Adómentesen biztosítható lakhatási támogatások

Így támogatható adómentesen a dolgozó lakhatása...

Az adózók számára kedvező változások sorába illeszkedik, hogy a munkáltatók 2017. január 1-jétől az előző évekhez képest kedvezőbb feltétellel biztosíthatnak adómentesen szálláshelyet (munkásszállást), vagy akár albérleti lakhatási támogatást a munkahely szerinti településen lakóhellyel nem rendelkező munkavállalóik számára.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény korábbi rendelkezései szerint a munkásszálláson ingyenesen vagy kedvezményesen biztosított lakhatás akkor volt adómentes, ha a munkáltató tulajdonában lévő vagy általa bérelt szálláshelyen az adott lakóhelyiség egynél több olyan munkavállaló elhelyezésére szolgált, akinek lakóhelye nem a munkahelyével azonos településen volt.

2017. január 1-jétől a jogszabály a több lakóhelyiséggel rendelkező ingatlan (lakás) esetében lakóhelyiségenként „egynél több” helyett a „legalább egy” fordulatot használja, azaz az adómentességnek már csak az egy lakóhelyiséggel rendelkező önálló ingatlan (például: garzonlakás) esetében lesz feltétele az egynél több munkavállaló elhelyezése, míg a több lakóhelyiséggel rendelkező önálló ingatlan esetében elegendő lesz az is, ha minden szobában legalább egy munkavállaló lakik. Ez a munkáltatók számára a munkavállalók szempontjából a korábbinál lényegesen kényelmesebb lakhatási lehetőség biztosítását jelentheti.

A jogalkotó azonban ennél is tovább megy, az idei évtől a munkáltató nem csak a munkásszállásnak minősülő elhelyezésen keresztül nyújthat lakhatási segítséget a munkavállalók számára, hanem az ún. mobilitási célú adómentes lakhatási támogatással is segítheti majd a munkavállalót, ha a magánszemély a munkahelye szerinti településen bérel lakást (vagy azt a munkáltató bérli számára).

Teljesen új rendelkezésként, az SZJA törvény előírásai szerint 2017-től ugyanis adómentes az ugyanazon munkáltató által nyújtott mobilitási célú lakhatási támogatás havi értékéből

  • a foglakoztatás első 24 hónapjában a minimálbér 40 százalékát,
  • a foglakoztatás második 24 hónapjában a minimálbér 25 százalékát,
  • a foglakoztatás 24. hónapját követő 12 hónapban a minimálbér 15 százalékát

meg nem haladó támogatás.

A hatálybalépést megelőzően elkezdődött foglalkoztatás esetén sem kerülnek hátrányos helyzetbe a munkavállalók, ilyen esetben a foglalkoztatás első hónapjának 2017. év január hónapját kell tekinteni, tehát a már korábban alkalmazásban álló munkavállalók is élhetnek a kedvezményes lehetőséggel.

A figyelembe vehető lakhatási támogatás havi értéke

  • a munkavállaló által bérelt lakás bizonylattal igazolt havi bérleti díjából a munkáltató által térített rész,
  • a munkáltató által bérelt lakás bizonylattal igazolt havi bérleti díjából a munkavállaló által meg nem térített rész,
  • a munkáltató tulajdonában álló lakásban biztosított lakhatás szokásos piaci értékéből a munkavállaló által meg nem térített rész.

Az adómentességnek azonban további feltételei vannak. A támogatás abban az esetben minősül mobilitási célú lakhatási támogatásnak, ha a munkáltató azt olyan munkavállalónak nyújtja,

  • akivel határozatlan időtartamra szóló és legalább heti 36 óra munkaidejű munkaviszonyt létesít, és
  • akinek az állandó lakóhelye és a munkavégzés helye legalább 60 km-re van egymástól, vagy a munkavégzés helye és az állandó lakóhelye közötti, naponta, tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje a 3 órát meghaladja, és
  • aki nem rendelkezett a munkaviszony létrejöttét megelőző 12 hónapban, és nem rendelkezik a támogatás nyújtásának időpontjában lakás tulajdonjogával, haszonélvezeti jogával a munkavégzés helyén, valamint olyan településen, amelynek a munkavégzés helyétől való távolsága nem éri el a 60 km-t, vagy amelytől a munkavégzési helyéig, tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje nem éri el a 3 órát.

Emellett nem tekinthető munkavállalónak az a magánszemély, akivel a munkáltató a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásnak minősülő eset szerinti kapcsolatban áll.

Mindenképpen vizsgáljuk tehát meg, hogy a fenti feltételrendszernek meg tudunk-e felelni, mielőtt az adómentes juttatás biztosításáról döntünk.

Korlátozás még, hogy amennyiben munkavállaló által bérelt ugyanazon lakás tekintetében több magánszemély is jogosult adómentes lakhatási támogatásra, azt közülük csak – a döntésük szerinti – egyikük veheti igénybe.

A fenti feltételek teljesüléséről vagy azok megszűnéséről a munkavállalónak kell nyilatkoznia.

Valótlan tartalmú nyilatkozat esetén vagy a nyilatkozat módosításának elmulasztása esetén a támogatást terhelő adókötelezettséget a munkaviszonyból származó jövedelemre vonatkozó szabályok szerint kell megállapítani. A foglalkoztatókat védő előírás, hogy ilyen esetben az adóhatóság a munkáltatót egyébként terhelő közterheket és azok teljesítése elmulasztásának jogkövetkezményeit is a magánszemély terhére állapítja meg. A munkavállalók szempontjából tehát különösen figyelni kell arra, hogy amennyiben a keretfeltételeket érintően változás történik (állandó lakóhelyük megváltozik, lakás tulajdonjogát, vagy haszonélvezeti jogát szerzik meg), arról mindenképpen nyilatkozniuk szükséges a munkaadó felé.

És aminek a munkáltatók annyira azért nem fognak örülni: ha az adóévben adómentes mobilitási célú lakhatási támogatást juttatnak, az adóévet követő év január 31-éig munkavállalónként adatot kell szolgáltatniuk az adóhatóság felé – néhány munkavállaló esetében ez nem jelentős teher, de nagyszámú támogatott esetén már érdemi adminisztrációs tehernövekedés.

További kedvező változás, hogy az idei évtől a társasági és osztalékadóról szóló törvény szerint a cégek adózás előtti eredményét csökkenti

  • a mobilitási célú lakhatási támogatás adóévben juttatott összege, de legfeljebb az adózás előtti nyereség összege,
  • a munkásszállás kialakítására, fenntartására, üzemeltetésére tekintettel az adóévben elszámolt költség, ráfordítás, de legfeljebb az adózás előtti nyereség összege.

A fent említett tételek így kétszeresen lesznek érvényesíthetők a társasági adó rendszerében, ami kétségtelenül tovább növeli a konstrukció vonzerejét.

* * *

Amennyiben szeretnél velem személyesen is találkozni, és érdekelnek a telephelyekre, fióktelepekre vonatkozó legfontosabb adózási és számviteli előírások, akkor jelentkezz 2017. február 14-ig kedvezményesen a Telephely keletkezésének kérdései címmel 2017. március 14-én a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen is át tudjuk beszélni felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM