A lakáscélú munkáltatói támogatás sikertörténete

Mitől olyan népszerű a támogatás, és mire figyeljünk?

Év elején szó nélkül mentünk el amellett, hogy idén ünnepelhetnénk meg a személyi jövedelemadó törvényünk 20 éves évfordulóját. A törvény ma már messze nem az, ami egykor volt, mivel a mindenkori jogalkotó hol szakmai, hol politikai megfontolásból folyamatosan kisebb-nagyobb módosításokat hajtott végre a normaszövegen. A törvényen végrehajtott változások intenzitása olyan nagy volt, hogy szinte fel sem tűnt, hogy az elmúlt két évtizedben szám szerint 138 alkalommal nyúltak hozzá. A rengeteg változtatás ellenére mégis, talán a sávos adózás megszűnését leszámítva, szerkezetében szinte semmit sem változott a törvény. Az összevonás alá tartozó, a különadózó, az adómentes, vagy a jövedelem kiszámításánál figyelmen kívül maradó jövedelmek szabályrendszere érintetlenül vészelte át az elmúlt két évtizedet.

Sokan meglepődnek akkor, amikor azt hallják, hogy a munkáltató által adható lakáscélú munkáltatói támogatás már a mostani Szja törvény hatálybalépésétől kezdve ismert, és azóta adómentes jövedelme a munkavállalónak, pedig ezt az adómentes jövedelmet már a korábbi személyi jövedelemadó törvény is ismerte.

Az évek során természetesen a lakáscélú munkáltatói támogatás szabályai is változtak, de az adómentes jövedelemkénti minősítés kikezdhetetlennek bizonyult. Ennek ellenére a támogatás gyakorlatilag két évtizeden keresztül majdhogynem teljes elszigeteltségben létezett. Kevés érdeklődés mellett, és szinte elenyésző esetben jelentett valós támogatást a magánszemélyek részére.

Ez a történelmi előzmény több okra is visszavezethető, ám a támogatás új keletű felvirágozása jól körülírható a szabályozás megreformálásakor fennálló gazdasági, társadalmi és politikai környezettel.

A támogatás 2014-től kezdődő felvirágozása egyértelműen visszavezethető arra, hogy a támogatás felhasználási körének a lakáscélú kölcsönök törlesztésekhez történő kiszélesítésével valós jövedelmi alternatívát jelentett annak a munkavállalói rétegnek, amely lakáskölcsön segítségével vásárolta meg, építette fel, vagy korszerűsítette otthonát az ingatlan bummot követően.

Ez a változás a korábbi „jövőbeli ügyletek finanszírozása” mellé gyakorlatilag beemelte a rendszerbe a „múltbéli ügyletek finanszírozását”. Önmagában ez a változás azonban még mindig kevés lett volna a lakáscélú munkáltatói támogatás népszerűségének ilyen mértékű megugrásának. Ehhez még szükség volt a lakáscélú munkáltatói támogatás egyik kulcselemének, a méltányolható lakásigény jogszabályi fogalmának a megváltoztatására. Nevezetesen arra, hogy a minősítésnél az ingatlan értékét figyelmen kívül lehessen hagyni. A korábbi szabályozás ugyanis szinte lehetetlenné tette a feltételeknek való megfelelést, olyan alacsonyan voltak meghúzva az értékhatárok.

Ezek a változások már késszé tették a támogatást arra, hogy valódi sikertörténetről beszélhessünk, hiszen mára már egyre több munkáltató figyelt fel a lakáscélú munkáltatói támogatásban, mint juttatási formában rejlő lehetőségekre. Ennek oka, mint említettem, az az, hogy 2014-től kezdődően sokkal több munkavállaló képes igénybe venni a kedvező adózással adható/kapható juttatást, miután az már nem csak jövőbeni lakásvásárláshoz, korszerűsítéshez, hanem a korábbi lakáscélú kölcsönök törlesztéséhez is felhasználhatóvá vált.

Jellemzően mindenhol, ahol a munkáltató úgy dönt, hogy bevezeti ezt a juttatási formát, a potenciálisan érintett munkavállalók többsége igényli is a támogatást. A juttatási forma munkavállalók közötti népszerűsége természetes, hisz ezzel mindenki egy kézzelfogható, valós támogatást kap. A munkáltatók pedig felismerve a támogatás pozitív hatásait, a cafeteria rendszeren belül, vagy a mellett szabályozva a lakáscélú munkáltatói támogatást, egyfajta motivációs eszközként kezdtek a támogatásra tekinteni.

Azonban a támogatásra vonatkozó, sokrétű és szerteágazó szabályrendszer számos buktatót rejt magában, amelyre figyelemmel kell lenni. A támogatás adómentességének feltételeihez kapcsolódóan sok apró részlet képes befolyásolni, hogy egyáltalán valóban szóba jöhető alternatíva-e a támogatás, vagy az csak egy majdnem elérhető, ám nem valós jövedelemforma marad a magánszemély számára. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy vannak, akik megrészegülnek attól, hogy a munkáltatótól adómentesen, tehát magas nettó értéken látszólag könnyen lehet jövedelemhez jutni. Ez főleg ott igaz, ahol a cafeteria rendszer elemeként van lehetőség a támogatás megszerzésére, hisz önmagában a jogszabályi környezet is megteremti a támogatás, évek közötti összevont felhasználásának jogszerű lehetőségét.

A támogatás adómentességi feltételeinek vizsgálatánál rengeteg érdekes kérdés kerül felszínre. A teljesség igénye nélkül ezek például az ajándékozás, a külföldi munkavállalók támogatásra való jogosultsága, az ingatlanban való bent lakás, az ingatlanba való együtt költözés, együtt lakás, a telekvásárlás, a támogatás abszolút és relatív érték korlátai. De klasszikus esetként lehetne említeni a bónuszok helyetti támogatás kérdését is. Ezeknek a kérdéseknek az egyedi kiértékelése önmagában is izgalmassá teheti a támogatás megítélését, ugyanakkor az adómentesség megítélésénél ugyanilyen fontos szempont a kapcsolódó adminisztratív kötelezettségeknek való megfelelés a későbbi adókockázatok elkerülése érdekében.

Ezért nagyon hangsúlyos időben feltárni azokat a tipikus hibákat, hiányosságokat, amelyek az adómentesség elvesztéséhez vezethetnek.

* * *

Ha részletesebben érdekel a lakáscélú munkáltatói támogatás szabályrendszere és buktatói, akkor vedd igénybe január 23-ig speciális kedvezményünket a Lakáscélú munkáltatói támogatás címmel február 23-án a PENTA UNIÓ Zrt. szervezésében tartandó előadásomra, ahol személyesen megvitathatjuk felmerülő kérdéseidet!

Hozzászólások

Jelenleg nincs hozzászólás, légy te az első!

Értékelés, hozzászólás
Az értékeléshez és hozzászóláshoz kérjük jelentkezz be!
Kérjük válassza ki egyéni adatvédelmi hozzájárulását! A weboldal használatával elfogadja az adatkezelési szabályzatunkat: Adatvédelmi szabályzat.
Elengedhetetlen Statisztika Marketing ELFOGADOM