Környezetvédelmi termékdíj – mire figyeljünk 2016-ban?

Társszerző: Kardos Dóra

Első olvasatra 2016 látszólag nem sok újdonságot hozott a környezetvédelmi termékdíj szabályozás szempontjából; ha azonban kicsit mélyebbre ásunk, kiderül, hogy vannak olyan módosítások, amelyek komoly változásokat hozhatnak bizonyos kötelezetti körre vonatkozóan. Jelen írásunkban ezekre szeretnénk felhívni a figyelmet, amely egyes konstrukciók újragondolását tehetik szükségessé.

Készletre vétellel kapcsolatos módosítás

Január 1-jétől kibővült a környezetvédelmi termékdíj kötelezettség-keletkezés jogcímeinek köre: az első belföldi forgalomba hozatal és a saját célú felhasználás mellett a készletre vétel is keletkeztethet termékdíj kötelezettséget, amennyiben a kötelezett a termékdíj kötelezettség keletkezésének időpontjára a készletre vételt választja, és ezt be is jelenti az adóhatóságnak a tevékenység megkezdését követő 15 napon belül, vagy folyamatosan működő kötelezett esetén a tárgyévre vonatkozó választását január 31-éig.

Bár a készletre vételt a gyakorlatban eddig is úgy kezeltük, mint önálló jogcímet, viszont a törvény módosítása két nagyon lényeges dologra hívja fel a figyelmet.

A módosításnak komoly következményei lehetnek azokra a kötelezettekre nézve, akik készletre vételkori megfizetést választottak, és emellett átvállalási szerződésekkel rendelkeznek, ha tőlük történik a kötelezettség átvállalása. Azzal ugyanis, hogy a készletre vétel önálló jogcímként került be a törvénybe, a készletre vételkor megkeletkezik a kötelezettség, és esedékessé válik a termékdíj fizetés. A törvény eddig is kimondta, hogy átvállalás esetén a kötelezettség a forgalomba hozatal időpontjában száll át az átvállalóra, és ebben a tekintetben nem történt módosítás. Eddig ez a kitétel nem okozott fejtörést a készletre vételkori fizetési kötelezettséget keletkeztetőknél sem, hiszen egészen a forgalomba hozatalig nem volt olyan jogcím, ami alapján fizetniük kellett volna visszamenőlegesen a készletre vétel időpontjára. A forgalomba hozatalkor pedig átszállt a kötelezettség az átvállalóra, így az átvállalás működött.

2016. január 1-jétől viszont megkeletkezik a kötelezettség a készletre vételkor, így forgalomba hozatalkor már nincs, ami átszálljon az átvállalóra, tehát a készletre vételkori megfizetés és az átvállalás a jövőben együtt nem lesz működőképes. Az ilyen konstrukciókat alaposan át kell gondolni, és módosítani úgy, hogy az a legoptimálisabb legyen 2016-tól is a résztvevő felek mindegyikének. Egyelőre időben vagyunk, mert – ahogy a készletre vételkori fizetési kötelezettség választására – úgy az attól való eltérés bejelentésére is január 31-éig van lehetőség. A határidő azonban jogvesztő, így a döntés nem tűr halasztást.

A törvényváltozás a következő múltbeli hibás gyakorlatra is ráirányítja a figyelmet. Tapasztalataink alapján a múltban nem volt megfelelő annak a speciális helyzetnek a kezelése, ha készletre vételkori fizetési kötelezettséget választó kötelezett külföldről termékdíj-köteles terméket hozott be, de végül mégsem hozta forgalomba vagy használta fel saját célra, hanem valamilyen okból kifolyólag például visszaszállította a partner vállalatának külföldre, vagy nagykereskedő társaság változtatás nélkül továbbértékesítette külföldi partnernek. Azt látjuk, hogy korábban ezt a társaságok jellemzően az egyszerűség kedvéért úgy kezelték, hogy készletre vételkor megfizették a termékdíjat, majd kiszállításkor visszaigényelték. Ez az eljárás azonban nem megfelelő, a visszaigénylés megtagadható. A készletre vételkor ugyanis nem volt termékdíj kötelezettség keletkezési jogcím. A termékdíj kötelezettség az első belföldi forgalomba hozatalkor vagy a saját célú felhasználásakor állt volna be visszamenőlegesen a készletre vétel időpontjára. Mivel azonban sem belföldi forgalomba hozatal, sem saját célú felhasználás nem történt, így nem keletkezett meg a kötelezettség, és a termékdíjat eleve megfizetni sem kellett volna. Ebből kifolyólag a visszaigénylés is alaptalannak minősül. Helyette önellenőrzéssel kell módosítani az eredeti bevallást, és így járhat vissza a megfizetett összeg.

A helytelen eljárás többlet adófizetési kötelezettséget ugyan nem, de adóbírságot eredményezhet, így az eljárási szabályok megfelelő alkalmazására érdemes odafigyelni, és a múltbeli hibákat javasolt korrigálni. A 2016-os szabályváltozásokkal ez a hiba lehetőség elvileg megszűnik, mert készletre vételkor már megkeletkezik a környezetvédelmi termékdíj kötelezettség, amely a leírt esetben az általános szabályok szerint visszaigényelhető.

Csomagolási hulladék első birtokosa

Sokszor találkoztunk a korábbiakban azzal a problémával, hogy nem volt egyértelmű, ki minősül kötelezettnek olyan esetekben, amikor egy társaság logisztikai szolgáltató segítségét veszi igénybe a termékek Magyarországra történő behozatalához. Ilyen esetekben gyakran előfordul, hogy a logisztikai szolgáltató lebontja például a szállítói csomagolást, és kisebb egységekben szállítja ki a termékeket a címzetteknek, esetleg át is csomagolja a termékeket, stb. A terméknek ilyen esetben a logisztikai szolgáltató soha nem lesz a tulajdonosa, de mi a helyzet a lebontott csomagolással?

A törvény 2016. január 1-jétől egyértelműen kimondja, hogy kötelezettnek a csomagolási hulladék első birtokosa számít, tehát a logisztikai szolgáltató. Bár a hatóságok jogértelmezése miatt ezt eddig is így kellett volna kezelni, mégis gyakran tapasztaltuk, hogy a logisztikai szolgáltatók nem voltak hajlandóak ezt a kötelezettséget felvállalni, ami mind a szolgáltatást megrendelő, mind a logisztikai szolgáltató szempontjából tarthatatlan: a szolgáltatást megrendelő feleslegesen fizet meg olyan termékdíjat, amely esetében nem is számít kötelezettnek, míg a logisztikai társaság esetében komoly adóhiánnyal lehet számolni. Az ilyen típusú ügyletek átgondolása, a múlt rendbetétele mindenképpen javasolt.

Háromszög ügyletek

A törvény eddig is tartalmazott kitételt a háromszög ügyletekre vonatkozóan, mégis úgy látjuk, a gyakorlatban ennek alkalmazására igen ritkán került sor. A módosítás most könnyítést tartalmaz, és ennek kapcsán érdemes átgondolni a múltbeli és a jövőbeli ügyleteket is.

A szabályozás értelmében amennyiben belföldi vevőnek értékesítünk termékdíj-köteles terméket úgy, hogy az értékesítés következtében a termék közvetlenül külföldre kerül kiszállításra, nem keletkezik termékdíj kötelezettség. Eddig a szabályozás feltételként hozta, hogy a fuvart az értékesítőnek magának kell végeznie vagy megrendelnie, de ez a korlátozás 2016. január 1-jétől kikerült a törvényből.

A tapasztalataink alapján ezzel a könnyítéssel eddig nagyon kevesen éltek, pedig komoly adminisztrációs terhektől szabadíthatja meg mind az értékesítőt, mind pedig a beszerzőt: nincs szükség a termékdíj megfizetéséhez kapcsolódó nyilvántartás vezetésére, a visszaigénylési számlazáradék szerepeltetésére és a visszaigényléshez kapcsolódó adminisztrációra sem.

A 2016. január 1-jétől hatályos változások a fentieken kívül több olyan módosítást is tartalmaznak, melyekre érdemes még odafigyelni, és ahogy a korábban bemutatott pontosítások, ezek is komoly változást hozhatnak a kötelezettek életében. Ilyen például a csomagolás fogalmának kibővítése, a gépjármű átalány bevezetése, vagy a számlazáradékokkal kapcsolatos szabályozás. A jövő évi további változásokról, a tipikus hibákról, kötelezettségcsökkentési lehetőségekről is szó lesz februári kreditpontos előadásunkon.

* * *

Ha részletesebben érdekel a termékdíj szabályozás, akkor jelentkezz a mai nap folyamán kedvezményesen a Környezetvédelmi termékdíj, az adózók mumusa címmel 2016. február 11-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásunkra, ahol személyesen megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM