonviszonyt megtestesítő értékpapírjait az Európai Unió (EU) valamelyik tagállamában található szabályozott piacra (tőzsdére) bevezették, kötelesek összevont (konszolidált) pénzügyi kimutatásaikat a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardokkal (IFRS-ekkel) összhangban elkészíteni. 

Ezt követően 2017 óta a tőzsdei cégeknek, hitelintézeteknek, továbbá a hitelintézettel egyenértékű prudenciális szabályozásnak megfelelő pénzügyi vállalkozásoknak kötelező, a számviteli törvényben meghatározott gazdálkodói kör számára adott a lehetőség egyedi éves beszámolóikat az IFRS-ek alapján összeállítani.

A pénzügyi kimutatásaikat az IFRS-ek alapján összeállító társaságoknak azokat a Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB) által kibocsátott IFRS-eket kell alkalmazniuk, amelyeket az Európai Bizottság jóváhagyott, illetve az EU befogadott.  A befogadási eljárásra azért van szükség, mert a testület által kidolgozott standardoknak meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak és az európai gazdaság igényeinek ahhoz, hogy az európai jog részei lehessenek. A standardnak összhangban kell lennie a számviteli irányelvekben rögzített „megbízható és valós” összkép elvével, az európai közérdeket kell szolgálnia, és meg kell felelnie a pénzügyi kimutatásokhoz szükséges információk minőségére vonatkozó alapfeltételeknek is. 

Ezért az EU által befogadott IFRS-ek egy adott időpillanatban nem biztos, hogy azonosak az IASB által kibocsátott IFRS-ekkel egyrészt a befogadási eljárás időigénye miatt, másrészt pedig akkor, ha a standard nem felel meg az előzőekben említett követelményeknek. Tekintettel arra, hogy az IFRS-ek szabályrendszere világszinten alkalmazott számviteli standard, ezért az EU befogadás során arra törekednek, hogy az IASB által kibocsátott standardoktól csak kivételes esetben és szűk körben térjenek el,

Az IASB által 2008. október 15-ig kibocsátott vagy elfogadott nemzetközi számviteli standardokat és a kapcsolódó értelmezéseket az 1126/2008/EK bizottsági rendelet tartalmazta. Az akkor hatályos standardokat azonban az eltelt időszakban már többször módosították és új standardokat is kibocsátottak, illetve befogadtak. Az összes hatályos standard egységes szerkezetű szövege azonban nem volt elérhető, ami az alkalmazók számára nehézkessé tette a szabályok visszakeresését. Az említett rendelet módosításaként az Európai Bizottság 2023. szeptember 13-án elfogadta és 2023. október 16-án kihirdette a 2023/1803 (EU) rendeletet, amely az 1606/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban egyes nemzetközi számviteli standardok elfogadásáról szól. Ez a rendelet egybeszerkesztett és aktualizált formában tartalmazza az IASB által kibocsátott vagy elfogadott és az Európai Bizottság által az 2022. szeptember 8-ig elfogadott standardokat és értelmezéseket. Ezen időpontot követően a cikk megírásáig a következő standardok esetében történt módosítás, amelyek szövegét az érintett standardba beillesztve az új rendelet még nem tartalmazza. Ebben az évben más standard vagy értelmezés befogadása nem várható.

A hivatkozott új rendeletben az IFRS 17 Biztosítási szerződések standard esetében lehetőségként eltérést engedélyeztek a standardtól, amely azonban az alkalmazóknak csak egy szűk rétegét érinti.

Az Európai Pénzügyi Beszámolási Tanácsadó Csoport (EFRAG) jóváhagyási eljárás előzményként készített szakvéleménye megerősítette, hogy az IFRS 17 standard megfelel az elfogadási kritériumoknak, de nem jutott egyezségre azzal kapcsolatban, hogy a generációk közötti kölcsönösségen alapuló és cash flow-egyeztetett szerződések éves csoportokba sorolása megfelel-e a jóváhagyási kritériumoknak, vagy az európai közérdeket szolgálja-e. Ezt a véleményt támogatták az érdekelt felek és a tagállamok szakértői is. Ezért a hivatkozott rendeletben az Európai Bizottság a következő kivételről döntött. 

A standard 22. pontjának előírása szerint a biztosítási és befektetési szerződések csoportjainak elszámolási egységeként éves csoportokat kell alkalmazni.  A mentesítés szerint azonban bármely gazdálkodó dönthet úgy, hogy nem alkalmazza az e rendelet mellékletében szereplő IFRS 17 standard 22. bekezdésében meghatározott követelményt a következőkre:

  1. a közvetlen nyereségrészesedést tartalmazó biztosítási szerződések csoportjai és a diszkrecionális nyereségrészesedést tartalmazó befektetési szerződések csoportjai, ha a cash flow-ik hatással vannak a más szerződések kötvénytulajdonosainak járó cash flow-kra, vagy ki vannak téve azok hatásának;
  2. a biztosítási szerződések olyan csoportjai, amelyeket szerződésgenerációkon átívelően kezelnek, és amelyek megfelelnek a 2009/138/EK irányelv 77b. cikkében meghatározott feltételeknek, és amelyek esetében a felügyeleti hatóságok jóváhagyták a kiigazítás alkalmazását.

A szakmai vélemények szerint a besorolási követelmény nem mindig veszi figyelembe az a) pontban említett szerződések üzleti modelljét vagy jogi és szerződéses jellemzőit. Az ilyen szerződések éves csoportosítására vonatkozó előírás alkalmazásának költségei és hasznai nem mindig állnak egyensúlyban.

Számos tagállamban olyan életbiztosítási szerződéseket is lehet kötni, amelyeket a kamatláb- és élettartam-kockázatoknak való kitettség mérséklése érdekében generációkon átívelően kezelnek, és amelyekhez a biztosítási kötelezettség fedezése érdekében külön eszközhalmazt rendelnek, de nem tartalmaznak közvetlen nyereségrészesedést. Az említett szerződések egy részénél a 2009/138/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv követelményeinek teljesülése esetén és a biztosításfelügyeleti hatóság jóváhagyásával a Szolvencia II mutató kiigazítás (kockázatmentes hozamgörbénél alkalmazott illeszkedési korrekció) alkalmazásával is számítható.

Ha a gazdálkodó nem alkalmazza az IFRS 17 standard 22. bekezdésében megállapított követelményt, azt az IAS 1 A pénzügyi kimutatások prezentálása standarddal összhangban a kiegészítő megjegyzésekben jelentős számviteli politikaként közzé kell tennie, és további tájékoztatást kell adnia arról, hogy mely portfóliók esetében alkalmazza a mentességet.

A Bizottságnak 2027. december 31-ig felül kell vizsgálnia a generációk közötti kölcsönösségen alapuló és cash flow-egyeztetett szerződések éves csoportosítási követelmény alóli mentességét, figyelembe véve az IASB által az IFRS 17 standard bevezetését követően elvégzendő felülvizsgálatot is.

***

Szerezd meg könyvelői kreditpontjaid a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő online vagy e-learning videó keretében. A Penta 16 kreditpontos továbbképzéséhez 50% kedvezménnyel tekintheted meg az IFRS szakterületű e-learning videót! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések!

Érdekel az IFRS-ek világa, de még nem rendelkezel végzettséggel? A jövőre hatósági képzéssé alakuló IFRS képzés várhatóan utolsó csoportja indul 2023. november 11-én, 100% távoktatásban. Ne maradj le! >> Jelentkezem az IFRS mérlegképes könyvelő képzésre!  

Munkába járás vármegye- vagy országbérlettel – Kopányiné Mészáros Edda

2023. május 1-től lehet utazni vármegye vagy országbérlettel korlátozás nélkül vármegyén, illetve a teljes országon belül a MÁV, a GYSEV, a Volánbusz helyközi, illetve közigazgatási határon kívül a BKK járataival. Kérdésként merülhet fel, hogy a munkába járással kapcsolatban fizetendő költségtérítés esetén ezekkel a bérletekkel hogyan lehet elszámolni.

2023. március 24-től módosult a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3. § (1b) bekezdése a következők szerint.

A munkáltató az (1) bekezdés a)-d) pontjában foglaltak figyelembevételével a következő menetjegyek és bérletek árának a (2) és (3) bekezdésben foglalt mértékét megtéríti a munkavállaló számára:

a) bármely menetjegy vagy bérlet, amelyről a feltüntetett viszonylat alapján megállapítható, hogy alkalmas napi munkába járásra és hazautazásra,
b) helyközi országbérlet, helyközi vármegyebérlet, valamint egyéb olyan, az országosnál kisebb területi érvényességű bérlet, amely meghatározott területen érvényes, továbbá alkalmas és szükséges a napi munkába járásra és hazautazásra történő felhasználásra.

A szabály vizsgálatakor a hétköznapi értelmezését kell figyelembe venni, azaz az a menetjegy és bérlet számolható el, amellyel a napi munkába járás megoldható. Amennyiben a munkavállaló munkába járás során busszal és vonattal is utazik, akkor mindkét járatra váltott havi bérlettel, vagy vármegye-, országbérlettel is el lehet az utazást számolni.

Ezzel szemben a MÁV START kártya továbbiakban sem számolható el, mert az kedvezményes vagy országon belül korlátlan utazásra jogosít. Az országos méretű lefedettséggel rendelkező bérlet juttatására csak országbérlet esetén van lehetőség, miután azt a Rendelet külön nevesíti.

Az idén bevezetett rendelkezések alapján a helyközi utazáshoz használható vármegye- és országbérlet májusi bevezetésével változtak a munkába járás költségtérítésének szabályai. 

Függetlenül attól, hogy a vármegyebérlet és az országbérlet nem csak a munkahely és a lakó-, illetve tartózkodási hely közötti utazásra használható, a Rendelet értelmében a munkába járás költségtérítése során elfogadható.

Ugyanakkor számos kérdés merült fel, hogy a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja törvény) 25. § (2) bekezdése szerinti „adómentességet” ezek az újfajta bérletek hogyan befolyásolhatják, a munkáltatók ezeket a bérleteket mikor, milyen feltételekkel fogadhatják el. Ezekkel a kérdésekkel és válaszokkal ismerkedhetünk meg a következőkben.

1. Kell-e a munkáltatónak vizsgálni, hogy a munkába járás útvonalára érvényes vonat-, buszbérlet vagy a vármegyebérlet a kedvezőbb áru? 

Sem a Rendelet, sem pedig az Szja törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely előírná, hogy az adott utazásra szóló jegyet, bérletet vagy a területre érvényes vármegyebérletet, illetve ezek közül a kedvezőbb árut kell figyelembe vennie. 

Nem kifogásolható például, ha a munkáltató a drágább megoldást téríti. Például, ha a munkába járás útvonalára érvényes vonat-, vagy buszbérlet olcsóbb, mint a vármegyebérlet, akkor lehetőség van arra, hogy a munkáltató, a vármegyebérlet árát téríti meg a munkába járáshoz úgy, hogy ez nem keletkeztet adófizetési kötelezettséget. Az Szja törvény 25. § (2) bekezdése alapján a vármegyebérlet árának akár 100 százalékban történő megtérítése ilyenkor adómentes.

Fontos megjegyezni, hogy a munkáltatónak ezeket a döntéseit mindenképpen célszerű a munkába járásról szóló szabályzatában rögzíteni!

2. A napi munkába járás és hazautazás térítése történhet-e együttesen, országbérlet juttatásával?

A Rendelet szerint a munkáltató meghatározott feltételek fennállása esetén két eltérő jogcímen köteles a munkavállaló részére munkába járás címén utazási költségtérítést fizetni: elsősorban a napi munkába járáshoz, másodsorban a hazautazáshoz. A két jogcím térítése fő szabály szerint elkülönül egymástól, de bizonyos esetekben mégis összevonhatók. 

Ha a munkavállaló napi munkába járásra és hazautazásra is kap költségtérítést, és ezek az utazások legalább két vármegyét érintenek, akkor a munkába járás megoldható országbérlettel adómentesen.

Például a munkavállaló minden nap Kistarcsáról, a tartózkodási helyéről utazik a budapesti munkahelyére. Hétvégén hazautazik Miskolcra az állandó lakóhelyére. Ebben az esetben a munkáltató ezekhez az utazásokhoz használt országbérlet árát adómentesen térítheti meg.

3. Mikor térítheti adómentesen országbérlet árát a munkáltató a munkába járás térítésekor?

Amennyiben a napi munkába járás, illetve a hazautazás legalább két vármegyét érint, akkor a munkáltató a két, vagy több vármegyebérlet helyett az országbérlet árát is térítheti. 

Tekintettel arra, hogy az országbérlet ára megegyezik két vármegyebérlet árával, így ez a megoldás gazdaságosabb pénzügyileg és kedvezőbb adminisztráció szempontjából is.

4. A munkáltató a munkavállalójának hétvégi hazautazásra fizet térítést. Amennyiben az utazás két vármegyét érint, akkor a munkáltató megtérítheti-e a hazautazást országbérlet juttatásával?

A Rendelet értelmében lehetőség van országbérlet juttatására, hiszen a hétvégi hazautazás legalább két vármegyét érint. Ezért nem kifogásolható, hogy a munkáltató az országbérlet árát térítse meg adómentesen. Egy hónapon belüli többszöri hazautazás esetén valószínűleg ez gazdaságosabb is, hiszen az országbérlet ára kevesebb, mint a hazautazásra fizetendő jegyek ár, de az adómentes költségtérítés tekintetében ezt nem kell vizsgálni.

5. Amennyiben a munkavállaló munkába járása egy vármegyét érint, akkor a munkáltató az országbérlet árának felét – azaz egy vármegyebérlet árát – térítheti-e adómentesen?

Ha a munkáltató és a munkavállaló megegyeznek, hogy a munkavállaló országbérlettet vásárol és az árának legfeljebb csak a felét téríti a munkáltató, akkor ebben az esetben ez nem kifogásolható. Azaz a munkáltató ezt a térítést – az egyéb törvényi feltételek fennállása esetén – adómentesen fizetheti ki.

6. 2023. júliusától már a helyjegyköteles InterCity vonatokon is lehet országbérlettel utazni, amelyhez szükséges helyjegyet váltani. Kérdéskén merül fel, hogy ebben az esetben megtérítheti-e a munkáltaó a munkába járáshoz használt országbérlet, ára mellett a helyjegy árát is?

A Rendelet szerint a munkáltató nem köteles megtéríteni a munkába járáshoz szükséges helyjegy árát. Azonban az Szja törvény 25. § (2) bekezdése értelmében, ha munkáltató úgy dönt, hogy a helyjegy árát megtéríti a munkavállaló részére, akkor azt adómentesen megteheti.

7. Egy munkavállalónak a napi munkába járáshoz vármegyebérlet kerül megtérítésre. Mivel folyamatos munkarendben dolgozik, a hétvégére eső munkanapok tekintetében a ritka tömegközlekedés miatt személygépkocsijával közlekedik. Kérdésként merült fel, hogy ilyen esetben van-e lehetőség arra, hogy a munkáltató a vármegyebérlet térítése mellett a hétvégi munkanapokra eső gépkocsi használatra tekintettel a kilométerenként 30 forintot is adjon adómentesen.

A kérdések arra vonatkozik, hogy a bérlet árának térítése mellett szükség esetén adható-e kilométerenként a 30 forint költségtérítés.

Az Szja törvény 25. § (2) bekezdése a jövedelem kiszámításánál figyelmen kívül hagyható munkába járással kapcsolatos költségtérítést illetően vagylagos szabályt határoz meg, vagy a jegy bérlet árát, vagy legfeljebb a kilométerenként 30 forint téríthető. Azonban nem kifogásolható, ha a munkáltató egyes napokra az utazási jegy ellenértékét téríti meg, a többi munkában töltött napra pedig legfeljebb kilométerenként 30 forint összegű térítést fizet.

Az Szja törvény vagylagosságából következik az is, hogy ugyanazokra a napokra nem adható adómentesen a kétféle térítés még akkor sem, ha a körülmények egyébként ezt indokolttá tennék. Így tehát a jövedelem kiszámításánál figyelmen kívül hagyható munkába járással kapcsolatos költségtérítésként vagy az utazási jegy, bérlet árát meg nem haladó összeget, vagy pedig a kilométerenként 30 forint térítést lehet kifizetni ugyanarra a munkanapra adómentesen. Értelemszerűen, ha a munkáltató a vármegye- vagy országbérlet árát téríti, akkor nincs lehetőség az adott hónapban más juttatásra adómentesen.

Az Szja törvény nem tartalmaz előírást arra vonatkozóan, hogy melyik térítési mód az elsődleges, így a munkáltató fizethet például egész hónapra kilométerenként 30 forintot, amit a munkavállaló saját döntése alapján használhat fel (például vesz belőle vármegyebérletet és benzint is).

Abban az esetben, ha a munkáltató ugyanarra a munkanapra vonatkozóan kétféle térítést fizet (a bérlet árát és a kilométerenként 30 forint térítést), akkor célszerű megállapodnia a munkavállalóval arról, hogy melyik térítést tekintik adómentesnek és melyiket adókötelesnek.

Az Szja tv. 25. § (2) bekezdésének hatálya alá nem tartozó költségtérítés a magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmeként adóköteles.

***

Teljeskörű felkészülés a 2024. adóévre a kétnapos Adóegyetem konferencián! >> Adóegyetem 2024

Szerezze meg könyvelői kreditpontjait a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő online vagy e-learning videók keretében. Válassz helyszínek, előadók és időpontok közül! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések

Hétindító – 49. hét – Suller Kriszta

Kellemes forró, habos kávés hétfő reggelt kívánok! Gőzerővel közelít az év vége, a Mikulás is itt van már a héten, közeledik a Karácsony, de bokros teendőinkről nem feledkezhetünk meg e tekintetben sem. 

Járulékbevallás a jövő héten

Bár december 12-re határidős, már a héten a járulékbevallásoké a főszerep az alábbiak szerint: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT)

Nagyon sok helyen már most felmerülnek a 13. havi fizetések, esetleges jutalmak kérdésköre, így célszerű ott, ahol ez releváns tájékozódni ez ügyben. A mostani bérszámfejtéssel együtt már célszerű lehet ügyfeleinket ismét tájékoztatni a szabadságok állásáról, hogy kinek, mennyi szabadságos napja van még a cégnél, amit lehetőség szerint december 31-ig ki kell adni! Aki ezeket a feladatokat már ellátta, gőzerővel készülhet az áfa bevallások elkészítésére! 

Új minimálbér szabályok már decembertől

A múlt hét folyamán megjelent a minimálbérről és garantált bérminimumról szóló kormányrendelet, melynek értelmében ténnyé vált, hogy 2023. december 1-jével emelkedik a minimálbér és a garantált bérminimum. 

Minimálbér havibér alkalmazása esetén: 266.800 Ft

Garantált bérminimum havibér alkalmazása esetén: 326.000 Ft

Egyszerűsített foglalkoztatásra is hat az új minimálbér….

Sajnos ez a tény sok más sarokszám módosulását is eredményezi. Ezek közül kiemelném az egyszerűsített foglalkoztatás napi közterhét, mely 2.700 forintra módosul naponta. A minimálbéres rendelet az egyszerűsített foglalkoztatottak minimális bérét is érinti, így nagyon fontos, hogy azon ügyfeleket, ahol ez rendszeres, megfelelően – még ezen a héten – tájékoztassuk. Mi a saját ügyfeleinknek már a múlt hét folyamán kiküldtük a tájékoztatást. 

A munkás december fontos feladatai

  • áfa státusz-beli váltások, áfa “módszerek” közti választás (pl. pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.),
  • jó időszak ez egy törzsadat kontrollhoz, kinek milyen tevékenysége van, mit is végez,
  • december 20-ig termékdíj előleg megfizetése azoknak, akik erre kötelezettek,
  • adófolyószámla kontroll.

Természetesen a fentieken túl – ügyfélkörünket ismerve – még egyéb kötelezettségek is felmerülhetnek, melyet célszerű idejekorán számba venni.

Új év, új jogszabályok…

2023. november 30-án a Magyar Közlöny 171. számában kihirdetésre került az adócsomag és a globális minimum-adóról szóló törvény. Gyakorlatilag napok alatt kell javaslatokat tennünk ügyfeleinknek, hogy mely megoldási, adózási alternatívák lehetnek jók és gazdaságosak az ő szempontjukból, és meg kell nekik magyaráznunk, hogy nem minden úgy van, ahogy azt az egyes cikkekben vagy híradásokban látták, hallották, olvasták, hiszen nagyon sok tájékoztatás felszínes, nem ismerve a részleteket könnyen többe kerülhet a leves, mint a hús! 

Kötelező továbbképzés könyvelőknek, adótanácsadóknak

December van, ideje ellenőrizni a kreditpontjaidat mindkét tekintetben, és ha kell, még kiegészíteni, pótolni a képzési kötelezettséget!

Kellemes téli napokat, meleg szobát, forró teát és kávét, jó egészséget, valamint haladós napokat kívánok!

***

Teljesítsd a 2023. évi kreditpontjaid most! Választ a 3 képzési forma közül a számodra legfelelőbbet! >>

Aktuális konferenciáink! >> 

Az IFRS-ek aktuális és várható változásai – Biróné Zeller Judit

Közeledik a december 31-i fordulónapra vonatkozó, IFRS-ek szerinti pénzügyi kimutatások éves zárása, illetve a pénzügyi kimutatások összeállítása is. Ebben a cikkben összefoglaljuk a 2023-ban kötelezően alkalmazandó és a következő években várhatóan hatályba lépő IFRS standardokat, ami azért lehet hasznos, mert az IFRS-ek szerinti pénzügyi kimutatások kiegészítő megjegyzéseiben kötelező közzétenni, hogy melyek

a) voltak az IFRS standardok tárgyév első napjától kötelezően alkalmazandó standardok módosuló szabályai, illetve mi volt az új vagy módosult standardok bevezetésének hatása a pénzügyi kimutatásokra,
b) az IASB által kibocsátott és az EU által befogadott és még be nem fogadott, de még nem hatályos új és módosított standardok és értelmezések és azok várható hatásai a pénzügyi kimutatásokra.

2023-ban kötelezően alkalmazandó standardok vagy módosítások, melyeket az EU már befogadott

1.Kötelező alkalmazás hatálybalépése: 2023.01.01

IFRS 17 Biztosítási szerződések standard

A standard a biztosítási szerződésből eredő kötelezettségek értékelését szabályozza. Nem alanyokra hatályos, hanem minden olyan gazdálkodóra vonatkozik, amely ilyen szerződés kötelezettje, azaz ebből adódóan előírásai nem biztos, hogy csak biztosítókra érvényesek. 

Az IFRS 17 hatálytalanítja az IFRS 4 Biztosítási szerződések standardot és a kapcsolódó értelmezéseket.

A standard korábbi alkalmazása megengedett volt, ha az IFRS 15 Vevőkkel kötött szerződésekből származó bevételek és az IFRS 9 Pénzügyi instrumentumok standard alkalmazása is megtörtént.

A számviteli politika közzététele – IAS 1 standard és az IFRS Practice Statement2 módosításai

A módosítás előírja, hogy a kiegészítő megjegyzésekben a lényeges, nem pedig a jelentős számviteli politikát kell közzétenni. Ehhez iránymutatásokat és példákat is kidolgoztak, amelyek elmagyarázzák és bemutatják a „lényegesség megítélése számviteli politika közzétételére” vonatkozó előírását.

A számviteli becslések meghatározása – IAS 8 standard módosításai

A számviteli becslések változásának meghatározása helyébe a számviteli becslések definíciója lépett. Az új definíció szerint a számviteli becslések „a pénzügyi kimutatásokban szereplő olyan pénzösszegek, amelyek értékelési bizonytalanságnak vannak kitéve”. Számviteli becsléseket kell alkalmazni, ha a pénzügyi kimutatásokban szereplő tételek mérése bizonytalan. A módosítás azt is tisztázza, hogy a számviteli becslés új információkból vagy új fejleményekből eredő változása nem minősül hibajavításnak. 

A számviteli becslésekhez használt inputban vagy mérési technikában bekövetkezett változás hatásai a számviteli becslések változásainak minősülnek. 

A számviteli becslés változása a tárgyidőszak vagy mind a tárgyidőszak és a követő időszakok nyereségét vagy veszteségét érintheti.

Egy ügyletből származó eszközökhöz és kötelezettségekhez kapcsolódó halasztott adó – IAS 12 standard módosítása

A fő változás: a kezdeti megjelenítésre vonatkozó mentesség nem vonatkozik azokra az ügyletekre, amelyekben azonos összegű levonható és adóköteles átmeneti különbözet keletkezik a kezdeti megjelenítéskor.

2. Kötelező alkalmazás hatálybalépése: 2023.05.23.

Nemzetközi adóreform – Második pillér mintaszabályok – IAS 12 standard módosításai

A módosítás lehetővé tette, hogy a gazdálkodó ne jelenítsen meg és ne tegyen közzé információkat az OECD második pillérbe tartozó jövedelemadókhoz kapcsolódó halasztott adókról. 

A módosítások azonnal alkalmazandó mentességet vezetnek be a második pillér szerinti globális minimum adó halasztott adójának elszámolása alól, valamint új adatszolgáltatási követelményeket vezetnek be, amelyek 2023. december 31-től alkalmazandók, ezt megelőző időszakokban nem előírás erről semmilyen közzététel, kivéve azt, hogy a gazdálkodó alkalmazta-e a kivételt.

Jövőbeni standardmódosítások* (korábbi alkalmazás megengedett)

1.A kötelező alkalmazás hatálybalépésének tervezett időpontja: 2024.01.01.

A kötelezettségek rövid vagy hosszú lejáratú besorolása- IAS 1 standard módosítása

A módosítás egyértelművé tette, hogy a kötelezettségek rövid vagy hosszú lejáratúként való besorolását a beszámolási időszak végén fennálló jog alapján kell megítélni úgy, hogy azt kell mérlegelni, hogy fennáll-e az a jog, hogy a teljesítést legalább 12 hónappal elhalasztja. 

Tisztázza, hogy csak a beszámolási időszak végén fennálló jogok befolyásolhatják a kötelezettség besorolását, de nem befolyásolják az arra vonatkozó várakozások, hogy a gazdálkodó él-e a kötelezettség teljesítésének elhalasztására vonatkozó jogával.

A módosítás egyértelművé teszi, hogy a kötelezettség kiegyenlítése pénz, tőkeinstrumentumok, egyéb eszközök vagy szolgáltatások átadását jelenti a másik félnek.

Lízing-kötelezettség visszlízing esetén –IFRS 16 standard módosítása

A módosítás szerint az eladó-lízingbevevőnek utólag úgy kell értékelnie a visszlízingből eredő kötelezettségeit, hogy nem jelenít meg használati joghoz kapcsolódó nyereséget vagy veszteséget. Ettől függetlenül a lízing részleges vagy teljes felmondásával kapcsolatos nyereséget vagy veszteséget továbbra is az eredményben kell elszámolni. A módosítás szemléltető példát is tartalmaz.

Az eladó-lízingbevevő a módosítást az IAS 8-nak megfelelően visszamenőlegesen alkalmazza az első alkalmazás időpontja után kötött visszlízingügyletekre, ami annak a beszámolási időszaknak a kezdete, amelyben a gazdálkodó először alkalmazta az IFRS 16 standardot

Szállítói finanszírozási megállapodások –IAS 7 és az IFRS 7 standardok módosítása

A módosítás előírja, hogy a gazdálkodó hogyan mutassa be a beszerzésekhez kapcsolódó fizetési kötelezettségeit, ha a számlák egy ellátási lánc finanszírozási (vagy fordított faktoring) megállapodás részei és meghatározza, hogy milyen információkat kell a gazdálkodónak a közzé tennie ezekről a megállapodásokról.

2. A következő standardok bevezetése és hatályba lépésének időpontja a helyi szabályozás hatálya alá tartozik.

IFRS S1 A fenntarthatósággal kapcsolatos pénzügyi információk közzétételének általános követelményei és az IFRS S2 Éghajlattal kapcsolatos közzétételek.

Az IFRS S1 útmutatást ad a fenntarthatósággal kapcsolatos kockázatok és lehetőségek azonosításához, valamint a fenntarthatósággal kapcsolatos kockázatokkal és lehetőségekkel kapcsolatos közzétételekhez. E cél elérése érdekében az IFRS S1 egy kétlépcsős folyamatot javasol az összes lényeges fenntarthatósággal kapcsolatos kockázat és lehetőség azonosítására és közzétételére, amelyek befolyásolják a gazdálkodó kilátásait.

Az IFRS S2 az IFRS S1 követelményeire épül, és az éghajlattal kapcsolatos közzétételekre összpontosít. Az IFRS S2 előírja, hogy a gazdálkodó egység azonosítsa és tegye közzé az éghajlattal kapcsolatos kockázatokat és lehetőségeket, amelyek rövid, közép- és hosszú távon befolyásolhatják a gazdálkodó kilátásait.

3. A kötelező alkalmazás hatálybalépésének tervezett időpontja: 2025.01.01.

Az átválthatóság hiánya – Az IAS 21 standard módosításai

Az IAS 21 Az árfolyamváltozások hatásai standard nem tartalmaz előírásokat arra az esetre, ha egy deviza esetében hivatalos spot árfolyam nem figyelhető meg. A standard kiegészült azokkal a követelményekkel, amelyek segítenek a gazdálkodónak eldönteni, hogy egy pénznem hogyan váltható át egy másik pénznemre, valamint olyan szempontokat határoz meg, amelyeket akkor kell alkalmazni, ha nem létezik hivatalos devizaárfolyam az adott külföldi pénznemre. A módosítás ezzel kapcsolatban további közzétételeket is előír.

4. A következő standard hatálybalépése elhalasztva addig, amíg a kutatási projekt konklúzióra jut a tőkemódszerrel kapcsolatban

Eszközök eladása, illetve átadása a befektető és társult vagy közös vezetésű vállalkozása között – IFRS 10 és IAS 28 standardok módosításai

A módosítások orvosolják az IFRS 10 és az IAS 28 azon ellentmondást, amely a befektető és társult vagy közös vezetésű vállalkozása közötti eszközértékesítéssel vagy hozzájárulással kapcsolatban jelenleg fennáll. A módosítások szerint a teljes nyereséget vagy veszteséget akkor kell elszámolni, ha az ügylet üzleti tevékenységet érint (függetlenül attól, hogy leányvállalatban van-e elhelyezve vagy sem). Részleges nyereséget vagy veszteséget kell elszámolni, ha az ügylet olyan eszközöket érint, amelyek nem minősülnek üzleti tevékenységnek, még akkor is, ha ezek az eszközök egy leányvállalatnál vannak.

 *Az EFRAG 2023.08.23-án aktualizált, legutóbbi státusz reportja szerint az IAS 7 és IFRS 7, valamint az IAS 12 módosítás esetében az EU befogadás késedelemben van a hatálybalépés dátuma előtt.

***

Szerezd meg könyvelői kreditpontjaid a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő online vagy e-learning videó keretében. A Penta 16 kreditpontos továbbképzéséhez 50% kedvezménnyel tekintheted meg az IFRS szakterületű e-learning videót! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések! 

Érdekel az IFRS-ek világa, de még nem rendelkezel végzettséggel? A jövőre hatósági képzéssé alakuló IFRS képzés várhatóan utolsó csoportja indul 2023. november 11-én, 100% távoktatásban. Ne maradj le! >> Jelentkezem az IFRS mérlegképes könyvelő képzésre!  

A minimálbér és az adórendszer kapcsolata – Sándorné Új Éva

A minimálbér alakulása egyaránt várakozással tölti el a munkavállalókat, a munkáltatókat és a főfoglalkozású vállalkozókat. Ennek a várakozásnak egyrészt megélhetési, másrészt költségalakulási, harmadrészt adóterhelési okai vannak.

A 2023. január 1-jétől érvényes minimálbér és garantált bérminimum összegét a 573/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet tartalmazza. A Magyar Közlöny 164/2023. számában azonban megjelent az 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet, amely a 2023. december 1-jétől alkalmazandó legkisebb béreket írja elő. 

A kormányrendeletben meghatározott bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve kell figyelembe venni, azzal, hogy a garantált bérminimumot a legalább középfokú iskolai végzettséget és szakképesítést igénylő munkakör betöltése esetén kötelező megadni. 

Az Szja és a minimálbér

A minimálbér összege megjelenik az Szja tv. alapján adható juttatási rendszer szabályozásában, a társasági adóalanyok és a kisvállalati adóalanyok által igénybe vehető foglalkoztatási kedvezményeknél, valamint az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szabályozásában.

A garantált bérminimumra a járulék és szocho fizetési szabályok, valamint az egyszerűsített foglalkoztatás (pl. alkalmi munkavállalás) kifizetendő béreinek és adómentességének meghatározásakor kell figyelni.

Az évközi változások miatt ismét izgalmas kérdés, hogy a minimálbérhez kötött esetekben mikor melyik minimálbért kell alkalmazni. Az év első napján érvényes vagy a tárgyhó első napján érvényes minimál alkalmazandó? 

Az Szja tv. 3. § 77. pontja minimálbérként az év első napján érvényes minimálbért definiálja. Eltérően kell eljárni az Szja tv. költségelszámolásra vonatkozó azon rendelkezései esetén amikor is a törvény a költségelszámolásra vonatkozó szabályoknál a mindenkori minimálbér alkalmazását írja elő.

A Tbj és a minimálbér

A Tbj 4. § 14. pontja alapján minimálbér a tárgyhónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb havi összege, és a biztosított egyéni és társas vállalkozó járulékfizetéséről szóló rendelkezések alkalmazásában főtevékenységtől függően a garantált bérminimum havi összege.

A Tbj 6. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben, így többek között a munkaviszonyban a járulékalap havonta legalább a minimálbér 30 százaléka (járulékfizetési alsó határ). Amennyiben a részmunkaidős bruttó munkabér ezt az összeget nem éri el, akkor a bruttó munkabér és a minimálbér 30 százalékának különbsége után a járulékot a munkáltató köteles megfizetni. 

A főfoglalkozású egyéni vállalkozó a vállalkozói kivét, társas vállalkozó a tagi jövedelem után fizet Tb. járulékot. A Tbj 39. § (1) bekezdése és a 40. § (1) bekezdése alapján a biztosított egyéni és társas vállalkozó a Tb járulékot havonta legalább a minimálbér/garantált bérminimum összege után köteles megfizetni. A biztosított főfoglalkozású átalányadózó egyéni vállalkozó tehát havonta a minimálbér után köteles megfizetni a járulékot, ha: 

  • a tárgyhónapban nincs jövedelme,
  • vagy az átalányban megállapított jövedelme adómentes,
  • vagy az átalányban megállapított adóköteles jövedelme kisebb, mint a minimálbér

A Tbj 4. § 14. pontja szerint az átalányadózást alkalmazó főfoglalkozású egyéni vállalkozó a 18,5 százalék társadalombiztosítási járulékot az átalányban megállapított, e tevékenységből származó személyi jövedelemadó-köteles jövedelme, de legalább a minimálbér/garantált bérminimum után fizeti meg. A 4. negyedéves bevallás adataira nagyon figyelni kell. Kérdéses, hogy változik-e addig a 2358-as nyomtatvány, melyen havi bontásban, azonos összegekben kell feltüntetni a járulékalapot.

Megbízási szerződés esetén a Tbj 6. § (1) bekezdésének f) pontja alapján akkor keletkezik biztosítási jogviszony, ha megbízási szerződés alapján, egyéni vállalkozónak nem minősülő vállalkozási jogviszonyban személyesen munkát végző személy e tevékenységéből származó, tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a minimálbér harminc százalékát, illetőleg naptári napokra annak harmincad részét (minimálbér x 0,3/30 nap). 

Ügyelni kell arra, hogy nem a bruttó megbízási díjat, hanem annak jövedelmét kell figyelembe venni. A jövedelem a bevétel költségekkel csökkentett része. Megbízási jogviszony esetén tételes költségelszámolás alkalmazható, de a magánszemély dönthet úgy is, hogy az Szja tv. által megengedett 10 százalék költséghányadot alkalmazza.

A szocho és a minimálbér

A szocho fizetési kötelezettséget is érinti a minimálbér összegének változása. A Szocho tv. 34. § 11. pontja alapján minimálbérként az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegét állapítja meg. Vannak azonban kivételes szabályok is. 

A szochoból 2023-ban érvényesíthető kedvezmények számításakor ezért minimálbérként a 232 000 forintot kell figyelembe venni. A minimálbérrel érintett kedvezmények:

  • A munkaerőpiacra lépők foglalkoztatása
  • Három vagy több gyermeket nevelő munkaerőpiacra lépő nők foglalkoztatása
  • A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása

A járulékminimum előírások következtében egyértelmű, hogy a járulékalap minimum után a szocho-t is meg kell fizetni. Erre a szabályozás direkt módon nem tér ki, azonban főszabály szerint a szocho alapja azonos a járulékalappal.

Az egyéni és társas vállalkozók kötelezettségeinek megállapítására vonatkozó rendelkezésekben említett minimálbér, amely a tárgyhónap első napján, a teljes munkaidőre érvényes minimálbér vagy garantált bérminimum havi összege.

A Szocho tv. 2. §-ának (2) bekezdése alapján osztaléktípusú jövedelmek (pl. osztalék, osztalékalap, árfolyamnyereség stb.) esetén (Szocho tv. 1. § (5) bekezdés a)-e) pontjai) a 13 százalék szociális hozzájárulási adót mindaddig meg kell fizetni, amíg az Szja tv. szerint összevont adóalapba tartozó adó (adóelőleg) alap számításnál figyelembe vett jövedelem, a munkavállalói érdekképviseletet ellátó szervezet részére levont (befizetett) tagdíj, a vállalkozásból kivont jövedelem, az értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelem, az osztalékjövedelem, vállalkozói osztalékalap, az árfolyamnyereségből származó jövedelem el nem éri az adófizetési alsó határt.

Az adófizetési felső határ a minimálbér 24 szeresére jutó szocho. A szocho-alap korlát megállapításánál ügyelni kell arra, hogy nem a szocho alapját, hanem a meghatározott jövedelmek személyi jövedelemadó (adóelőleg) alapját kell göngyölíteni. Ebből az következik, hogy a nyugdíjas magánszemélyek munkabére, megbízási díja is figyelembe veendő, pedig ezeket a jövedelmeket szocho nem terheli, szja viszont igen.

Az ekho és a minimálbér

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szabályait tartalmazó 2005. évi CXX. tv. a végzett tevékenység függvényében bevételi korlátot határoz meg. Ez a bevételi korlát is csökkentendő abban az esetben, amennyiben az érintett magánszemély általános szabályok szerint adózó jövedelem az éves minimálbért nem éri el. A garantált bérminimum ebben az esetben irreleváns. A bevételi összeghatár az éves korlátnak olyan hányada, amilyen arányt az általános szabályok szerinti közterheket viselő jövedelem az éves minimálbérhez viszonyítva képvisel. Az Ekho tv. 3. § (3) a) pontja alapján a bevételi meghatározásánál az adóév első napján érvényes minimálbért kell figyelembe venni. Ez jelenleg 232 000 forint/hó.

Az Ekho tv. 3. § (7) bekezdése alapján, ha a magánszemély munkaviszonyban folytat ekho választására jogosító tevékenységet, az ellenértéket kifizető munkáltató a tevékenység adott havi ellenértékeként kifizetett összegnek a hónap első napján érvényes havi minimálbért meghaladó részére veszi figyelembe a magánszemély ekho választására vonatkozó nyilatkozatát.

Az egyszerűsített foglalkoztatás és a minimálbér

Az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételből a természetes személynek nem kell személyi jövedelemadó bevallást benyújtania, feltéve, hogy az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele nem haladja meg az egyszerűsített foglalkoztatás naptári napjainak száma és az adóév első napján hatályos minimálbér vagy garantált bérminimum 130 százalékát. Ha a bevétel meghaladja a mentesített összeget, akkor a meghaladó részt a munkavállalónak munkaviszonyból származó bérjövedelemként kell feltüntetnie az adóbevallásban, és az erre jutó adót meg kell fizetnie.

Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény 9. §-a alapján a mentesített keretösszeget az adóév első napján hatályos minimálbér vagy a garantált bérminimum alapulvételével kell meghatározni.

A legkisebb fizetendő bér meghatározása már nem igazán egyértelmű. Az Efo tv. 4. § (1a) alapján az egyszerűsített foglalkoztatás céljára létesített munkaviszony alapján alapbérként, illetve teljesítménybérként – a meghatározott feltételeknek megfelelően – legalább a kötelező legkisebb munkabér 85%-a, garantált bérminimum esetén 87%-a jár.

A filmipari statiszta alkalmi munkából származó napi nettó jövedelme nem haladhatja meg a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 12 százalékát, amely összegét száz forintra kerekítve kell meghatározni. Ez az összeg 2023. január 1. – november 30-ig 27 840 forint, decemberben pedig 32 016 forint.

Az Efo tv. 8. § (2) bekezdése alapján a munkáltató által fizetendő közterhek esetén a tárgyhó 1. napján érvényes minimálbért kell figyelembe venni.

A Tao és a minimálbér

A Tao tv. is tartalmaz olyan előírásokat, lehetőségeket, amelyek szintén a minimálbérrel kerültek összekapcsolásra. A foglalkoztatási kedvezmények (tanulók foglalkoztatása, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása) és a mikrovállalkozások létszámbővítési kedvezményének megállapításakor az adóév első napján érvényes minimálbérrel kell számolni.

A Tao tv. 3. számú mellékletének „A” részének 14. pontja nem a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő egyes költségek, ráfordítások közé sorolja az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló tv. szabályai szerint létesített munkaviszonyban foglalkoztatott részére az adózó által az egy napi munkáért kifizetett munkabérből a minimálbér napibérként meghatározott összegének kétszeresét meghaladó mértékű kifizetés. Ebből következően a kérdéses összeg társasági adóalapot növelő tétel. 

A kisvállalati adó és a minimálbér

A kisvállalati adó és a társasági adó szabályozása elég szorosan összekapcsolódik. Mindkét adónemnél adóalapot növelő tételként kell figyelembe venni azokat a költségeket, ráfordításokat, amelyek a Tao tv. 3. számú mellékletének „A” része alapján nem a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak minősülnek. Egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkabérek vonatkozásában a Tao 3. sz. melléklete az irányadó.

A 2012. évi CXLVII. tv. 2. § 20. pontja sorolja fel azokat a foglalkoztatási kedvezményeket, amelyekkel a személyi jellegű költségek csökkenthetők. A 2. § 20. pontjának a) – d) alpontjai tartalmazzák azokat a kedvezményeket, amelyek összege a minimálbér függvényében került meghatározásra. Ezek a jogszabályi helyek visszautalnak a 2. § 19. pontjának alpontjaira, ezek pedig visszautalnak a szociális hozzájárulási adót szabályozó 2018. évi LII. tv. 10-13. §-aira. 

***

Teljeskörű felkészülés a 2024. adóévre a kétnapos Adóegyetem konferencián! >> Adóegyetem 2024

Szerezd meg könyvelői kreditpontjaid a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő-online vagy e-learning videó keretében! Válassz helyszínek, előadók és időpontok közül! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések

Hétindító – 48. hét – Suller Kriszta

Kellemes forró, habos kávés hétfő reggelt kívánok! 

Új minimálbér szabályok már decembertől

A múlt hét folyamán megjelent a minimálbérről és garantált bérminimumról szóló kormányrendelet, melynek értelmében ténnyé vált, hogy 2023. december 1-jével emelkedik a minimálbér és a garantált bérminimum. 

Minimálbér havibér alkalmazása esetén: 266.800 Ft

Garantált bérminimum havibér alkalmazása esetén: 326.000 Ft

Az egyszerűsített foglalkoztatásra is hat az új minimálbér….

Sajnos ez a tény sok más sarokszám módosulását is eredményezi. Ezek közül kiemelném az egyszerűsített foglalkoztatás napi közterhét, mely 2700 forintra módosul naponta. A minimálbéres rendelet az egyszerűsített foglalkoztatottak minimális bérét is érinti, így nagyon fontos, hogy azon ügyfeleket, ahol ez rendszeres, megfelelően – még ezen a héten – tájékoztassuk. Mi a saját ügyfeleinknek már a múlt hét folyamán kiküldtük a tájékoztatást. 

Bérszámfejtés és amire előre felkészülhetsz e tekintetben

December 12-re határidős a járulékbevallások benyújtása az alábbiak szerint:

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT)

Ez még a novembert érinti ugyan, de már most célszerű a év eleji hajcihőt megspórolva magunknak, hogy a számfejtett és a még kiadásra váró szabadságok napjait is kiközöljük ügyfeleink részére, hogy ne az utolsó utáni percben kelljen ez ügyben kapkodni, mely se nekünk, se nekik nem jó! Ilyenkor több helyen már most felmerül a 13. havi fizetések, esetleges jutalmak kérdésköre, így célszerű ott, ahol ez releváns tud lenni, tájékozódni ez ügyben.

És ha már december, amit mindenképp időben gondolj át…

  • áfa státusz-beli váltások, áfa “módszerek” közti választás (pl. pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.)
  • jó időszak ez egy törzsadat kontrollhoz – kinek milyen tevékenysége van, mit is végez ténylegesen, kell-e törölni, felvenni új tevékenységet,
  • különböző nyereség adózási módok közti váltás gazdaságossági számításai (pl. érdemes-e váltani bármely adónemről bármely adónemre),
  • december 20-ig termékdíj előleg megfizetése azoknak, akik erre kötelezettek,
  • adófolyószámla kontroll (különösen civil szervezeteknél),
  • és természetesen – és nem utolsósorban – felkészülés az új adóévre az adójogszabály változások mélyreható tanulmányozása mellett, melyek kihirdetése szerintem hamarosan várható!

Természetesen a fentieken túl – ügyfélkörünket ismerve – még egyéb kötelezettségek is felmerülhetnek, melyet célszerű idejekorán számba venni.

Kellemes téli napokat, meleg szobát, forró teát és kávét, valamint haladós napokat kívánok!

 

Részletesebben a decemberi minimálbér változásról itt olvashatsz >> A minimálbér és az adórendszer kapcsolata 

***

Teljesítsd a 2023. évi kreditpontjaid most! Választ a 3 képzési forma közül a számodra legfelelőbbet! >>

Aktuális konferenciáink! >> 

A marketingakciók, promóciók áfa-kezelése – III. rész – Dr. Csátaljay Zsuzsanna

Cikksorozatunk I. és II. részében kiemeltük mennyire fontosak az adott konstrukció konkrét tényállási elemei, illetve górcső alá vettük a promóció egyik fajtáját, az árengedményt. Most megjelenő és egyben utolsó cikkünkben a promóciók egyes fajtáit ismertetjük.  

Mennyiségi árengedmények

Az egyik leggyakoribb promóciós, illetve árengedményi fajta, amikor az árengedmény nyújtásának az a feltétele, hogy a vevő, igénybe vevő egy meghatározott fix, százalékos vagy egyéb módon meghatározott érték, összeg felett vásároljon, vegyen igénybe szolgáltatást. Ez az árengedményi fajta az Áfa tv. 71. § (1) bekezdés (b) pontjában az üzletpolitikai célú árengedménnyel azonos pontban került szabályozásra, ennek ellenére a hivatalos hatósági értelmezés szerint külön árengedményi kategóriáról van szó, tehát a mennyiségre tekintettel adott árengedménynek nem kell megfelelnie az üzletpolitikai célú árengedmény feltételeinek (azaz például nem feltétel, hogy minden érintett számára azonos feltételekkel nyújtsák). Ezért az is megengedett, ha nem minden partnerünknek azonos feltételrendszer alapján és előre meghirdetetten adjuk az engedményt. Az viszont mindig követelmény, hogy az adott mennyiség elérése, mint árengedményi feltétel teljesítése mindig dokumentálva legyen. 

Azonban az alábbi két feltételt teljesíteni kell az adóalapcsökkentéshez:, 

  • érték-megfelelőség: az értékesített termék értékét nem haladhatja meg az arra tekintettel adott árengedmény értéke,
  • az árengedmény feltételeinek előzetes rögzítése.

Ez az árengedményi fajta is lehet azonnali vagy utólagos engedmény. 

Azonnalinak akkor minősül az árengedmény, ha már annak az értékesítésnek a teljesítésekor, amiből adják az árengedményt, az árengedményi feltételek is teljesültek. Azok az árengedményi konstrukciók is ide tartoznak, amikor ugyan korábbi értékesítésekből teljesültek a feltételek, azonban magát az abból származó árengedményt későbbi értékesítésből érvényesítik. Ilyenkor az adott mennyiség elérését követően nem számlahelyesbítéssel kísérve az előző ügyletek ellenértékét csökkentik le, hanem a következő vásárlás ellenértékét határozzák meg csökkentett összegben, azaz a következő vásárlásnál lehet azt felhasználni (ilyenkor a következő vásárlás ellenértékének csökkentéséről van szó, nem pusztán az ellenérték változatlanul hagyása mellett az előző ügyletekből származó árengedményi követelés következő értékesítésbe történő beszámításáról.) Ezt a promóciós formát általában akkor alkalmazzák a cégek, amikor direkt eszközökkel szeretnék elérni, hogy legközelebb is náluk vásároljon a vevő, hiszen következő vásárlás hiányában az árengedmény összege elveszik, hiába lett egyébként jogosult az előző vásárlásokra tekintettel a vevő az engedményre. Fontos figyelemmel lenni arra is, hogy az azonnali mennyiségi árengedménynél is követelmény, hogy az árengedményi feltételek teljesülését (az adott mennyiség feletti vásárlást) az adóalany dokumentálni tudja a nyilvántartásában, hiszen csak annak megvalósulását követően lesz jogosult árengedmény címén az adóalap-csökkentésre. 

Az azonnali engedmény számlázása során általában nincs szükség számlahelyesbítésre, mivel az adott mennyiség feletti vásárlást követő következő értékesítés (így a számla kibocsátása előtt) már ismert, hogy a korábbi vásárlásokkal az árengedményi feltételek teljesültek, így megvalósul a 71. § (1) bekezdésben az azonnali árengedményekre előírt azon feltétel, hogy a teljesítést megelőzően már teljesítve legyenek az árengedményi feltételek, vagyis az árengedményt a teljesítésig adják. Annál az értékesítésnél, amelynél az árengedmény érvényesítésére sor kerül, a számlát már a csökkentett összegről lehet kibocsátani, azonban a 169. § szerint az árengedmény összegét fel kell tüntetni a számlán. 

Utólagos mennyiségi árengedményről akkor beszélünk, ha az adott mennyiséget előző vásárlásokból éri el a vevő és az árengedmény érvényesítéséhez nincs szükség következő vásárlásra sem. (Az előre meghatározott árengedményi feltételek teljesítését ez esetben is a nyilvántartásban rögzíteni kell.) Ilyenkor az adóalany dönthet úgy, hogy nem csökkenti utólag sem a korábbi értékesítései áfa-alapját, hanem a számlát és a korábbi fizetendő áfát, valamint az árbevételt változatlanul hagyva csak számviteli bizonylat kiállításával, azaz csak a számvitel során érvényesíti nem számlázott engedményként. Ilyen esetben elegendő csak egy értesítő levél az árengedményi feltételek fennállásáról. Ha az eladó az áfa-alapját is szeretné utólag csökkenteni, akkor főszabály szerint valamennyi korábbi számlát helyesbíteni szükséges, de lehetőség van ún. csoportos helyesbítő számla (számlával egy tekintet alá eső okirat) kiállítására is.

Az üzletpolitikai célú engedmény

Amennyiben a pénzbeni árengedmény nem kötődik az értékesített termék mennyiségéhez, csak abban az esetben csökkenthető az áfa-alap, ha az üzletpolitikai célú árengedmény 71. § (2) bekezdésében szabályozott feltételeinek megfelel.

Az üzletpolitikai célú árengedmény, juttatás feltételei a következőek:

  1. Minden érintett számára azonos feltételekkel nyújtható, azaz független felek részére – azonos feltételek mellett – ésszerűen elérhetőnek kell lennie (ez a rendelkezésünkre álló adóhatósági állásfoglalások értelmében azt jelenti, hogy a kedvezmény nyújtójának érintettségi csoportokat kell képeznie, de csak a kedvezmény feltételeinek kell azonosnak lenniük, a kedvezmény összegének nem). Ez azt jelenti, hogy nem fontos valamennyi vevő részére azonos összegű kedvezményt adni, sőt az sem előírás, hogy csak egyféle feltételrendszer, akció legyen, a cég előírhat olyan feltételrendszert, amelybe eleve még potenciálisan sem kerülhet be mindenki (például csak hölgyvásárlóknak szóló akció), és egymás mellett élhet többféle feltételrendszer, akció. Csak az a fontos, hogy ne legyen egyediesítve, egy meghatározott vevőre, partnerre szabva. Nemcsak független félnek adható üzletpolitikai célú engedmény, hanem kapcsolt cégnek, dolgozónak stb. is, csak az a lényeg, hogy ugyanolyan feltételekkel történjen feléjük is a juttatás, mint a független felek felé. Például ha független félnek 5% árengedménnyel értékesítünk, azonban a dolgozóknak 10%-kal, akkor a dolgozó felé történő értékesítés során – tekintet nélkül arra, hogy a dolgozó csak a vételár 90%-át fizeti ki – a cégnek a 95%-ot kell adóalapnak tekinteni.
  2. Érték-megfelelőség: az értékesített termék értékét nem haladhatja meg az arra tekintettel adott árengedmény (természetbeni árengedménynél az ingyen adott termék) értéke. (A törvény szó szerinti szövege hibásan a „nem érheti el” fordulatot tartalmazza.)
  3. Az árengedmény feltételeit előre rögzíteni kell (üzletszabályzatban, megállapodásban, akció meghirdetésében). Megjegyzendő, hogy az adóhatóság e tárgyú állásfoglalásai – a törvényt megszorítóan értelmezve – azt is előírják, hogy előre írásban kell rögzíteni a feltételeket.

Az üzletpolitikai célú árengedményre is igaz, hogy lehet azonnali és utólagos formája. Az azonnali engedménynél már az értékesítés, szolgáltatásnyújtás időpontjában ismertek az árengedményi feltételek, míg utólagos engedménynél csak a teljesítést követően válnak ismertté, így az adóalany választásától főszabály szerint csak utólagos bizonylatkorrekcióval érvényesíthető.

A természetbeni árengedmény

Gyakorta előfordul, hogy a nálunk már ténylegesen vásárlókat, szolgáltatást igénybe vevőket szeretnénk promótálni oly módon, hogy a vásárlással egyidőben vagy utólag valamilyen terméket, szolgáltatást adunk ajándékba, azaz ingyen. (Például aki szekrényt vásárol, kap ajándékba egy széket, vagy aki 100 000 Ft feletti értékben vásárol, valamilyen terméket kap ajándékba, de tulajdonképpen ide tartoznak az egyet fizet, kettőt kap akciók is.) Amennyiben ez a tranzakció megfelel az áfatörvény és a hatósági állásfoglalások által előírt, az alábbiakban részletezett feltételeknek, akkor ún. természetbeni árengedmény címén az áfa-fizetés alól. Ennek törvényi alapját szintén a 71. § (1) bekezdés b) pontja adja. Alapulhat valamely értékesítési mennyiség elérésén is, de a hivatalos álláspont szerint ilyen esetben is teljesülnie kell az üzletpolitikai célú árengedmény feltételeinek. Ez leegyszerűsítve azt jelenti tehát, hogy ha a 100 000 Ft felett vásárló 10% pénzbeni engedményt kap, akkor az előzőekben részletezett értelmezés szerint elvileg nem kell minden érintett számára azonos feltételek szerint adni engedményt, ha azonban terméke(ke)t vagy szolgáltatás(oka)t kap ajándékba a mennyiség elérését követően, akkor figyelemmel kell lenni arra is, hogy azonos feltételek mellett részesüljön minden vásárló és nyilvánosan meg kell hirdetni az akciót.

Ennél az árengedményi formánál kiemelt jelentőségű, hogy mindig meg kell lennie a közvetlen kapcsolatnak a konkrét ellenértékes ügylettel (ügyletekkel), nem elég, hogy általában a promóciót az eladás fokozása érdekében nyújtják. Nyilvántartási és bizonylatolási szintig lebontva meg kell jelölni, rögzíteni, hogy konkrétan mely vásárlás(ok) alapozzák meg a juttatást, a számlán is szerepeltetni kell az ingyen átadott termékeket is. Úgy értelmezendő ugyanis a tranzakció, hogy nincs ingyenes átadás, hanem az ellenértékes termék(ek), szolgáltatás(ok) árában az ingyen termék árát is megfizették, így nemcsak az alaptermék, -szolgáltatás került értékesítésre, hanem az ingyenes termék, szolgáltatás is. Ez különösebb nehézség nélkül általában megoldható, ha egyszerre kerül átadásra az ellenértékes ügylettel az ajándék. Van azonban olyan eset, hogy csak utólag vagy esetleg több, különböző időpontban eszközölt vásárlás jogosít együttesen az ajándékra. Ilyenkor a termékkör bővülése miatt a hivatalos álláspont szerint a főszabály alapján módosítani szükséges a számlát. Szintén csak állásfoglalás mondja ki azt a megkötést is, hogy az ajándék terméket, szolgáltatást áfa nélkül csak az ellenértékes ügylettel egy időben vagy később lehet nyújtani, azt megelőzve nem.

I. rész: A marketingakciók, promóciók áfa-kezelése – II. rész – Tényállási elemek számbavétele a promóciók áfa kötelezettségének meghatározása során
II. rész: A marketingakciók, promóciók áfa-kezelése – II. rész – Az árengedmény, mint promóció

***

Teljeskörű felkészülés a 2024. adóévre a kétnapos Adóegyetem konferencián! >> Adóegyetem 2024

Szerezd meg könyvelői kreditpontjaid a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tantermi, élő-online vagy e-learning videó keretében! Válassz helyszínek, előadók és időpontok közül! >> Könyvelői kreditpontos továbbképzések

Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM