Munkahelyi kapcsolatok

Miért jó, miért nem jó?

Időnk nagy részét a munkahelyünkön töltjük, és a napi robot mellett sokszor nem jut elegendő idő a szórakozásra, ismerkedésre. Különösen nehéz a helyzet, ha már túl vagyunk a 30-on, akár egy váláson is. Kell-e félni vagy sem egy munkahelyi kapcsolattól? Mik az előnyei, hátrányai? Ezt a kérdést járjuk most körbe.

Előre bocsátjuk, hogy ebben a kérdésben nincsenek aranyszabályok. Leginkább a két fél és a környezet hozzáállása határozza meg, hogy sikeres lesz-e egy munkahelyi kapcsolat vagy sem. Példák vannak sikerre és kudarcra is bőven. Ha nekünk tetszik meg egy kolléga, vagy ő közeledik felénk, akkor az alábbi szempontokat érdemes végiggondolni.

Érvek a munkahelyi kapcsolat mellett

Mivel sok időt töltünk együtt, sok a közös élményünk is, sőt, mivel a foglalkozásunk is azonos vagy hasonló, így lehet, hogy az érdeklődési körünk is egyezik. Ez mind pozitívum, ami egy kapcsolat mellett szól.

Az változó, hogy egy kislétszámú irodában vagy egy multinál könnyebb-e a helyzet. Ahol csak néhány fő dolgozik, ott előbb-utóbb lebukik a pár, de ezzel önmagában nincs is baj, ha a környezet toleráns, akkor elfogadják a kapcsolatot. Egy multi előnye, hogy ha nem a mellettünk ülő kollégát szemeltük ki, akkor nem biztos, hogy az egész napot együtt töltjük, lehet, hogy több emelet választ el egymástól. Ez abból a szempontból szerencsés, hogy kisebb a lebukás veszélye, van mindkét félnek saját tere, élete is, viszont ha szeretnék, bármikor összefuthatnak egy közös ebédre, kávéra.

A HR-esek szerint egy munkahelyi kapcsolat inspiráló is lehet: akik szeretik egymást, azok szívesen dolgoznak együtt, jól együtt tudnak működni egy közös cél érdekében, ami előre viszi a céget.

Ha mindkét fél és a környezet hozzáállása is toleráns, akkor attól sem kell félnünk, hogy mi lesz, ha vége szakad a kapcsolatnak. Ideális esetben a felek megbeszélik, miért nem működött a dolog, és munkatársként folytatják tovább az életüket.

Érvek a munkahelyi kapcsolat ellen

Ha sülve-főve együtt vagyunk, egy idő után érezheti úgy az egyik fél, hogy nincs elég levegő körülötte. Halljuk egymás telefonbeszélgetéseit, látjuk, mikor lép ki a másik az irodából – a sarki közértbe sem lehet úgy kiugrani, hogy a másik meg ne tudná. Így sokkal nehezebb egy barátnős vagy éppen csak pasis estét összeszervezni.

Sokszor előfordul, hogy a környezet nem nézi jó szemmel a kapcsolatot. Ez adódhat abból, hogy egy másik kolléganő is szemet vetett a kollégára vagy épp több munkatárs szeretett volna ugyanazzal a hölggyel közelebbi ismeretséget kötni. A vesztesek ez esetben lehet, hogy intrikusként lépnek majd fel: lesik a pár minden mozdulatát, pletykálnak mögöttük, ha nagyon rosszindulatúak, igyekeznek őket elválasztani.

Ha azonos szintű is a két fél beosztása, lehet, hogy az egyiket később előléptetik, ami a másiknak rosszul eshet, főleg, ha a hölgy jut magasabb pozícióba. Ősi szabály, hogy a főnökkel sosem kezdünk ki, és ezt jobb is betartani. Az alá-fölé rendeltségi viszony következtében mások úgy gondolhatják, hogy a beosztottal kivételezik a főnök.

Ha szakításra kerül a sor, akkor nehéz egy munkahelyen megmaradni, főleg, ha csúnya véget ért a románc. Rossz látni egymás szenvedését, és azt is, ha az egyik fél hamar túlteszi magát a kapcsolaton, és esetleg már mással flörtöl. Ilyenkor általában a volt pár egyik fele más munka után néz, ami nem olyan egyszerű.

Hogyan viselkedjünk?

Ha a kapcsolat mellett döntünk, bizonyos szabályokat illik betartani. Ne becézgessük egymást a kollégák előtt. Ne sugdolózzunk, ne bújjunk össze előttük. Egy üdvözlő puszi elmegy, de igyekezzünk a munkahelyen munkatársként viselkedni. Ez fordítva is igaz, otthon ne csak a munkáról beszéljünk.

Döntsük el az elején, mikor és hogyan vállaljuk fel a többiek előtt a kapcsolatot. Jó apropó lehet például egy céges szülinap vagy vállalati buli. Érdemes egy kis ideig várni, hogy megbizonyosodjunk az érzéseinkről, hiszen az sem jó, ha egyik héten rajongunk valakiért, a másik héten viszont látni sem akarjuk.

Vannak olyan munkahelyek, ahol a szerződés kitér a munkahelyi kapcsolatra, és tételesen leírja, hogy mely pozíciókban dolgozók nem jöhetnek össze. Általában a főnök-beosztott viszonyt tiltják, de van, ahol a vállalati titkok tudója nem létesíthet kapcsolatot mással, nehogy otthon üzleti titkokat fecsegjen ki. Ha új munkahelyünk van, érdemes finoman kipuhatolni a helyi szabályokat.

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!