Hétindító – 6. hét – Suller Kriszta

Sajnos vészes sebességgel fogy az időnk a beszámolókig, már február van, és még addig is rengeteg sok teendőnk van. A mai reggeli Kávé (igen nagybetűvel!) mellett tekintsük át mi is vár ránk a héten. A járulékbevallás mellett számolnunk kell az NY-nyomtatványok benyújtására is.

Az első járulékbevallás 2024-ben

Ez a hét a bérszámfejtések jegyében telik, jövő hét hétfőre, 12-re határidősek az alábbi bevallások:

  • XX58-as bevallások egyéni vállalkozások körében
  • XX08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól)

A fentiek elkészítése közben figyelemmel kell lennünk az év eleji jogszabályváltozásokból, – a már 2023. december 1-től hatályos minimálbér/garantált bér emelése mellett az esetlegesen 2024. január 1-től történő – béremelésekből, esetleges átsorolásokból eredő változásokra is! 

Munkaügy, foglalkoztatás, nyilatkozatok

Időt és gondot kell fordítanunk a befutott nyilatkozatok rögzítésére és ellenőrzésére, a korábbiakban figyelembe vett járulékkedvezmények áttekintésére, módosítására, ha az szükséges. Bár elsősorban nem a mi feladatunk – szerintem munkáltatói kompetencia – az éves szabadságolások meghatározása, a munkaszerződések módosítása ott, ahol ez szükséges. Azokon a helyeken ahol a szabadságok kiadását nem a törvény adta keretek között kívánják a felek végrehajtani, erről külön megállapodás kell, hogy szülessék, véleményem szerint évről évre újra. Ez több területen fontos és indokolt is lehet!

Irodánkban bevett gyakorlat, hogy év elején (kivételesen most 2023. év végén) a munkaszerződések módosításához mintát küldünk partnereinknek, rájuk bízva a kitöltés felelősségét, és minden évben újra egy munkaszerződés és belépéshez szükséges összes iratminta is kiküldésre kerül részükre, segítendő a munkájukat! Megjegyezzük, hogy a minimábéren/garantált bérminimum foglalkoztatott munkavállalók esetében a jogszabályi változásból eredő béremelés érvényesítésének egyik módja lehet a munkaszerződés közös megegyezéssel történő módosítása [Mt. 58. §], de megfelelő az a munkáltatói gyakorlat, amikor is a minimálbért vagy garantált bérminimumot keresőket tájékoztatják alapbérük emelkedéséről.*

Bevallást helyettesítő nyilatkozat

E hó 12-ig nem szabad megfeledkeznünk az NY-es nyomtatvány benyújtásáról, ott, ahol erre lehetőség van, és élni szeretnénk vele! (pl. civil szervezetek a 08-as járulékbevallás tekintetében stb.)

KATA bevallások és éves ÁFA bevallások előkészítése

Bokros teendőink közben már készíthetjük a KATA-sok bevallásait is, és az éves áfa bevallások is lassan a körmünkre égnek.

Év eleji törzsadat kontroll

Az adóhatóság már karbantartotta áfa gyakoriság miatt a törzsadatokat, megérkeztek már az értesítők is, így aki még nem tette meg, itt az ideje ellenőrizni, a nyilvántartásainkon átvezetni az idei évi áfa gyakoriságot, és egyúttal a gyakoriságot váltó cégeket erről valamilyen – lehetőleg írásos – formában tájékoztatni. 

Mindenkinek haladós szép napokat, akadálytalan bérszámfejtést, fennakadás nélküli kormányzati rendszereket, és gyorsan megérkező nyugtákat kívánok!

*A munkaügyi teendők témaköréhez kapcsolódva ajánljuk figyelmedbe az alábbi cikkünket: Újévi munkajogi teendőink 2024. elején – Dr. Horváth István

***

Készülj fel a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 E-learning videójával! >>Adóegyetem 2024

Az adóbevallási gyakoriság 1. rész – Dr. Kovács Ferenc

A magyar adóbevételek több, mint 90%-a az önadózáson alapul, melynek egyik mozzanata az adóbevallás. Ezért fontos az adóbevallási gyakoriság, tudniuk kell az adózóknak, hogy milyen gyakran kell teljesíteniük ezen adókötelezettséget. Az első részben az általános szabályokat ismertetem.

1. Önadózás – adóbevallás

Az önadózás lényege, hogy az adózó saját maga állapítja meg adóját, amit – meghatározott időközönként – bevall és megfizet. Az adózásnak ez a módja “bizalmi” elven alapul. Azaz mindaddig, amíg az adóhatóság a bevallásban szereplő adatok ellenkezőjét nem bizonyítja, azokat valósnak kell tekinteni. A bizonyítás az adóhatóságot terheli, vagyis az adóhatóság az önadózás helyességét ellenőrzés (jogkövetési vizsgálat, illetve adóellenőrzés) keretében vizsgálhatja. Ennek részletes szabályait az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.) szabályozza.

Ugyanakkor az adókötelezettségeket nem ez a törvény, hanem az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) szabályozza. Az Art. 9. §-a meghatározza az adókötelezettségeket, melyek közül az adóbevallás az egyik (legfontosabb) kötelezettség.

Az adóbevallás az adózó azonosításához, az adóalap, a mentességek, a kedvezmények, az adó, a költségvetési támogatás alapja és összege megállapításához szükséges adatokat tartalmazza.

Az adózó az önadózással megállapított adóról – ideértve a közvetett vámjogi képviselőnek az importáló helyett, valamint az Áfa tv. szerinti adóraktár üzemeltetőjének az adófizetésre kötelezett helyett a saját nevében teljesített adóbevallását is, az eljárási illetékek kivételével -, továbbá költségvetési támogatásról adónként, költségvetési támogatásonként az erre a célra rendszeresített nyomtatványon adóbevallást tesz.

A költségvetési támogatás előlegének, illetve gyakoribb igénybevételének igénylése nem minősül adóbevallásnak.

Az adóhatóság olyan nyomtatványt is rendszeresíthet, amely alkalmas több jogcímen fennálló adókötelezettség, költségvetési támogatásigénylés bevallására, illetve az adókötelezettség bevallása mellett költségvetési támogatás igénylésére.

Az adóhatóság az adóbevallás formájáról, tartalmáról a kitöltéssel kapcsolatos tudnivalókról tájékoztatókat tesz közzé (kitöltési útmutató).

Az adóbevallás pontos kitöltéséhez az adózónak jelentős érdeke fűződik, mivel az adó (támogatás) a bevallásban feltüntetettek szerint kerül az adózó terhére (javára) előírásra. Továbbá az adóhatósági ellenőrzés az adókülönbözetet az adóbevalláshoz viszonyítva állapítja meg (amennyiben adóellenőrzésre kerül sor).

Az adóbevallási kötelezettség alóli kivételek

Mivel az adóbevallás az egyik alapvető adókötelezettség, ezért az alóli kivételt csak szűk körben enged a törvény.

Magánszemélyek

Magánszemélyek vonatkozásában részben ilyennek lehet tekinteni a személyi jövedelemadó bevallási tervezetet (melyet a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szabályoz), azonban ténylegesen itt is bevallásról beszélünk, holott az adóhatóság annak kitöltésében segítséget nyújt. Nem magánszemélyek tekintetében az alábbi két lehetőséget lehet kiemelni.

Társasági adó

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao tv.) rendezi azt az esetet, hogy társasági adóbevallás helyett az adóévet követő év május 31-éig – bevallást helyettesítő nyomtatványon – nyilatkozatot tesz az alapítvány, a közalapítvány, az egyesület, a köztestület, az egyházi jogi személy, a lakásszövetkezet, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár, a közhasznú szervezetként besorolt felsőoktatási intézmény, az európai területi társulás, a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény, feltéve, hogy az adóévben vállalkozási tevékenységből (az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár kiegészítő vállalkozási tevékenységéből) származó bevételt nem ér el, vagy e tevékenységéhez kapcsolódóan költséget, ráfordítást nem számol el, továbbá az adóév utolsó napján egyházi jogi személynek minősülő adózó, ha vállalkozási tevékenységet nem folytat.

Amennyiben adókötelezettség nem keletkezett

A másik lehetőséget az Art. 49. § (4) bekezdése rendezi, amely alapján az adóbevallás benyújtásával egyenértékű, ha az adózó az adóhatóság által rendszeresített elektronikus űrlapon (ún. NY lapon) – a bevallás benyújtására előírt határidőig – nyilatkozik, hogy az adóbevallást azért nem nyújtotta be, mert adókötelezettsége nem keletkezett. E rendelkezés nem alkalmazható a soron kívüli bevallási kötelezettség esetén, továbbá felszámolás, végelszámolás, kényszertörlés esetén a tevékenységet lezáró adóbevallásra, valamint a felszámolás, végelszámolás, kényszertörlés befejezésekor benyújtandó adóbevallásra.

eÁfa rendszer

Végül kivételként lehet tekinteni a 2024. január 1-jétől hatályba lépett eÁfa rendszerre. Ez alapján szolgáltatásként az állami adó- és vámhatóság az adózót érintő, nyilvántartásában szereplő általános forgalmi adóalapra és adóra vonatkozó adatok rendelkezésre bocsátásával – ide nem értve az alanyi adómentességben részesülő, mezőgazdasági tevékenységet folytatóként eljáró vagy kizárólag adómentes tevékenységet végző általános forgalmi adóalanyra vonatkozó adatokat – és az Áfa tv. szerinti bevallás-tervezet összeállításával közreműködik az általános forgalmi adó bevallási kötelezettség teljesítésében.

Az állami adó- és vámhatósághoz benyújtandó adóbevallás időpontjáról az Art. 2. melléklete rendelkezik. Kivételt képeznek a naptári évtől eltérő üzleti évet választó adózók.

2. Adóbevallási gyakoriság általában

Az adózó valamennyi adóról – az általános forgalmi adó, a jövedéki adó, a társasági adó (adóelőleg) és a havi adó- és járulékbevallás kivételével –, ha az adóévet megelőző második évben a nettó módon számított elszámolandó általános forgalmi adója, vagy a nettó módon számított jövedéki adója, vagy a természetes személyektől általa levont jövedelemadó-előleg, vagy a természetes személyektől általa levont jövedelemadó-előleg és jövedelemadó együttes összege,

  • a tízmillió forintot elérte havonta,
  • a négymillió forintot elérte negyedévenként

bevallást tesz.

Látható, hogy a „fő szabály” éppen a legfontosabb adónemeknél nem alkalmazható, ott speciális rendelkezések találhatók.

Az előzőek szerint kell bevallást tennie annak az adózónak is, amely az adóévet megelőző második év utolsó napját követően szervezeti változással (átalakulással, kiválással, szétválással, egyesüléssel, beolvadással) jött létre, és az a szervezet, amelyből átalakult, kivált, vagy szétválás útján létrejött, illetve amellyel egyesült, vagy amelybe beolvadt, a szervezeti változást megelőzően az adóévet megelőző második évben az előzőekben meghatározott feltételeknek megfelelt.

Az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett természetes személy esetében speciális rendelkezést tartalmaz a törvény. E személyeknél ugyanis figyelmen kívül kell hagyni az adóévet megelőző második évben – nettó módon – számított elszámolandó általános forgalmi adóját.

A tárgyévben végzett, valamely korábbi adóbevallási időszakot érintő önellenőrzés, a határidőt követően benyújtott bevallás, illetőleg az utólagos adómegállapítás nem érinti a tárgyévi adóbevallás gyakoriságát.

A szociálpolitikai menetdíj-támogatásról (korábbi nevén: fogyasztói árkiegészítés) szolgáltatáscsoportonkénti részletességgel éves összesítő, a havi vagy évközi bevallás benyújtására kötelezett adózónak negyedéves összesítő bevallást kell benyújtania.

Az adózó adójáról és költségvetési támogatásáról a jogszabályban meghatározott határidő utolsó napja előtt is benyújthatja bevallását. Ebben az esetben a bevallást csak önellenőrzéssel lehet helyesbíteni. Az önellenőrzési pótlékot azonban a bevallás benyújtására előírt határidőt követő első naptól kell felszámítani.

Bevallási határidők

Az Art. meghatározza általános szabályként a havi és évközi bevallás határidőit. Ez alapján főszabály szerint a havi adóbevallást a tárgyhónapot követő hó 20. napjáig, az évközi bevallást a negyedévet követő hó 20. napjáig kell az adóhatósághoz benyújtani.

A havi vagy évközi adóbevallásra nem kötelezett adózónak valamennyi adóról a megállapításra előírt időszakonkénti részletezésben éves bevallást kell tennie (ettől eltérő rendelkezést tartalmaz az Art. 50. § (1) bekezdése a havi adó- és járulékbevallás tekintetében).

Az éves adóbevallás határidői főszabály szerint az adóévet követő év február 25-e, a  természetes személyek jövedelemadójáról az adóév utolsó napján vállalkozási tevékenységet nem folytató természetes személynek, a vállalkozási tevékenységet folytató természetes személynek, a mezőgazdasági őstermelőnek és az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett természetes személynek – ideértve a vállalkozási tevékenységét az adóév utolsó napján szüneteltető természetes személyt is – az adóévet követő év május 20-a.

A társasági adóról, az osztalékadóról az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig, míg a KATA adóalanyok „bevallási” (bevételükről történő nyilatkozattételi) határideje az adóévet követő év február 25-e.

Speciális bevallási gyakoriság

Az Art. 50. § (1) bekezdése speciális bevallási gyakoriságot határoz meg. E szerint havonként, a tárgyhót követő hónap tizenkettedik napjáig elektronikus úton bevallást tesz az adó- és/vagy társadalombiztosítási kötelezettségeket eredményező, természetes személyeknek teljesített kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő valamennyi adóról – ide nem értve a kamatjövedelem adót -, járulékokról és/vagy a törvényben meghatározott adatokról

  1. a munkáltató;
  2. a kifizető (ideértve az egyéni vállalkozónak nem minősülő természetes személy munkáltatót is);
  3. a Tbj. 87. § (5) bekezdése szerinti kötelezett.

Ez az ún. 08-as bevallás.

A béren kívüli és egyes meghatározott juttatásként adózó juttatások tekintetében a havi bevallási és fizetési kötelezettséget felváltja a negyedéves bevallási és fizetési kötelezettség 2024. január 1-től. (Szja törvény 69. § (5) bekezdése alapján).

Külön nevesítésre került, hogy a foglalkoztatónak nem minősülő, a Tbj. 6. § (1) bekezdés d) pontja szerinti egyéni vállalkozó havonta, a tárgyhót követő hónap tizenkettedik napjáig, a Tbj. 6. § (1) bekezdés h) pontja szerinti mezőgazdasági őstermelő negyedévente, a negyedévet követő hónap tizenkettedik napjáig elektronikus úton bevallást tesz az Art. 50. § (2) bekezdésben meghatározott adatokról. Ez pedig az ún. 58-as bevallás.

Negyedévente ad be bevallást az Szja tv. szerinti átalányadózást alkalmazó egyéni vállalkozó az adó- és járulékbevallási kötelezettsége vonatkozásában. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az adatokat továbbra is havi bontásban kell megküldeni az állami adó- és vámhatóság részére.

***

5percAdó ajánló:
Ha még nem készültél fel az évváltáshoz kötődő aktuális jogszabály változásokból, vagy csak szeretnéd minél hamarabb elkezdeni gyűjteni 2024-es krediteidet, kényelmesen, bárhonnan, bármikor, az Adóegyetem 2024 E-learning videóival mindezt megteheted.

Hétindító – 5. hét – Suller Kriszta

Habos kávés jó reggelt kívánok mindenkinek! Annak ellenére, hogy a héten “központi” beadási határidők nem igen vannak, rengeteg a teendőnk! Tekintsük hát át, mire is kellene sort keríteni pár napon belül!

Adó- és járulékigazolások kiadása*

A hét közepén, szerdán vége a januárnak, január 31-ére határidősek az alábbiak:

  • előző évről szóló személyi jövedelemadó bevalláshoz szükséges igazolás kiadása (M30), annak ellenére is ki kell adni az igazolást, hogy a NAV bevallási tervezetet készít, az igazolás kiadás tekintetében továbbra sincs változás!
  • az előző évről szóló járulékigazolás kiadása,
  • egyes K-s adatszolgáltatások benyújtása, (pl. súlyos fogyatékosságról kiállított igazolások (K51), társas vállalkozások adatszolgáltatás jegyzett tőke felemelése kapcsán (K71) stb.)

Nézz a fejlesztési tartalékok körmére!

Egy fontos dolog, amiről – tapasztalatom szerint – hajlamosak vagyunk megfeledkezni, a fejlesztési tartalékok kérdése! Azon esetekben, amikor a fejlesztési tartalékot nem használtuk el a törvény által előírt időszakon belül, akkor az adóalanynak az adót késedelmi pótlékkal növelten a negyedik adóévet követő első adóév első hónapjának utolsó napjáig kell megfizetnie, annak ellenére, hogy a bevallásra csak majd a XX29-es bevallás keretein belül, az arra irányadó határidőben kell sort keríteni. Tehát naptári évvel dolgozó üzleti éves adózók esetében ez január 31-ét jelenti!

Amennyiben a fejlesztési tartalékot annak egészében nem, de részben annak célja szerint felhasználta, akkor természetesen csak a fel nem használt rész tekintetében kell számolnunk az arra jutó adóval és annak késedelmi pótlékával. Naptári éves adózó esetében a késedelmi pótlék számítása annak az évnek a bevallására előírt határidejétől számítandó, amikor a kedvezmény figyelembe vételre került, és a lejárat évének december 31. napjáig tart.

Fókuszban a környezetvédelmi termékdíj

A január 31-i dátum a környezetvédelmi termékdíj szempontjából sem elhanyagolható! 

Ez a dátum a határideje

  • az átalány termékdíj hatálya alá történő bejelentkezésnek (pl. csekély mennyiségű csomagolást kibocsátó, vagy a gépjármű forgalmazók által használható átalány jogcím),
  • az egyéni hulladékkezelés hatálya alá történő bejelentkezésnek, 
  • a készletre vétellel  vagy az általános szabályok figyelembe vételével történő termékdíj megállapítás- és fizetés hatálya alá történő bejelentkezésnek.

 A határidő jogvesztő, igazolási kérelemnek helye nincs! Nyomtatványa: a XXTKORNY 

Egyéb teendők

És természetesen a héten már gondunk kell legyen a bérszámfejtési feladatok előkészítésére is, emberkéről emberkére haladva át kell tekintetnünk a paramétereket!  

Még egyetlen gondolat – bár úgy gondolom nem feltétlen könyvelés – a NEBIH élelmiszerlánc felügyeleti díj második részletét is január 31-ig kell megfizetni!

Az előttünk álló határidő-zivataros időkre mindenkinek kívánok kitartást, sok energiát, és azt, hogy az Ügyfélkapu és barátai legyenek velünk. Jövő héten ismét találkozunk!

 

*A járulékok témaköréhez kapcsolódva ajánljuk figyelmedbe az alábbi cikkünket: Újévi munkajogi teendőink 2024. elején – Dr. Horváth István

***

Készülj fel a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 E-learning videójával! >> Adóegyetem 2024

A Kkv. törvény módosításai – Sándorné Új Éva

A jogszabályi háttér

Az őszi adócsomag kihirdetése után több Magyar Közlöny is tartalmaz olyan változásokat, amelyek nem adómódosító jogszabályok, de a számviteli törvény, illetve más háttérszabály módosítása kapcsán az adóztatást is befolyásolják. A módosítások egyik köre a társasági adóalanyok egyik nagy csoportját érintik. Ezek a vállalkozások a kis-és középvállalkozások, amelyek sajátos helyet foglalnak el a támogatási és az adóztatási rendszerben is. Így most a folytatásban a Kkv. törvény módosításaival fogunk foglalkozni.

A változások kapcsán két jogszabály említendő:

    • 2023. évi CXIX. törvény a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény módosításáról (továbbiakban: Mód.tv.)
    • A Kormány 643/2023. (XII. 28.) Korm. rendelete a kis- és középvállalkozásokkal összefüggő egyes intézkedésekről (továbbiakban: Kormányrendelet).

A cikk témája szempontjából pedig az alap jogszabályok az alábbiak:

    • kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Kkv. tv.).
    • a társasági adóról és az osztalékadóról szóló (továbbiakban: Tao törvény) 1996. évi LXXXI. törvény.

 

A kis-és középvállalkozások a társasági adóban

A kis-és középvállalkozások nem csak a gazdasági életben játszanak fontos szerepet, hanem a támogatási rendszerben és az adórendszerben is sajátos szabályozás vonatkozik rájuk. Az adójogi eltérések leginkább a társasági adóztatás területén lelhetőek fel. A 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról (továbbiakban: Tao törvény) alapján, minden olyan szervezetnek, amely jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló vállalkozási tevékenységet végez, társasági adó fizetési kötelezettsége van.

A társasági adó kedvezményrendszere preferál, ösztönöz vagy egyben mindkettőt tartalmazza. A kedvezmények elismert költségek, adózás előtti eredményt csökkentő lehetőségek és a számított adót csökkentő kedvezmények formájában vehetők igénybe. Az igénybe vehető kedvezmények azonban nem teljesen egyformák. A Tao. tv. ugyanis tartalmaz olyan kedvezményeket, amelyeket csak kis-és középvállalkozás veheti igénybe. A kedvezmények a kkv. szférán belül is tovább bonthatók. Némely esetben a tulajdonosi körre, más esetben a vállalkozás nagyságára vonatkozóan találhatunk a Tao-ban eltérő feltételeket.

A gyakorlatban néha problémát jelent a törvényi megfogalmazás is.

    • abban az esetben, ha a Tao törvény úgy fogalmaz, hogy kis- és középvállalkozás, akkor az adott kedvezményt bármely kkv kategóriába tartozó (mikro-, kis-, közép) vállalkozás érvényesítheti.
    • amennyiben a Tao törvény középvállalkozást ír, akkor a kedvezmény vagy annak feltétele csak a középvállalkozásokra vonatkozik (pl. fejlesztési kedvezmény esetén).
    • olyan mondat is található a Tao törvényben, amely kisvállalkozást említ. Ebben az esetben a kedvezményt a mikro- és kisvállalkozás veheti igénybe.
    • amennyiben a Tao törvény mikrovállalkozást ír, akkor egyértelmű, hogy az adott kedvezmény vagy annak feltétele csak a mikrovállalkozásokra vonatkozik.

 

A KKV besorolás módosítása 

A vállalkozás besorolása fontos feltétele bizonyos társasági adót érintő kedvezmények igénybevétele szempontjából. Megemlítendő, hogy a besorolás az innovációs járulékfizetési kötelezettség vagy mentesség miatt is elengedhetetlen. Harmadikként pedig az EU pályázatok elérhetőségét is meg kell említeni.

Azt, hogy a magyar szabályok alapján mely vállalkozás minősül mikro-, kis- és középvállalkozásnak, azt a Kkv. tv. határozza meg. A törvény KKv-k besorolására vonatkozó létszámra és pénzügyi mutatókra vonatkozó előírásai teljesen azonosak a 651/2014/EU rendelet szabályaival.

 

A Magyar Közlöny 189. számában megjelent Mód.tv. pontosítja a Kkv. tv. szövegét. A Kkv. tv. szövegéből kikerült az az egyéni vállalkozóra való direkt utalás. Ugyancsak törlésre került az egyszerűsített vállalkozói adóra (Eva) vonatkozó megjegyzés, hiszen ilyen adónemet a magyar adórendszer évek óta nem tartalmaz. A Mód. tv. alapján, a KKv. tv. 5. § (1) bekezdése 2024. január 1-jétől úgy rendelkezik, hogy:

    • összevont (konszolidált) beszámoló készítésére kötelezettek esetében a mutatókat a jóváhagyásra jogosult személy vagy testület által elfogadott utolsó összevont (konszolidált) beszámoló szerinti foglalkoztatotti létszám és nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg alapján kell meghatározni. 
    • a konszolidált beszámolóra nem kötelezett vállalkozások esetében az adatokat az éves beszámoló vagy egyszerűsített éves beszámoló szerinti foglalkoztatotti létszám és nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg alapján kell meghatározni. 
    • az összevont (konszolidált) beszámoló, éves beszámoló, vagy egyszerűsített éves beszámoló készítésére nem köteles vállalkozás minősítése az adóbevallása szerint, és az adóbevallásban vagy a külön nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszám alapján történik. 
    • önálló vállalkozás esetében a vállalkozás besorolásához adatokat kizárólag az adott vállalkozás nyilvántartása alapján kell meghatározni.

Amennyiben a vállalkozás működési ideje 1 évnél rövidebb, az adatokat éves szintre kell vetíteni.

Azon vállalkozás esetében, amelynek partner- vagy kapcsolódó vállalkozásai vannak, a Kkv. tv. 3. §-ban meghatározott adatokat az összevont (konszolidált) éves beszámoló vagy bevallás alapján, ennek hiányában a vállalkozás nyilvántartása alapján kell meghatározni.

Partnervállakozások

A partnervállalkozások adatainak meghatározása során a partnervállalkozások adataihoz teljes mértékben hozzá kell adni azoknak a vállalkozásoknak az adatait is, amelyek a partnervállalkozásokhoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódnak. Persze csak akkor, ha ezek az adatok a partnervállalkozások összevont (konszolidált) éves beszámolóiban nem szerepelnek. A közvetett tulajdont a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 5. § (1) bekezdésének 84. pontja szerint kell értelmezni. Az összesítés során az adatokat a tőkeérdekeltségi, illetve a szavazati arányok közül a nagyobbnak megfelelő arányban kell figyelembe venni. Keresztrészesedés esetén a magasabb százalékot kell alkalmazni.

Kapcsolódó vállalkozások

A kapcsolódó vállalkozások adatainak meghatározása során a kapcsolódó vállalkozások adataihoz arányosan hozzá kell adni a kapcsolódó vállalkozással olyan partnervállalkozási kapcsolatban lévő vállalkozások adatait, amelyek közvetlenül tulajdonosai a kapcsolódó vállalkozásnak, vagy közvetlenül a kapcsolódó vállalkozás tulajdonában vannak. Kivételt képez az az eset, ha ezek az adatok a konszolidált beszámolóban legalább az előző bekezdésben említett százalékkal arányosan már szerepelnek.

 

A besorolás változása

A Kkv. tv. 5. § (3) bekezdése 2024. január 1-jétől úgy rendelkezik, hogy a vállalkozás abban az esetben veszíti el, illetve nyeri el a KKV minősítést, ha két egymást követő számviteli időszakban, illetve bevallási időszakban túllépi a meghatározott foglalkoztatotti létszám létszámot vagy pénzügyi határértékeket, vagy elmarad azoktól. 

A kétéves szabály alkalmazásakor a KKv minősítésnél két fogalmat kell elkülöníteni:

    • az egyik a vállalkozás tényleges állapota,
    • a másik a vállalkozás besorolása.

A vállalkozás adott évi besorolása eltérhet a tényleges állapottól, mivel az alapja a megelőző év besorolása, amely a kétéves szabály alkalmazásával vagy megváltozik, vagy nem. A vállalkozás kkv kategóriákon belüli kkv kategórián túli átsorolására akkor kerül sor, ha a határértékek két egymást követő beszámoló adatai alapján meghaladják a korábbi besorolást, vagy alatta maradnak annak.

A társasági adó kkv. szektorra vonatkozó kedvezményei 

A Tao. tv. tartalmaz olyan kedvezményeket, amelyeket kizárólag kis- és középvállalkozás vehet igénybe. Ezek a kedvezmények a következők:

    • mikrovállalkozás foglalkoztatási adóalap- kedvezménye a létszámnövekményre tekintettel [Tao. tv. 7. § (1) y)],
    • kis- és középvállalkozás beruházási adóalap-kedvezménye [Tao. tv. 7. § (1) zs)],
    • kis- és középvállalkozás adókedvezménye (kamatkedvezmény) [Tao. 22/A (1) J)].
    • kkv. fejlesztési adókedvezmény [Tao. 22/B]. A fejlesztési kedvezmény beruházási érték követelményénél a mikro-, a kis és a középvállalkozás megkülönböztetésre kerül).

Figyelemmel kell lenni arra, hogy az előzőekben felsorolt első három kedvezmény de minimis támogatásnak minősül. A társasági adóbevallásban a de minimis támogatásokról külön lapokat is ki kell kitölteni.

 

A vállalkozások támogatása

2024. január 1-jétől módosul a kkv-szektor támogatására vonatkozó szabályozás is. A KKV-k fejlődését szolgáló támogatások forrása a központi költségvetésről szóló törvényben e célra létrehozott előirányzat. A Mód.tv. alapján a Ktv. törvény alapján a vállalkozásfejlesztésért felelős miniszter irányítása alatt álló fejezete külön előirányzaton tartalmazza a miniszter hatáskörébe tartozó, a KKV-k fejlődésének finanszírozását szolgáló költségvetési kiadásokat.

A Mód. tv. alapján a Kkv tv. 8. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az előirányzatból vissza nem térítendő vagy visszatérítendő támogatás különösen a következő formákban nyújtható:

Megjegyzendő, hogy egy vállalkozás egyidejűleg több támogatási formában is részesülhet. A KKV-k más célokat szolgáló elkülönített állami pénzalapból és a központi költségvetésben meghatározott célelőirányzatból is részesülhet támogatásban. Külön törvény a KKV-k számára adó-, díj- és járulékkedvezmény igénybevételének lehetőségét írhatja elő.

Arra nagyon figyelni kell, hogy az állami támogatások de minimis támogatásnak minősülhetnek.

***

5percAdó ajánló:
Ha még nem készültél fel az évváltáshoz kötődő aktuális jogszabály változásokból, vagy csak szeretnéd minél hamarabb elkezdeni gyűjteni 2024-es krediteidet, kényelmesen, bárhonnan, bármikor, az Adóegyetem 2024 E-learning videóival mindezt megteheted.

Újévi munkajogi teendőink 2024. elején – Dr. Horváth István

Általában rutinból látjuk el – visszatérő jellegük alapján – az újesztendőhöz kapcsolódó feladatokat a munkajog területén. A jogalkotás ugyanakkor egy kérdésben már az óévre előre hozta a 2024. esztendő egyik, nem feltétlenül minden munkavállalót érintő penzumát: a minimálbér- és a garantált bérminimum összegének emelését. A további teendők az időhöz kapcsolódnak, nevezetesen a szabadsághoz és – ugyancsak nem feltétlenül – a munkaidőkerethez. Egy újdonságra itt is felhívjuk a figyelmet: módosult a Munka Törvénykönyve az egyik pótszabadság kiadásával kapcsolatban.

 

Minimálbér és garantált bérminimum-emelés – már az óévtől esedékes feladat a munkajog területén

Óévi feladat volt szükséges esetben az alapbér emelése, az újesztendőé – megnövelt összegű alapbér esetén – első alkalommal az új bér számfejtése és kifizetése. 2023. december 1-jén lépett ugyanis hatályba az 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról. Bár a jogszabály címe a munkabért említi, fontos, hogy munkaviszony esetében ezen az alapbért kell érteni.

A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér) a teljes munkaidő teljesítése esetén havibér esetén 266 800 forint, hetibér esetén 61 340 forint, napibér esetén 12 270 forint, órabér esetén 1534 forint. Ettől eltérően, a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum a teljes munkaidő teljesítése esetén havibér esetén 326 000 forint, hetibér esetén 74 950 forint, napibér esetén 14 990 forint, órabér esetén 1874 forint [508/2023. Korm. rendelet 2. § (2)-(3) bekezdés].

Ez alapján a kedvezmények nélkül számolt nettó

  • minimálbér 177 400 forint,
  • garantált bérminimum 216 800 forint összegű.*

Teljesítménybérezésnél a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő teljesítése esetén a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének (tiszta teljesítménybér, illetve garantált bér és teljesítménytől függő mozgóbér együttes) a minimálbér összege 266 800 forint, a garantált bérminimum összege 326 000 forint.

A 508/2023. Korm. rendelet szerinti rendelkezéseket első alkalommal az új minimálbérrel és garantált bérminimummal kapcsolatban a 2023. december hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni.

Alapbér emelés**

A Munka Törvénykönyve (Mt.) munkaszerződés egyik mellőzhetetlen tartalmi eleme az alapbér. Ha 2023. december 1-jén ennek összege teljes munkaidőben történő foglalkoztatása esetén nem érte el a 508/2023. Korm. rendelet szerinti minimálbér vagy – legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben – a garantált bérminimum mértékét, december 1-i hatállyal szükségessé vált az alapbéremelés.

Ennek egyik módja lehet az Mt. szerint a munkaszerződés közös megegyezéssel történő módosítása [58. §]. Ehhez ugyanakkor nem kell feltétlenül munkaszerződés-módosítás. A minimálbért vagy garantált bérminimumot keresőket a munkaadónak írásban elegendő tájékoztatnia alapbérük emelkedéséről. Miután e két bérminimum összegét jogszabály állapítja meg, teljes munkaidő esetén a munkáltató a munkavállaló beleegyezése ellenére is köteles alapbérként legalább minimálbért, vagy garantált bérminimumot fizetni. Így a munkáltató jogszerűen egyszerűsíti az adminisztrációt, ha munkaszerződés-módosítás helyett tájékoztatót ad át alkalmazottjának 2023. december 1.-től alapbérének a 508/2023. Korm. rendelet szerinti minimálbér vagy a garantált bérminimum összegére történő emeléséről. Természetesen az említetteknél magasabb összegű alapbér megállapításához viszont már kötelező a munkaszerződés-módosítás.

 

Szabadság – ha maradt az óesztendőről

Az Mt. szerint a szabadságot – az apasági szabadságot és a szülői szabadságot kivéve – az esedékesség évében kell kiadni, még akkor is, ha a munkavállaló nem kíván szabadságra menni [Mt. 123. § (1) bek.]. Mindez a bérfizetéshez hasonlatos munkaadói kötelezettség. 2024-re 2023-ról megmaradt szabadság jogszerűen csak az Mt.-ben foglalt esetekben adható ki. Összefoglalva ezek a következők.

  • A munkaviszony 2023. október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató annak teljes tartamát 2024. március 31-ig adhatja ki. A szabály alkalmazása az újévben kiadandó szabadság mértékét növeli meg [Mt. 123. § (2) bek.]. 
  • A szabadságot a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett 2023-ban kiadni. Amennyiben a munkavállaló például a szülési szabadság, majd gyermekgondozási fizetés nélküli szabadság leteltét követően 2023. decemberében állt munkába, az ezt követő hatvan napon belül szükséges megkezdeni a korábbi évekről felhalmozódott szabadságának kiadását [Mt. 123. § (3) bek.]. 
  • 2023-ban kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, amennyiben igénybevétele az esedékesség évében – azaz az óévben – megkezdődött és a szabadság 2024-ben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot [Mt. 123. § (4) bek.]. 
  • Kollektív szerződés rendelkezése szerint kivételesen fontos gazdasági érdek vagy a működését közvetlenül és súlyosan érintő ok (pl. évvégi, nagyszámú munkavállalót érintő influenzajárvány) esetén a szabadság egynegyede legkésőbb 2024. március 31-ig adható ki [Mt. 123. § (5) bek.]. 
  • A munkáltató a munkavállalóval megkötött eseti megállapodás alapján a 2023-ra járó életkor szerinti pótszabadságot 2024. végéig adhatja ki [Mt. 123. § (6) bek.].

 

A 2024-es esztendő szabadsága 

Az újév egyik kötelező feladata a munkavállalók szabadságának megállapítása. A szabadság mértékét nem érinti, ha a munkavállalót a munkáltató részmunkaidőben alkalmazza [MK 19. számú állásfoglalás]. Így például a napi négyórás részmunkaidőben dolgozó munkavállaló szabadságának mértékét nem lehet megfelezni, az időarányosság csak a munkaidő mértékén alapuló jogosultság (pl. a szabadság idejére járó távolléti díj) esetén alkalmazandó. A munkavállalót a szabadság a további munkaviszonya után is megilleti [MK 18. számú állásfoglalás]. A 2024.01.01-jén határozatlan idejű munkaviszonyban álló munkavállaló esetében egységesen 20 munkanap alapszabadsággal kalkulálhatunk. Természetesen a számítás helytállóságát befolyásolja, ha például 2024. folyamán a munkaviszony megszűnik, hiszen ekkor a szabadság arányos része jár. Mindez irányadó a következőkben ismertetendő tervezhető pótszabadságokra is. A munkaadónak „ébernek” kell lennie, mivel a munkaviszony megszűnéséig az időarányosnál hosszabb tartamban kiadott szabadságra kifizetett távolléti díj nem követelhető vissza.

 

A tervezhető pótszabadságok 

A pótszabadságok egy részével biztosan számolhat a munkáltató. Ilyen az életkor szerinti pótszabadság, aminek tartama 25-45 éves korig fokozatosan emelkedik, 1-től 10 munkanapig [Mt. 117. (1) bek.]. A hosszabb tartamú pótszabadság a munkavállalónak abban az évben jár először, amelyben az Mt. által magasabb tartamú pótszabadságra jogosító életkort betölti [Mt. 117. § (2) bek.]. Akár már az év elején is érdemes kalkulálni azzal a lehetőséggel, hogy a munkáltató a munkavállalóval megkötött megállapodás alapján e pótszabadságot az esedékesség évét követő év, esetünkben 2025 végéig adja ki [Mt. 123. § (6) bek).]. Ezt a megállapodást ugyanakkor nem lehet határozatlan időre megkötni, az alku mindig csak az érintett esztendő életkor szerinti pótszabadságának a következő évben történő kiadását biztosíthatja. Megjegyezzük, az Mt. nem ír elő alaki kötöttséget e megállapodásra, viszont a garancia érdekében mégis javasoljuk az írásba foglalást.

A fiatal munkavállaló pótszabadsága sem érheti váratlanul a munkáltatót, évenként öt munkanap, utoljára abban az évben illeti meg a munkavállalót, amelyben a tizennyolcadik életévét betölti [Mt. 119. § (1) bek.]. A fiatal munkavállalónak járó pótszabadság a tizennyolcadik életévének betöltése után a naptári évből hátralevő, munkaviszonyban töltött időre – arányosan – azt a munkavállalót is megilleti, akinek munkaviszonya az említett életkorának elérése után keletkezett. [MK 120. számú állásfoglalás]. Szintén tervezhető a különböző fogyatékkal élő kollégáink részére járó pótszabadság, így a megváltozott munkaképességű, a fogyatékossági támogatásra jogosult, vagy a vakok személyi járadékára jogosult munkavállalóknak évenként járó öt munkanap pótszabadság [Mt. 120. §]. 

A munkahelytől függ, így ugyancsak tervezhető a föld alatt állandó jelleggel vagy az ionizáló sugárzásnak kitett munkahelyen naponta legalább három órát dolgozó munkavállalónak járó évi öt munkanap pótszabadság [Mt. 119. § (2) bek.]. A törvényszöveg szerinti „föld alatt” fordulat fogalmába értelmezésem szerint beletartozik valamennyi talajszint alatt elhelyezkedő munkahely, ahol nincs természetes fény és szellőzés (pl. egy áruház alagsori raktára, földalatti vasút).

 

Egy részben tervezhető pótszabadság, az apasági- és a szülői szabadság

Nem feltétlenül kalkulálhat a munkáltató a gyermek után járó pótszabadsággal, hiszen például az évkezdést követően is megfoganhat az a magzat, aki 2024 végéig látja meg a napvilágot. A munkaadó ennek folytán csak év közben értesül arról, hogy „jön a gyerek”. A munkavállalónak a tizenhat évesnél fiatalabb egy gyermeke után kettő, két gyermeke után négy, kettőnél több gyermeke után összesen hét munkanap pótszabadság jár. E pótszabadság fogyatékos gyermekenként két munkanappal nő. A pótszabadságra való jogosultság szempontjából a gyermeket először a születésének évében, utoljára pedig abban az évben kell figyelembe venni, amelyben a tizenhatodik életévét betölti [Mt. 118. § (1)-(3) bek.]. 

Az apasági szabadsággal a munkaadó 2024. elején csak akkor számolhat, ha már megszületett a gyermek, de az apa azt nem vette igénybe. Az Mt. szerint az apa gyermeke születése esetén legkésőbb a gyermeke születését követő, vagy gyermek örökbefogadása esetén legkésőbb az örökbefogadást engedélyező határozat véglegessé válását követő második hónap végéig tíz munkanap szabadságra jogosult. Az apasági szabadságra a munkavállaló akkor is jogosult, ha a gyermeke halva születik, vagy meghal [118. § (4) bek.]. 

Szintén nem feltétlenül tervezhető az apaságival együtt 2023.01.01-jén bevezetett szülői szabadság, ami a munkavállalót gyermeke hároméves koráig illeti meg. Tartama 44 munkanap, igénybevételének feltétele, hogy a munkaviszony egy éve fennálljon [Mt. 118/A. §]. Annyiban kalkulálhat vele a munkáltató, hogy minimum egy éve fenn kell, hogy álljon a munkavállaló munkaviszonya, miután viszont e szabadság a gyermek hároméves koráig jár, előre viszont nem tudni, hogy abból melyik évben hány munkanapot kíván a szülő igénybe venni.

 

A gyermek után járó pótszabadság kiadásának új szabálya

2024. január 1-jén lép hatályba a 2023. évi CXIII. törvény a gyermek után járó pótszabadság biztosításának feltételeivel összefüggésben az Mt. módosításáról. A változás: a munkáltató a szülői szabadság mellett a gyermek után járó pótszabadságot [Mt. 118. § (1)-(2) bek.] is a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban adja ki, amelyre vonatkozó igényét a munkavállalónak legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt be kell jelentenie.

Ha a kérelemre kötelezően kiadandó szabadságot nézzük, változatlanul a munkáltató évente hét munkanap szabadságot – a munkaviszony első három hónapját kivéve – legfeljebb két részletben a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni. Ekkor is a munkavállalónak erre vonatkozó igényét legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt be kell jelentenie a munkaadónak [Mt. 122. § (2) bek.]. És az apasági szabadságot is a gyermek születését követő, vagy gyermek örökbefogadása esetén legkésőbb az örökbefogadást engedélyező határozat véglegessé válását követő második hónap végéig a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban, legfeljebb két részletben kell kiadni [Mt. 118. § (4) bek.]. Nincs ugyanakkor arra törvényi rendelkezés, mit tegyen a munkaadó, ha a munkavállaló nem él jogával, nem kéri a szabadság kiadását. Ez a mulasztás nem jogalapja a szabadság egy része következő évre történő „átcsúszásának”. Indokolt ezért az esztendő végéhez közeledve felszólítani a munkavállalót, ne feledkezzen meg e jogosultságáról.

 

Újév – kezdődhet az új munkaidőkeret 

Gyakori, hogy a munkáltató döntése alapján a munkaidőkeret január 1-jén kezdődik. Célszerű már decemberben kiszámolni a keretbe tartozó óraszámot. Az Mt. szerint a munkaidő-keretben teljesítendő munkaidőt 

  • a munkaidőkeret tartama, 
  • a napi munkaidő (teljes munkaidő esetén ez 8 óra), és 
  • az általános munkarend alapulvételével kell megállapítani.

A munkáltató egyoldalú döntésével különös törvényi előfeltétel nélkül legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét tartamú munkaidőkeret alkalmazásáról dönthet. A keret tartamának ugyancsak munkaadói elhatározás alapján legfeljebb hat hónapra vagy huszonhat hétre történő „nyújtásához” már az alábbi minősítő jegyek egyikének fenn kell állnia: 

a) megszakítás nélküli, több műszakos, vagy idényjellegű tevékenység, illetve
b) készenléti jellegű, továbbá az Mt. 135. § (4) bekezdésében meghatározott munkakörben*** foglalkoztatott munkavállaló.

A munkaidőkeret tartama, ha ezt objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják, kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb harminchat hónap is lehet [Mt. 94. § (1)-(3) bek.].

 

*Lásd: https://bank360.hu/minimalber-emeles-2024-jaradek-tappenz

**A bérek számításával, tervezésével kapcsolatban segítséget kaphatsz oldalunkon a BaBér bérkalkulátorától.

***a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi utasok és járművek földi kiszolgálását végző, valamint a légi navigációs szolgáltatások biztosításában közreműködő vagy azt közvetlenül támogató,
b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,
c) a közúti közlekedésben a menetrend szerinti helyi, valamint az ötven kilométert meg nem haladó útszakaszon végzett helyközi menetrend szerinti személyszállítást végző és a zavartalan közlekedést biztosító,
d) a vasúti személyszállítás, valamint a vasúti árufuvarozás körében utazó vagy a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben,
e) a kikötőben foglalkoztatott munkavállaló

***

5percAdó ajánló:
Ha még nem készültél fel az évváltáshoz kötődő aktuális jogszabály változásokból, vagy csak szeretnéd minél hamarabb elkezdeni gyűjteni 2024-es krediteidet, kényelmesen, bárhonnan, bármikor, az Adóegyetem 2024 E-learning videóival mindezt megteheted.

Hétindító – 4. hét – Suller Kriszta

Habos kávés jó reggelt kívánok mindenkinek! Kitartást a mai napra, lévén a negyedéves zárlat és a hózárás végén járunk!

Zárjuk 2023 utolsó negyedévét, és hónapját….

Mivel 20-a hétvégére esett, a határidő a mai nap, január 22-e:

  • Havi és negyedéves áfa bevallások és befizetések,
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges, pl. alanyi mentes áfa alanyok esetleges rendkívüli havi bevallásai,
  • Havi és negyedéves összesítő nyilatkozat (figyelve az esetlegesen értékhatárt átlépőkre, elképzelhető olyan eset is, amikor főszabály szerint negyedéves áfa bevallói státusz ellenére havi összesítő nyilatkozat benyújtásra kerül sor),
  • Éves áfa bevalló ügyfelek esetén meg kell nézni, nem lépett-e értékhatárt,
  • KIVA előleg bevallás és megfizetés,
  • Cégautóadó bevallás és megfizetés,
  • Környezetvédelmi termékdíj negyedéves bevallása és megfizetése,
  • 01-es bevallás benyújtása havi és negyedéves bevallói státusz esetén (rehabilitációs hozzájárulás, cégautó adó stb.),
  • Nem feledkezhetünk meg a havi és negyedéves társasági adóelőleg megfizetéséről sem.

Áfa tekintetében különös tekintettel kell lenni egy két ügyfélnél, aki áfa státuszt váltott (pl. áfásból alanyi mentes lett stb.) az átmeneti szabályokra, melyek a normál érától eltérő speciális áfa bevallási jogcímeket is generálhatnak!

Januári hajrá… 

A jövő hét közepén véget ér a január, 31-ére határidősek az alábbiak:

  • előző évről szóló személyi jövedelemadó bevalláshoz szükséges igazolás kiadása (M30). Annak ellenére is ki kell adni az igazolást, hogy a NAV bevallási tervezetet készít, az igazolás kiadás tekintetében ennek ellenére nincs változás!
  • az előző évről szóló járulékigazolás kiadása
  • egyes K-s adatszolgáltatások benyújtása

Ha van évek óta görgetett fejlesztési tartalék….

Egy fontos dolog, amiről – tapasztalatom szerint – hajlamosak vagyunk megfeledkezni, a fejlesztési tartalékok kérdése! Azon esetekben, amikor a fejlesztési tartalékot nem használtuk el a törvény által előírt időszakon belül, akkor az adóalanynak az adót késedelmi pótlékkal növelten a negyedik adóévet követő első adóév első hónapjának utolsó napjáig kell megfizetnie, annak ellenére, hogy a bevallásra csak majd a XX29-es bevallás keretein belül, az arra irányadó határidőben kell sort keríteni. Tehát naptári évvel dolgozó üzleti éves adózók esetében ez január 31-ét jelenti!

Amennyiben a fejlesztési tartalékot annak egészében nem, de részben annak célja szerint felhasználta, akkor természetesen csak a fel nem használt rész tekintetében kell számolnunk az arra jutó adóval és annak késedelmi pótlékával. Naptári éves adózó esetében a késedelmi pótlék számítása annak az évnek a bevallására előírt határidejétől számítandó, amikor a kedvezmény figyelembe vételre került, és a lejárat évének december 31. napjáig tart.

NEBIH élelmiszerlánc-felügyeleti díj

Még egyetlen gondolat – bár úgy gondolom nem feltétlen könyvelés – a NEBIH élelmiszerlánc felügyeleti díj második részletét is január 31-ig kell megfizetni!

Az előttünk álló határidő-zivataros időkre mindenkinek kívánok kitartást, sok energiát, és azt, hogy az Ügyfélkapu és barátai legyenek velünk. Jövő héten ismét találkozunk!

***

Készülj fel a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 E-learning videójával! >> Adóegyetem 2024

Hétindító – 3. hét – Suller Kriszta

Kellemes hétfőt mindenkinek, így a negyedéves hajrá utolsó napjaiban, amikor zárjuk 2023 utolsó negyedévét. Mindannyiunknak működő cég- és ügyfélkaput kívánok, de azért a kávét ma se felejtsük el!

 

Zárjuk 2023 utolsó negyedévét, és hónapját….

Mivel 20-a hétvégére esik, a határidő jövő hét hétfőre, 22-re tolódik. 22-re határidős tehát:

  • Havi és negyedéves áfa bevallások és befizetések
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges, pl. alanyi mentes áfa alanyok esetleges rendkívüli havi bevallásai.
  • Havi és negyedéves összesítő nyilatkozat (figyelve az esetlegesen értékhatárt átlépőkre, elképzelhető olyan eset is, amikor főszabály szerint negyedéves áfa bevallói státusz ellenére havi összesítő nyilatkozat benyújtásra kerül sor)
  • Éves áfa bevalló ügyfelek esetén meg kell nézni, nem lépett-e értékhatárt. 
  • KIVA előleg bevallás és megfizetés
  • Cégautóadó bevallás és megfizetés
  • Környezetvédelmi termékdíj negyedéves bevallása és megfizetése 
  • 01-es bevallás benyújtása havi és negyedéves bevallói státusz esetén (rehabilitációs hozzájárulás, cégautó adó stb.)
  • Nem feledkezhetünk meg a havi és negyedéves társasági adóelőleg megfizetéséről sem 

Áfa tekintetében különös tekintettel kell lenni egy két ügyfélnél, aki áfa státuszt váltott (pl. áfásból alanyi mentes lett stb.) az átmeneti szabályokra, melyek a normál érától eltérő speciális áfa bevallási jogcímeket is generálhatnak! 

 

Járulék-és adóigazolások kiállítása a tavalyi évről

A hét nagy témája – a negyedéves zárásokon túl – szerintem az előző évi bérek és járulékok kapcsán kiadott igazolások, melyek kiadási határideje a hónap végére határidős, de én igyekszem ezt legkésőbb ebben az időszakban elküldeni a későbbi problémák elkerülése végett!

Az adóhatósági SZJA bevallás készítés miatt pedig fontos, hogy ezeket különös figyelemmel készítsük ha és amennyiben előző évi járulékbevallást érintő önrevízió szükségeltetik, akkor ezt is ezzel egy időben célszerű elvégezni, hogy amikor odabenn megnyomják a gombot, már jó adatok kerüljenek a tervezetbe. Hangsúlyozom, önmagában az a tény, hogy az adóhatóság készít tervezetet, még nem mentesíti a munkáltatókat, kifizetőket az igazolások kiadása alól!

Az igazolásokon túl fel kell készülnünk az idei év első bérszámfejtésére, melyhez új nyilatkozatokat kell begyűjteni, az azokon lévő adatokat pedig fel kell dolgozni. Ellenőrizni kell, hogy az esetleges béremelések összegei átvezetésre kerültek-e már, hogy csúszott-e ki valaki bármely kedvezményes járulék jogcím alól, esetleg beemelhető-e bárki bármely kedvezményes jogcím hatálya alá. 

 

Egyéb januári teendők

Január 31-re lesznek határidősek az ún. K-s adatszolgáltatások is, így célszerű végiggondolni, van e bármely ilyen típusú adatszolgáltatásban érintett ügyfelünk! 

Civil szervezetek esetében ma még benyújtható a GJADO nyomtatvány, melyen kérelmezhetik a gépjárműadó mentességet az idei évre! Ezt a kérelmet minden évben újra be kell nyújtani, jogvesztő határideje január 15-e. Szintén évente újra kell nyilatkoznia a GJFORGNYIL nyomtatványon a gépjármű forgalmazóknak, ha az illetékmentességüket e tekintetben fenn kívánják tartani erre az adóévre is, és a feltételeknek továbbra is megfelelnek.

 

Az előttünk álló határidő-zivataros időkre mindenkinek kívánok kitartást, sok energiát, és azt, hogy az Ügyfélkapu legyen velünk. Jövő héten ismét találkozunk!

***

Készülj fel a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 E-learning videójával! >> Adóegyetem 2024

Hétindító – 2. hét – Suller Kriszta

Szeretettel üdvözöllek ezen a szép hétfő reggelen ismét. A héten igazán beindul a könyvelői szezon, sajnos levegőt nem kapunk egy darabig, így amikor tudunk, próbáljunk előremutatóan haladni a munkával!

2024 első határideje, bár még 2023-as évet érint

Péntekre határidős (12-e) a járulékbevallások benyújtása az alábbiak szerint:

  • XX58-as bevallások egyéni vállalkozások körében
  • XX08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve a különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT)

Ennek ellenére hívjuk fel ügyfeleink figyelmét, hogy kiemelten fontos, hogy a december hónapra vonatkozó munkabér és bérjellegű kifizetések január 10-ig megtörténjenek, hiszen csak így minősülnek az előző év (2023. év) jövedelmének. Mivel negyedévet is zártunk, a normál költség elszámolós egyéni vállalkozók szja előlegeire is figyelmet kell fordítanunk, továbbá az átalányadózók 58-as bevallása is most esedékes! Kiemelt figyelemmel kell lennünk a minimálbér változások átvezetésére is még számfejtés előtt, hiszen azok már decemberre változnak!

Nyakunkon a negyedév…

Január 22-re lesz határidős: 

  • Havi és negyedéves áfa bevallások és befizetések
  • Áfa bevallás benyújtása speciális adózói körbe tartozóknál, ha az szükséges, pl. alanyi mentes áfa alanyok esetleges rendkívüli havi bevallásai
  • Havi és negyedéves összesítő nyilatkozat (figyelve az esetlegesen értékhatárt átlépőkre, elképzelhető olyan eset is, amikor főszabály szerint negyedéves áfa bevallói státusz ellenére havi összesítő nyilatkozat benyújtásra kerül sor)
  • Éves áfa bevalló ügyfelek esetén meg kell nézni, nem lépett-e értékhatárt
  • KIVA előleg bevallás és megfizetés
  • Cégautóadó bevallás és megfizetés
  • Környezetvédelmi termékdíj negyedéves bevallása és megfizetése
  • 01-es bevallás benyújtása havi és negyedéves bevallói státusz esetén (rehabilitációs hozzájárulás, stb.)
  • Nem feledkezhetünk meg a havi és negyedéves társasági adóelőleg megfizetéséről sem

Áfa tekintetében különös tekintettel kell lenni egy két ügyfélnél, aki áfa státuszt váltott (pl. áfásból alanyi mentes lett stb.) az átmeneti szabályokra, melyek a normál érától eltérő speciális áfa bevallási jogcímeket is teremthetnek! A másik fontos dolog, az ún. arányosítós áfásoknál az év végével esetlegesen szükségessé váló korrekciók átvezetése is!

Bokros teendőink között ki ne felejtsük a NEBIH-et, melynek második féléves díját január 31-ig kell megfizetni!

Kellemes téli napokat, meleg szobát, forró teát és kávét, valamint haladós napokat kívánok! 

***

Készülj fel teljeskörűen a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 konferencián! >> Adóegyetem 2024

Hétindító – 1. hét – Suller Kriszta

Üdvözletem az új, 2024-es évben! Először is eredményekben gazdag, ellenőrzés- és bírságmentes boldog új évet kívánok! Legkésőbb a héten gőzerővel kell visszaeveznünk a munka vizeire, hiszen nyakunkon a negyedik negyedévi zárás és közben záródott az előző év is, tehát lassan fel kell készüljünk a zárlati feladatokra is! 

Bérszámfejtéssel indul az új év

A bérszámfejtés az egyik első, és legfontosabb teendőnk! Bár a 12-i járulék bevallási határidő még csak jövő hét második felében esedékes, muszáj a szokásosnál is korábban a számfejtési feladatokhoz hozzákezdenünk, egyrészt mert KIEMELTEN FONTOS, hogy a munkabérek január 10-ig kifizetésre kerüljenek, hiszen csak ebben az esetben számítanak a 2023-as év jövedelmének, másrészt már a decemberi bérek esetén figyelnünk kell a minimálbér és a garantált bérminimum emelt összegeinek a korrekciójára. 

Maga a járulékbevallások benyújtása 12-re esik, az alábbiak szerint: 

  • 58-as bevallások egyéni vállalkozások körében,
  • 08-as bevallások társaságok, esetlegesen civilek, egyéni vállalkozások körében (természetesen nem megfeledkezve az különleges adózói kör érintett bevallásairól, pl. 08INT).

Indul a nyilatkozat-cunami

Az évváltás okán muszáj már a 2024-es bérekre, nyilatkoztatásokra is rátérni, és idejekorán bekérni ezen adatokat a partnereinktől! Fontos felhívni ezekre a tényekre a partnereink, ügyfeleink figyelmét is! Én ekkortájban szoktam küldeni aktualizált nyomtatvány mintákat az ügyfeleknek! Át kell számoljuk a szabadságokat, újra be kell kérnünk az adónyilatkozatokat (pl. családi kedvezmény, költséghányad nyilatkozat, négy gyermekes anyák nyilatkozatai, készpénzben történő munkabér fizetés nyilatkozat). Jó hír, hogy egyes nyilatkozatok folytatólagos nyilatkozatnak fognak minősülni az adójogszabályok módosítása miatt, de most még mindenkivel a vonatkozó nyilatkozatokat kell kitöltetni.

Adó- és járulékváltozásokról tájékoztatás

Amire már most figyelnünk kell, hogy tájékoztassuk ügyfeleinket a változásokról, ha korábban még nem tettük volna meg. Nézzük meg, melyek azok az ügyfeleink, akiket egy-egy változás érzékenyen is érinthet. Annak érdekében, hogy legalább a számlázás flottul menjen, már január első napjaiban kiküldjük ügyfeleinknek a 2024-es évre vonatkozó, frissített számlázási kisokost, így azt bármikor elő tudják venni, ha elakadnának. Az a tapasztalatom, hogy szeretik, ha kéznél van egy segédlet, melyet a számla befogáskor éppúgy tudnak használni, mint a számlák kiállítása során! 

2023 negyedik negyedévének zárása

Vészesen közelít a negyedik negyedévi zárás, melynél megint kiemelt figyelemmel kell lenni az éves áfa bevallókra, léptek-e határértéket, mert ha igen, akkor elvileg az éves bevallás benyújtása is 20-ára határidős. Jönnek a cégautóadó és társasági adó előlegek, és termékdíjas bevallási határidők is! 

Kellemes, haladós hetet, működő tárhelyeket és EBEV rendszert kívánok! 

***

Készülj fel teljeskörűen a 2024. évi változásokból az Adóegyetem 2024 konferencián! >> Adóegyetem 2024

Hétindító – 51. hét – Suller Kriszta

Közeledve az ünnepekhez egyre inkább érezzük, hogy közelít az évzárás is, így emelt dózisú kávéval készüljünk fel az előttünk álló – ünnepek előtti – hajrára!

ÁFA bevallás

A járulékbevallások múlt heti arzenálján túl ezen a héten az áfa bevallásoké a főszerep. December 20-ra, azaz szerdára határidős az áfa bevallások benyújtása:

  • 65-ös áfa bevallások,
  • A60 -as összesítő nyilatkozatok,
  • és a 01-es (az arra kötelezetteknek) bevallások benyújtása,
  • Termékdíj előleg megfizetése,
  • KIVA hatálya alól kilépés.

El ne felejtsd!

Mindezeken túl, amire folyamatosan gondolnunk kell decemberben:

  • áfa státusz-beli váltások, 
  • áfa “módszerek” közti választás (pl. pénzforgalmi áfa, MNB-EKB árfolyam választás kérdései stb.)
  • NAV törzsadat kontroll

Felkészülés a 2024-es évre

Lassan egyre intenzívebben kell tanulmányoznunk a jogszabály változásokat, melyeket már kihirdettek a Magyar Közlönyben! Én jellemzően a két ünnep közötti viszonylagos nyugalomban szoktam neki állni egy, az ügyfelek részére küldendő rövid, adóváltozásokat tartalmazó tájékoztató összeállításának. Akinek van szabadideje, már most gondolhat rá!

A minimálbér és garantált bérminimum összege már az idén, december 1-jétől emelkedett, nem húzódott át januárra, ám ellátások esetén majd januárra vonatkozó időszakok tekintetében lesz csak irányadó. 

A héten mindenképpen foglalkoznunk kell azon ügyfeleink adófolyószámláival, ahol fontos, hogy fordulónapon ne legyen tartozás, vagy bizonyos limit fölé ne emelkedjék! Gondolok itt a KATA-sokra, civilekre stb. 

Arra kérlek, saját magad védelmében és megnyugtatására, hogy amely ügyfél adónemet, áfa státuszt vagy módszert vált, kérd, hogy ezt írásban is erősítse meg, a későbbi problémákat elkerülendő!

Kellemes karácsonyi ünnepeket és eredményekben gazdag boldog új évet kívánok!

***

Teljesítsd a 2023. évi kreditpontjaid most! >>

Aktuális konferenciáink! >> 

Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM